فراخوان طراحی مونومان میدان ولی‌عصر

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۸ / ۰۹ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۲۱۲ ، بازدید:۶۰۲۳

سازمان زیباسازی شهر تهران فراخوان طراحی مونومان میدان ولی‌عصر را منتشر کرد.

سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر دارد در خصوص طراحی یادمان هنری میدان حضرت ولی‌عصر (عج) اقدام نماید. با توجه به اهمیت این میدان به عنوان یکی از میادین شاخص و با هویت شهری، از تمامی هنرمندان علاقه‌مند دعوت می‌شود طرح‌های پیشنهادی خود را به این سازمان ارائه نمایند.

 

فراخوان , طراحی مونومان میدان ولی‌عصر , فراخوان طراحی , مونومان , میدان ولی‌عصر ,

 

 رویکرد و ملاحظات

۱. ۱. توجه به زمینه معنایی و زیستی میدان
- توجه به مفهوم انتظار از نظر مذهب تشیع، منجی عالم بشریت (حضرت قائم آل محمد)، مفاهیم مرتبط با مهدویت و ولایت و همچنین مطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی

۱. ۲. توجه به مفاهیم زیبایی شناسی
- استفاده مناسب از مفاهیم زیبایی شناسی در منظر شهری، و در نظر گرفتن چشم انداز های پیاده و سواره در محورهای ارتباطی، محوطه میدان و کارکردهای مختلف اثر

۳. در نظر گرفتن ویژگی‌های اجرایی بر اساس ساختار کنونی میدان
ساختار کنونی میدان بر اساس معماری ایستگاه مترو ولی‌عصر سازمان یافته است. وضعیت کنونی میدان بصورت سیلندر رو باز و به ارتفاع ۸۰/۱۳- متر از سطح خیابان می‌باشد و در ارتفاع ۹۰/۶- دارای طبقه دیگری است که توسط یک سقف سبک مسقف شده است، مکان پیشنهادی قرار گیری المان بر اساس نقشه‌های موجود درطبقۀ ۲- و ۸۰/۱۳- مترکف ایستگاه است. برای بررسی بیشتر هندسه میدان، پلان، فایل ۳D و سایر اطلاعات مورد نیاز به ‌‌‌پیوست مراجعه‌گردد.

- هنرمندان در زمان ایده پردازی و طراحی می‌توانند همه ظرفیت‌های موجود در میدان را در نظر بگیرند.
- مشخصات فونداسیون موجود در کف میدان، به منظور اطلاع هنرمندان در صورت نیاز به فضای نصب در کف میدان، ارائه شده است.
- هنرمندان گرامی به تمامی ویژگی‌های میدان و محدودیت‌های موجود به منظور ایجاد قابلیت اجرایی در طرح‌های ارائه شده توجه داشته باشند.

 

مراحل بررسی آثار

مرحله اول: ارائه اولیه ایده‌ها و پیشنهادها
- ارائه ایده و طراحی اولیه شامل: پیش طرح، فرآیند مطالعات و طرح حجمی به صورت ماکت یا فایل ۳D همراه با رزومه کامل شامل سوابق کاری مرتبط، حوزه فعالیت‌ها، تخصص‌ها و پروژه‌های انجام شده
در این مرحله از بین طرح‌های ارائه شده، حداکثر ۱۰ طرح انتخاب شده و به منظور ارتقا، تکمیل مطالعات اجرایی و یکسان سازی مقیاس، ساخت ماکت اجرایی، ارائه پیشنهادها و شیوه‌های اجرایی معرفی خواهند شد. به هر کدام از طرح‌های منتخب مرحله اول که پس از تکمیل و ارائه مجدد طرح، جهت بررسی نهایی ارائه شوند، مبلغ یکصد میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مرحله دوم: اصلاح، تکمیل مطالعات و ارائه پیشنهادهای اجرایی
هنرمندان برگزیده مرحله اول می‌بایست طی مدت ۴۵ روز از تاریخ اعلام نتایج داوری مرحله اول موارد مورد نیاز و پیشنهادهای نهایی خود را به دبیرخانه ارائه نمایند.

هیات داوران از بین طرح‌های منتخب مرحله اول که پس از انجام موارد تکمیلی توسط هنرمند جهت بررسی در مرحله دوم به دبیرخانه ارائه شده باشد، حداکثر سه طرح را به عنوان برگزیدگان فراخوان معرفی می‌نماید. به هر یک از طرح‌های برگزیده مبلغ دویست میلیون ریال هدیه نقدی تعلق خواهد گرفت. امتیاز طرح و حقوق اجرایی طرح‌های برگزیده نهایی متعلق به سازمان زیباسازی شهر تهران خواهد بود.

 

اجرای طرح برگزیده

طرح منتخب پس از طی فرآیند‌های تصمیم گیری نهایی به منظور اجرا از بین برگزیدگان مرحله دوم معرفی می‌گردد. اولویت اجرای طرح برگزیده با هنرمند طراح اثر بوده و در صورت تشخیص عدم توانایی و امکانات اجرایی لازم برای اجرای طرح توسط هنرمند صاحب طرح، مجری ذیصلاح طی فرآیند قانونی توسط سازمان زیباسازی تعیین می‌شود. در صورت توافق با هنرمند، نظارت عالیه برکیفیت‎های هنری و زیبایی شناسی اجرای اثر، به طراح واگذار خواهد شد.

 

نحوه شرکت

هنرمندان گرامی جهت ثبت نام در فراخوان در تاریخ ذکر شده می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشانی www.zibasazi.ir فرم ثبت نام را دریافت و به همراه طرح‌های پیشنهادی ومدارک به دبیرخانه مراجعه نمایند.

مهندس‌مهدی چمران، دکترمهدی حجت، دکترسید محسن حبیبی، استاد طاهر شیخ الحکمایی و دکتر اصغر کفشچیان مقدم هیئت داوران این فراخوان را تشکیل می‌دهند.

دبیرخانه این فراخوان مستقر در پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، کوچه شهید جمالی شرقی، پلاک ۱۲، مدیریت آثار حجمی (عمارت عین الدوله(با شماره تلفن ۲۲۹۶۹۷۴۲ پاسخگوی علاقه مندان به شرکت در این رویداد خواهد بود.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .