چشمان خدا در بلغارستان

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۱۱ / ۱۰ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۳۱۶ ، بازدید:۵۹۴۲

  • معرفی غار پرهودنا:

غار پروهودنا یکی از معروف ترین غارها در بلغارستان است و تقریبا دسترسی به آن راحت است. غار در شمال مرکزی بلغارستان و فاصله دو کیلومتری  از روستای کارلوکوو و صد و دوازده کیلومتری صوفیه قرار دارد. در گذشته ، روستای  کارلوکوو برای کلینیک روانی آن شناخته شده بود ولی اکنون این غارنوردان هستند ،که  منطقه را به عنوان یک مقصد گردشگری تبدیل کرده اند. طبیعت آرام و هوای تمیز  و معتدل منطقه برای گردش و کسب یک تجربه جدید عالی است. در واقع این غار یک  پل سنگی طولانی به  متراژ ۲۶۲ متر است ،که دو ورودی بسیار بزرگ دارد  یکی به ارتفاع ۳۵ متر و دیگری نسبتا کوچکتر از ۳۵ متر ارتفاع دارد.

چشمان خدا در بلغارستان

چشمان خدا در بلغارستان

خروجی غار نیز بسیار بزرگ است. درون غار به لطف ورودی و خروجی بزرگ آن و سوراخ های سقف آن به طور طبیعی روشن است.امکانات لازم برای پرش هیجان انگیز با طناب در دهانه ورودی بزرگ غار تدارک دیده شده است و علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.مسیر های کوهنوردی و صخره نوردی درون غار در چند سطح دشوار و آسان برای کوهنوردان و صخره نوردان وجود دارد.

چشمان خدا در بلغارستان

چشمان خدا در بلغارستان

چشمان خدا در بلغارستان

چشمان خدا در بلغارستان

 

  • ویژگی های غار:

غار پرهودنا بزرگترین لابی بین تمام غارها در اروپا را داراست و ابعاد آن به ۳۵ متر ارتفاع و ۵۵ متر عرض می رسد. بعد طی ۲۰۰ متر از ورودی غار ، به دو شاخه تقسیم می شود:  

۱) دالان سمت چپ :

دالان سمت چپ بیش از ۲ کیلومتر طول دارد و یک رودخانه کوچک در امتداد آن موجب تشکیل دریاچه ها و آبشارها مینیاتوری شده است و با عبور از سالن اصلی به رودخانه اسام می پیوندد.

غار پروهودنا در بلغارستان

 

۲) دالان سمت راست :

دالان سمت راست گرم و خشک است و شامل چندین اتاق است ،  ورودی دالان ۲٫۵ متر ارتفاع و ۵٫۷ متر عرض دارد. جلوتر که می رویم دالان وسیع تر می شود و یک تالار مستطیل شکل به ابعاد ۵۰ متر طول و ۱۰ الی ۱۵ متر عرض نمایان می شود . این قسمت با یک گالری کوچک و یک اتاق گرد که ظاهرا محراب بوده است تمام می شود گنبد با شکوه طبیعی و قوس در این قسمت غار فراوان دیده می شود.

غاری در روستای  کارلوکوو

غاری در روستای  کارلوکوو

غاری در روستای  کارلوکوو

 

  • شکافی در سقف غار :

شکاف طبیعی در سقف غار چیزی است که باعث منحصر به فرد شدن این غار شده است. شکاف ها کاملا طبیعی و بر اثر فرسایش به وجود آمده اند. فرم بادامی شکل و مشابه هم ، از آن ها دو چشم غول پیکر ساخته است که به نظر می رسد این دو چشم به بازدید کننده ها خیره مانده اند . مردم محلی به آن ها چشم خدا و یا چشم شیطان می گویند. حتی زمانی  که باران می آید و از آن آب جاری می شود چنین به نظر می آید که در حال گریه است. افرادی که شاهد این پدیده طبیعی بوده اند شگفت زده شده اند تقارن باور نکردنی و محل چشم ها که در وسط تالار غار است حالت ترس و رمز و راز را به بیننده منتقل می کند.

غاری در روستای  کارلوکوو

غاری در روستای  کارلوکوو

غاری در روستای  کارلوکوو

 

  • قدمت و تاریخچه غار:

غار پروهودنا از دوران پارینه سنگی سرپناه انسان ها بوده است ، اولین اثری از تاریخ حضور انسان به وسط اوایل عصر حجر در حدود۷۰ هزار سال پیش است. اما امروزه به خانه حدود ۳۵۰۰۰ خفاش ها تبدیل شده است. تراکیان، اجداد بلغارهای امروز، مراسمی در آغار فصل بهار در این مکان برگزار می کردند و با دعا و نیایش از خدا می خواستند تا امسال نیز محصول شان پر برکت باشد. غار توسط یک دانشمند بلغاری در سال ۱۹۲۱ کشف شد، اما تا  سال ۱۹۵۰ ، جزو کاوش های باستان شناسی اعلام نشد. قرار بود که غار ، به یک انبار بزرگ حکومتی برای ذخیره سازی نفت تبدیل شود .  این کار موجب صدمات زیست محیطی به غار شد و هنوز هم پایه های بتنی مخازن نفت ، بخشی از راه آهن قدیمی که تا جلوی ورودی غار می رسید ، و برخی از بقایای یک پل قدیمی را می توان در کنار رودخانه مشاهد کرد. بعد از صدماتی که در جریان فیلم برداری از صحنه های یک فیلم  به غار وارد آمد و منجر به کاهش قابل توجه جمعیت خفاش ها شد دادگاه عالی بلغارستان اعلام کرد که این فیلمبرداری در نقض مقررات زیست محیطی بود و در ماه ژوئن، سال ۱۹۹۶، غار طبیعی ملی اعلام شد.   این غار همچنین  صحنه فیلم برداری برای فیلم های بلغاری زمان خشونت (۱۹۸۸) ،آخرین شکارچی (۲۰۱۰) و اژدها (۲۰۱۵) بوده است.

غاری در روستای  کارلوکوو

 

  • اکوسیستم داخل غار:

امروزه اغلب ساکنان غار را  چلچله ها و خفاش ها تشکیل می دهند. این غار بزرگترین پناهگاه برای خواب زمستانی خفاش ها در اروپا است. در زمستان یک قسمتی از غار به خاطر حفاظت از خفاش ها  بسته می باشد. در این فصل بیش از سی و پنج هزار خفاش ها در داخل وجود دارد. البته شواهد نشان می دهد که ۴۵ نوع مختلف حیوان  در این غار زندگی می کنند. پوشش کف غار نیز خاک های آبرفتی، ماسه آجدار است.

غاری در روستای  کارلوکوو

 

  • اکتشافات تاریخی از غار:

اکتشافات این غار شامل چاقویی از جنس دندان گراز وحشی، چاقوهایی از جنس استخوان  پرندگان و  انواع دیگری از چاقو ، انواع سرامیک و اثری از گندم سوخته و ارزن در حفاری از سمت راست بوده است.

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

 

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

مجسمه برنزی یافت شده در غار (۵th قرن قبل از میلاد) که در موزه ملی تاریخ بلغارستان نگهداری می شود.

 

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

نقاشی های باستانی عصر نو سنگی کشف شده در غار

 

  • چه زمانی و کی بریم ؟

این غار برای گردشگران در تمام طول سال باز است.منتها در روزهای سرد زمستان باید مواظب قندیل های سقف و اطراف سوراخ ها و همچنین کف لغزنده غار باشید. می توانید براحتی از خانه های روستا مکانی را برای اقامت کرایه کنید .ولی توصیه می کنیم تعطیلات دوم ماه می را برای بازدید انتخاب نکنید چون آن زمان این مکان شلوغ و کثیف خواهد بود. با توجه به استقبال  زیاد گردشگران از این غار نیاز به یک راهنمای تاریخی یا کیوسکی که بروشور تاریخی و توریستی به بازدید کننده ها ارائه دهد احساس می شود.

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

 

  • چه جوری بریم؟

اگر مسافرت با قطار را برمی گزینید باید بدانید که چندین قطار است که در طول روز از روستای کارلوکوو عبور می کند. فاصله غار تا ایستگاه نیز ۲ کیلومتر است که می توانید پیاده طی کنید البته باید این را بدانید که هیچ تابلو راهنمایی وجود ندارد و فقط می توانید از افراد محلی کمک بگیرید. با اتوبوس از صوفیه به نزدیک ترین شهر یعنی لوکوویت سفر می کنید و از آنجا سوار اتوبوس محلی کارلوکوو خواهید شد. البته فراموش نکنید که حتما راجع به اتوبوس بازگشت از راننده بپرسید. با ماشین شخصی می توان از صوفیه به یابلانبتسا و سپس به لوکوویت رسید و بعد از آن خروجی پترونه را انتخاب کرده و بعد از طی هشت کیلومتر از مسیر تابلوی کارلوکوو ظاهر می شود. هر فرد محلی ای می تواند شما را به سمت غار راهنمایی کند.

غار پروهودنا در روستای  کارلوکوو

 

  • کلام آخر:

تلاش کنیم ندیدها را ببینم، دیدن آنچه همه می بینند هنر نیست.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: karnaval

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .