معماری اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۱ / ۱۰ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۲۹۹ ، بازدید:۲۹۸۸

معماری اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است

ضعف در نظام مدیریت معماری و شهرسازی

 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تصریح کرد: امروزه و در جامعه ایران، معماری اصیل ایرانی با قدمت بسیار زیاد به فراموشی سپرده شده است.

 

ه گزارش هنرآنلاین، دکتر فرح حبیب در نشست تخصصی هویت در معماری که با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه معماری در سالن اجتماعات زکریای رازی دانشکده مهندسی پلیمر واحد ماهشهر برگزار شد، با توجه به هویت معماری معاصر ایران گفت: آوازه معماری ایران در معماری جهان آن‌چنان طنین افکنده است که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن می‌داند.

وی با توجه به اینکه گذشته طلایی هنر معماری ایران تنها بازمانده این عرصه است، افزود: امروزه و بر اساس نظر بسیاری از صاحب‌نظران امر، ضعف در نظام مدیریت معماری و شهرسازی، استفاده نامناسب از فرهنگ بومی و اقلیمی، عدم شکل گیری مؤسسات غیردولتی منسجم، عدم توجه به پتانسیل بافت‌های سنتی و رویکردهای تاریخ گرایانه بدون توجه به شاخص‌های معماری مدرن از جمله مواردی است که باعث به فراموشی سپرده شدن هنر معماری اصیل ایرانی است.

عضو هیات علمی دانشکده معماری واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه معماری ایرانی دنیا را متعجب و متحیر خود کرده است، تصریح کرد: هویت معماری ما هزارساله بوده و معماران امروزی باید با الگوبرداری از آثار و بناهای قدیمی و به نحو شایسته در ساخت بناهای جدید از آن‌ها استفاده کنند.

دکتر مازیار نوعی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر هم با تبریک هفته پژوهش به دانشجویان و استادان رشته معماری درباره ارتباط بین معماری و فرهنگ و نقش معماری در جامعه نکاتی بیان کرد و گفت: فرهنگ هر جامعه‌ای و هر ملتی برگرفته از اندیشه‌ها، عقاید و رسومی است که در اندیشه‌های این‌ جامعه نهفته است که معمار با هنر خود این فرهنگ و اندیشه را تبلور و نمایش می‌دهد که در این صورت می‌توان معماری را تبلور اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم هر جامعه دانست.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در این مراسم درباره ارزش بناهای قدیمی و نقش آن در صنعت توریسم گفت: اهمیت و ارزش قائل شدن برای بافت سنتی و قدیمی و همچنین دقت در ترمیم و نگهداری درست از آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در بالا بردن میزان جذب توریسم داخلی و خارجی برای بازدید از بنا‌ها و ساختمان‌های قدیمی داشته باشد.

افشین حیدری با توجه به وجود بناهای تاریخی و بسیار قدیمی در استان خوزستان خواستار توجه بیشتر مسئولان به صنعت گردشگری و ارزش قائل شدن برای هویت این ساختمان‌ها و بنا‌ها شد.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .