زاها حدید ، معمار برجسته عراقی - انگلیسی درگذشت.

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۴ / ۰۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۵۸۱ ، بازدید:۷۴۴۳

به گزارش هنرآنلاین به نقل از بی بی سی، زاها حدید روز  پنجشنبه در بیمارستانی در میامی و در پی حمله قلبی درگذشت.

 

معماران معاصر جهان , معماران معاصر , زاها حدید , خانم حدید , فعالیت معماری , Dame , زاها , حدید ,

 

حدید از شناخته‌شده‌ترین و یكی از پركارترین معماران معاصر جهان بود. او برنده مدال ها و جوایز متعددی شده بود، از جمله "مدال سلطنتی معماری" در بریتانیا كه او چند ماه پیش و در اواخر سال گذشته میلادی موفق به دریافت آن شد؛ همچنین جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد. طی ۱۶۷ سال گذشته، زاها حدید نخستین زنی بود که مفتخر به دریافت مدال سلطنتی بریتانیا شد .او در سال ۲۰۱۲ نیز لقب تشریفاتی "Dame" را از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود. 

 

معماران معاصر جهان , معماران معاصر , زاها حدید , خانم حدید , فعالیت معماری , Dame , زاها , حدید ,



مرکز ورزش های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زاها حدید بر عهده داشت. او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ کنگ ساخته شد. 

خانم حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در "ای ای"، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ‌التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد. او همچنین در همان سال‌‌ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

 

معماران معاصر جهان , معماران معاصر , زاها حدید , خانم حدید , فعالیت معماری , Dame , زاها , حدید ,

 

وی پس از اخذ مدرک ریاضی اش از دانشگاه آمریکایی بیروت، برای تحصیل در مدرسه معماری لندن راهی انگلیس شد و بعد از فارغ التحصیلی فعالیت معماری اش را در این کشور ادامه داد.
حدید در سال 2004 میلادی نخستین زنی بود که به دریافت جایزه معماری 'پریتزکِر' نائل آمد. جایزه پریتزکر مانند جایزهٔ نوبل در معماری محسوب می شود.
زاها حدید که از پیشرویان سبک 'واسازی ' بوده همچنین در سال گذشته میلادی برندۀ جایزه موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی که یکی از معتبرترین جوایز معماری در انگلستان شمرده می شود، شد.
موسسه سلطنتی معماران بریتانیا از سال 1848 تا تاکنون، هر سال 'مدال سلطنتی معماری'را به یک معمار برجسته معاصر، که دستاوردهایش در ترویج پیشرفت معماری تاثیر عمده گذاشته است، اهدا می کند و طی این 168 سال، این اولین بار بود که یک زن، مفتخر به دریافت این مدال می شد.
وی در سال 2012 میلادی نیز لقب تشریفاتی 'Dame' را از ملکه انگلیس دریافت کرده بود.

 

معماران معاصر جهان , معماران معاصر , زاها حدید , خانم حدید , فعالیت معماری , Dame , زاها , حدید ,


از مشهورترین آثار زاها حدید، می توان به پروژه هایی مثل ایستگاه آتش نشانی ویترا در آلمان 1994، ایستگاه قطار سریع السیر ناپل 2006، قطار هوایی در اتریش 2007 و مرکز ورزش های آبی لندن، یکی از ورزشگاه های اصلی المپیک 2010 اشاره کرد.
همچنین گفته می شود که طرح اولیه هتل 5 ستاره پاسارگاد تهران توسط خانم زاها حدید معمار عراقی انگلیسی، تهیه شده است.
براساس گزارش های منتشر شده 'زاها حدید' همچنین برای فاز دوم برج مجموعه برج میلاد تهران نیز طرحی را ارائه کرده که مقام اول را در میان طرح های پیشنهادی کسب کرده است ( 1391) . فاز دوم مجموعه برج میلاد تهران شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری است.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .