پیکر پرویز موید عهد رهسپار خانه ابدی شد

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۱ / ۱۱ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۴۳۶ ، بازدید:۳۶۰۸

پیکر سید پرویز موید عهد معمار شناخته شده و چهره ماندگار امروز به خانه ابدی تشییع شد

 

پیکر , پرویز موید عهد , خانه ابدی , چهره ماندگار , مصلای تهران , محوطه نمایشگاه بین المللی تهران , مرکز تحقیقات دارویی , خاتم کاری تالار بزرگ , تزئینات کاخ گلستان , ستاوین

 

پیکر سید پرویز موید عهد که پس از سال‌ها بیماری و بستری بودن درگذشت، امروز 11 بهمن‌ماه از مقابل مصلای تهران تشییع شد

در سال ۱۳۸۰ به پاس زحمات و تلاش خالصانه مرحوم دکتر پرویز مؤید عهد، نشان چهره‌های ماندگار از طرف رییس جمهوری اسلامی ایران به او اهدا شد.

دکتر پرویز موید عهد در سال 1308 در تهران متولد شد؛ وی دارای دکترای معماری و شهر سازی از دانشگاه سوربن پاریس در سال 1336و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران بود.

وی در سال‌های 1336 و 1343 به مراتب دانشیاری و استادی رسید و علاوه برتدریس در دانشگاه شهید بهشتی و دانشکده ساختمان پلی تکنیک، ریاست دانشکده هنرهای تزیینی وزارت فرهنگ و هنر را نیز بر عهده داشت.

 

پیکر , پرویز موید عهد , خانه ابدی , چهره ماندگار , مصلای تهران , محوطه نمایشگاه بین المللی تهران , مرکز تحقیقات دارویی , خاتم کاری تالار بزرگ , تزئینات کاخ گلستان , ستاوین

 

پرویز موید عهد پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در تهران، وارد دانشگاه تهران شد و پس از اخذ لیسانس معماری به فرانسه عزیمت کرد و در سال 1336 با اخذ مدرک دکترای رشته معماری و شهر سازی از دانشگاه سوربن پاریس به ایران بازگشت.

استاد دکتر پرویز موید عهد از سال 1336 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه تهران استخدام شد.

وی در دانشکده هنرهای تزئینی وزارت فرهنگ و دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی و دانشکده ساختمان پلی تکنیک به تدریس دروس مربوط به تاریخ و اصول معماری پرداخت.

استاد دکتر پرویز موید عهد بناهای ارزشمندی را در داخل و خارج از کشور طراحی کرده که از آن جمله می‌توان به محوطه نمایشگاه بین المللی تهران، مرکز تحقیقات دارویی و پیش دارویی، طرح خاتم کاری تالار بزرگ و تزئینات کاخ گلستان، مرمت و بازسازی وزارت آموزش و پرورش و طراحی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) را برشمرد.

مطالعه، تحقیق و تألیف آثار در زمینه معماری و شهرسازی به ویژه طرح‌های مجموعه‌های کلان شهری در تهران و حتی در خارج از کشور از جمله اموری است که دکتر پرویز موید عهد به آن اشتغال داشته است.

استاد دکتر پرویز موید عهد عمدتاً به طرح‌های تحقیقی برای کاربردهای عملی در بنای ساختمان‌ها و مجموعه‌های عمومی مهم علاقمند بود.

او تنها ایرانی است که موفق به کسب جایزه مهم معماری به اسم «روم» و نیز نشان درجه اول معماری از دانشکده سلطنتی انگلستان در سال 1342 شد.

پرویز مؤید عهد چهره ماندگار معماری ایران و طراح مصلی بزرگ امام خمینی (ره) روز پنجشنبه(8 بهمن ماه) در سن 86 سالگی چشم از جهان فروبست و پیکر ویامروز از شبستان مصلی تهران تشییع و در دارالرحمه آستان مقدس عبدالعظیم حسنی دفن می‌شود.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .