چهارمین مسابقه معماری بازیافت

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۵۲۸ ، بازدید:۴۰۶۴

دوره چهارم مسابقه ˝زی بازیافت˝ با موضوع ˝دورریز نورریز˝ برگزار می‌شود.

 

به گزارش هنرآنلاین، مسابقه  زی بازیافت , رویدادی کشوری است که طی سه سال گذشته توسط انجمن علمی معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شده و به عنوان مسابقه منتخب علمی- فن آورانه كشور در , جشنواره ملی حرکت , در بین تمامی مسابقات علمی برگزار شده در كلیه دانشگاه‌های كشور برگزیده شده است. دوره چهارم این مسابقه با موضوع  , دورریز نورریز , در تاریخ 6 و 7 خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.

هدف از موضوع مسابقه با عنوان "دورریز نورریز", طراحی و ساخت یک دیوار, سقف یا دیوار-سقف زی بازیافتی است که در آن دورریزها با قرارگیری در برابر نور جلوه‌هایی متنوع از زیبایی را ایجاد کنند.

 

چهارمین مسابقه معماری بازیافت , چهارمین مسابقه , معماری بازیافت , هنرآنلاین , انجمن علمی معماری , دانشکده هنر و معماری , دانشگاه شیراز , ستاوین

 

نور یکی از عناصر مهم در خلق فضاهای معماری است تا آنجا که معماری را بازی هنرمندانه احجام زیر نور دانسته‌اند. معمار با هدایت نور, پراکنده یا متمرکز کردن آن و خلق سایه روشن‌ها، به فضاهای زیستی غنا می‌بخشد. در معماری ایرانی نور همواره اهمیت فراوانی داشته است. در طول تاریخ، معماران ایرانی ضمن تأمین روشنایی,هنرمندانه از نور -چه مستقیم و چه غیرمستقیم- بهره گرفته و با استفاده از اصول بازتاب و چرخش نور و ایجاد سایه روشن‌ها، جلوه‌های متفاوتی را در فضا به وجود آورده‌اند. سایه‌ها همزاد نور هستند. در سرزمین ایران به دلیل اقلیم گرم و خشکش, اهمیت سایه‌ها اگرنه بیشتر از نور, کمتر از آن نیست و ترکیب هنرمندانه این دو است که روح فضا را در معماری ایرانی جلوه گر ساخته است.

در معماری ایران نقش آفرینی نور تنها منحصر به تأمین روشنایی نیست. در این معماری، نور جزئی از حقیقت و ذات فضاست که با تنوع بسیار و در نهایت زیبایی جلوه گر می‌شود. بدین ترتیب در ساختمان‌های مختلف با توجه به مسائل عملکردی, شاهد کیفیات متنوع نور هستیم که توسط ابزارها و یا تکنیک‌های متفاوت نورگیری به وجود آمده است. نمونه شاخص این امر در ساختمان‌های مذهبی متجلی است که در آن‌ها از نور علاوه بر تأمین روشنایی, جهت ایجاد فضایی عرفانی و معنوی استفاده شده است.

سرزمین ایران در نقاط مختلف از درجات متفاوتی از پرتوی خورشید بهره مند است: خورشید درخشان کویر, گرمای مطبوع خورشید کوهستان و آسمان ابری و مه آلود کرانه شمالی. به همین دلیل معماران ایرانی متناسب با هر منطقه, از ابزارها و شیوه‌های مختلفی جهت ساماندهی و تنظیم شدت نور وارده به فضا استفاده کرده‌اند. در این راستا و در یک نگاه کلی می‌توان به انواع عناصر نورگیر در معماری سنتی ایران اشاره کرد: شباک، دارآفرین، فخر مدین، در و پنجره مشبک، معجرهای کرکره ای، جامخانه، روزن، ارسی، روشندان، فریز و خوون، گلجام، پالکانه، پاچنگ، پاچلاقی، نیم دری، خورشیدی و هورنو.

به این ترتیب در معماری ایرانی کاربرد شیشه‌های رنگارنگ، گلجامها، شباکها و تقسیم بندی‌های چوبی با هدف تنظیم نور ورودی به فضا ضمن تغییر کیفیت و شدت آن، در کنار کیفیات معنایی فضا آسایش حرارتی و بصری ساکنان را فراهم نموده‌اند. آری به درستی که حکایت نور در فضاهای معماری، حکایت خون در شریان‌های زندگی است.

 

هزینه های ثبت نام
هزینه ثبت نام به ازای هر یک از اعضا

    مرحله اول-زودهنگام (تا 24/12/1394)

§      دانشجویان دانشگاه شیراز:۵۵ هزار تومان
§      افراد شرکت کننده در دوره های پیشین مسابقه:۵۵ هزار تومان
§      سایر شرکت کنندگان:۷۰هزار تومان

مرحله دوم-دیرهنگام(تا 10/2/1395)

§      دانشجویان دانشگاه شیراز: ۶۵هزار تومان
§       افراد شرکت کننده در دوره های پیشین مسابقه:۶۵هزار تومان
§       سایر شرکت کنندگان:۸۰هزار تومان
 

 
 
برای همه دانشجویان گواهی شرکت درمسابقه به زبان فارسی صادر خواهد شد. دانشجویانی که متقاضی دریافت گواهی شرکت در مسابقه به زبان انگلیسی هستند می بایست در فرم ثبت نام تقاضای خود را اعلام نمایند. در این صورت مبلغ 10000 تومان جهت صدور گواهینامه انگلیسی به هزینه ثبت نام ایشان افزوده می گردد.
وجه پرداخت شده توسط گروههایی که آثار آنها در مرحله داوری اولیه (شیت ایده) مورد پذیرش قرار نگرفته و نیز گروههایی که از شرکت در مسابقه انصراف دهند-کسانی که بعد از ثبت نام زودهنگام به هر دلیلی موفق به ارسال شیت ایده نگردند، به منزله انصراف تیم انها از مسابقه قلمداد میشود- ، مطابق جدول زیر به آنها استرداد خواهد شد.
گروههای شرکت کننده در مسابقه باید مبلغ معین شده را (با توجه به تعداد اعضای گروه) به شماره حساب 1657745946 بانک ملت به نام درآمدهای اختصاصی معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز واریز نموده و اسکن فیش پرداختی را ارسال نمایند.
 

اعلام انصراف بعد از تاریخ (31/2/1395)

هیچ وجهی برگشت داده نمی شود.

اعلام انصراف بعد از ارسال شیت ایده(10/2/1395) تا تاریخ (31/2/1395)

30 درصد وجه برگشت داده می شود.

اعلام انصراف تا قبل از تاریخ داوری اولیه (10/2/1395)

60 درصد وجه برگشت داده می شود.

گروههایی که اثر آنها در مرحله داوری اولیه (شیت ایده) مورد پذیرش قرار نگرفته است.

80 درصد وجه برگشت داده می شود.

 

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت مسابقه به نشانی www.zibazyaft.ir مراجعه کنند.

جهت رویت نمونه شیت های دوره های قبل اینجا کلیک نمایید .

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین , وب سایت زی بازیافت

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .