گرامیداشت روز جهانی شهرسازی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۷ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۱۳۴ ، بازدید:۵۹۷۵

امسال برای دوازدهمین سال مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی همچون سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
 

"شهرها جهان را نجات می‌دهند، بیائید از نو برنامه‌ریزی کنیم"؛ شعار امسال روز جهانی بازآفرینی شهری با رویکرد ارزشگرا با هدف نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهرهای کشور بر اساس بهره وری بیشینه از میراث شهر، میراث اقتصادی یک ملت و... است.

گرامیداشت روز جهانی شهرسازی برای اولین بار در کشور در آبان ماه ١٣٨٣ در قالب یک نشست تخصصی تحت عنوان رویکردهای نوین در عرصه شهرسازی ایران و جهان برگزار گردید. در مهر ماه سال ١٣٨٤ برگزاری این مراسم به طور فراگیر و با مرکزیت جامعه مهندسان شهرساز در قالب همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دستورکار هیات مدیره جامعه مهندسان شهرساز قرار گرفت.

این دبیرخانه ضمن همگامی با جامعه بین المللی شهرسازان (ایزوکارپ) وظیفه همگرایی جامعه حرفه ای و دانشگاهی کشور را به منظور تدوین خطوط اساسی، اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی متناسب با این روز بر عهده داشته و بعد از برگزاری هر ساله این روز برنامه‌های منتخب اجرایی را در سراسر کشور پایش و نظارت می‌کند.

 

گرامیداشت روز جهانی شهرسازی , گرامیداشت , روز جهانی , شهرسازی , ستاوین , رویداد های معماری

 

برگزاری دوازدهمین مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی

محمد مزینانی دبیر روز جهانی شهرسازی ایران در گفتگو با صما، معرفی و تقدیر از شهرسازان برجسته و پیشکسوت در حوزه‌های دانش نظری، حرفه، مدیریت اجرائی و مرتبط، را یکی از اهداف دبیرخانه روز جهانی شهرسازی ایران برشمرده و پارامترهایی نظیر فعالیت در حوزه مدیریت شهرسازی یا پایه‌گذاری نشریات علمی - تخصصی، پژوهش‌های شهرسازی، ارائه دستورالعمل‌های مهم، مدیریت اقدامات شهرسازی و فعالیت‌های داوطلبانه مؤثر در حوزه شهرسازی از جمله پارامترهای مورد نظر برای انتخاب شهرساز نمونه عنوان کرده است.

بر این اساس شهرسازان برگزیده باید در حوزه دانشگاه و مبانی تألیف، دارای سوابق آموزشی، پژوهشی یا در حوزه حرفه‌ای دارای سوابق مستمر در حرفه تهیه طرح‌های معتبر نوآوری در عرصه شهرسازی باشند.

استارت اولیه این مراسم از سال ۸۳ خورده شد و دبیرخانه مربوطه از سال ۸۶ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. هدف از برگزاری چنین بزرگداشتی، ارزش گذاشتن جامعه به شهرساز و همگام شدن ما با جامعه جهانی است؛ اتفاقی که در تمام جهان صورت می‌گیرد.

به گفته دبیر روز جهانی شهرسازی ایران، متاسفانه علیرغم زحمات متخصصان و پیشکسوتان شهرسازی این قشر از جامعه اصلاً دیده نمی‌شوند که این روز می‌تواند فرصت مناسبی برای تقدیر از فعالان این حوزه باشد.

مزینانی، عدم استفاده از متخصصان شهرسازی رااز جمله موارد تأثیر گذار در افزایش مشکلات شهرسازی کشور دانسته و معتقد است؛ گرچه واژه شهرسازی مورد توجه بسیاری از متخصصان و مدیران دولتی و شهری است اما متاسفانه تاکنون متخصصان شهرسازی مورد توجه نبوده است. لذا با برگزاری چنین مراسمی می‌توان به مرور این ادبیات را به جامعه تزریق کرد که شهرسازی مورد توجه جدی قرار بگیرد و از نیروهای شهرسازی استفاده لازم شود.

جامعه مهندسان شهرساز ایران، گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، گروه شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، انجمن طراحان شهری ایران، انجمن صنفی دفاتر خدمات نوسازی و گروه‌های شهرسازی دانشگاه‌های تربیت مدرس، هنر، مازنداران، علم وصنعت، شهیدبهشتی، گروه‌های شهرسازی دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، واحدپردیس، واحدتهران مرکزی و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعضای دبیرخانه روز جهانی شهرسازی ایران در سال ۹۴ هستند.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .