این مرد رابین هود دنیای معماری است ؟

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۸ / ۰۳ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۹۸ ، بازدید:۳۳۳۹

این مرد رابین هود دنیای معماری است!؟

 

این مرد رابین هود دنیای معماری است ؟

 

آلخاندرو آراونا كیست؟ رابین هود دنیای معماری یا طراحی با اندیشه‌های یك ژنرال عرصه‌های نبرد؟ اینجا بخوانید.

آلخاندرو آراونا طی بیانیه‌ای رسمی موضوع و شعار "گزارش از خط‏ مقدم" ‏(Reporting from the Front) را برای دوسالانه معماری ونیز ٢٠١٦ تعیین و اعلام کرده ‏است. او در این بیانیه اعلام کرده "برای ارتقای محیط انسان‌ساخت ‏و در پی آن ارتقای کیفیت زندگی، باید در نبردهای بسیاری به پیروزی رسید و مرزهای بی‌شماری را درنوردید" و در نتیجه آنچه او می‌خواهد همه‏ مردم در پانزدهمین دوسالانه بین‌المللی معماری به دیدار آن بیایند این است: "به‌مشارکت‏ گذاشتن نمونه‌های موفق معماری؛ نمونه‌هایی که قابل بازگویی و الگو‏برداری‌اند و توان پیروزی در آن نبردها و درنوردیدن آن مرزها را دارند."

آراونا معتقد است؛ "بهبود کیفیت محیط زیست و در نتیجه آن، بهبود کیفیت زندگی مردم جهان امروز به ضرورتی غیرقابل انکار بدل شده و این در حالی است که شرایط دستیابی به سکونت مناسب و امن برای بیشتر ساکنین کره زمین هر روز و هر ساعت دشوار و دشوارتر می‌شود. این امر مقاومت در برابر پیچیدگی‌های فزاینده مناسبات اقتصادی و سیاسی را نیز به چالشی جدی تر بدل می‌کند.

روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶، در شیکاگو، تاجر و صاحبکار موفق،آقای توماس پریتزکر Thomas Pritzker ، نام سی و نهمین دریافت کننده ی جایزه ای که به نام خودش ثبت شده و معتبرترین جایزه جهان معماری محسوب می شود را اعلام کرد ودر کمال شگفتی یک آرشیتکت و معمار شیلیایی، آلخاندرو آراونا،ازدفترمعماری اله مانتال Elemental ، مفتخر به دریافت این جایزه شد . این جایزه که به نوبل معماری شناخته شده از طرف بنیاد هتل های هایت به ریاست آقای پریتزکر اعطا می شود، معمولا فعالیت معماران شناخته شده و مورد تائید را ارج می نهد.

آقای آراونا ۴۸ ساله این امتیازو برتری را نه به دلیل حضورش بر روی جلد مجلاتی با کاغذ گلاسه، بلکه به واسطه اجرای سازه هایی برای ریشه کن کردن فقر وخدمت به تعداد بیشتری ازمردم کسب کرده است. آقای پریتزکر در هنگام دریافت این جایزه گفت كه؛ "سازه های او برای مردم کم درآمد منفعت مالی به همراه دارد، از تاثیرات بلایای طبیعی می کاهد، مصرف انرژی را پائین آورده و فضاهای خوب و صمیمانه ای را فراهم می کند" .

در جریان اعلام نامزدی دریافت جایزه پریتزکر هم آقای آراونا گفته بود : برنامه ما این است که برنامه ای نداشته باشیم و در برابرمسائل نامعلوم بیایستیم و با دیدی باز به موضوعات غیر مترقبه بنگریم ."

حالا باید دید تفكر آراونا در پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز چه جلوه ای خواهد یافت؛ دوسالانه ای كه با مدیریت او به جلب هرچه گسترده تر مخاطبان می‌اندیشد، چرا که همه تلاش‌های جامعه معماری و تمام چالش‌های پیش رویشان بدون تردید با انگیزه بهره مندی تمام اقشار مردم جهان از نتایج این تلاش‌ها صورت می‌گیرد. رویدادی كه می‌خواهد بار دیگر یادآوری کند که آنچه در اثر بحران‌های معاصر در جهان از دست رفته باید بازگردانده شود، آنچه تا امروز برای بهره مندی طیفی محدود از امکانات زیست مناسب صرف شده از این پس در مسیر منافع تمامی ساکنین زمین جاری شود؛ اینکه ضروری است از تقلیل "ما" به "من" عبور کنیم. ما معماری را به عنوان یک میانبر به سوی برابری دارای قابلیت می دانیم؛ علاقه مند هستیم این ایده را به اشتراک بگذاریم که معماری چگونه می‌تواند به شکل گیری مفهومی گسترده تر و عمومی تر از بهره مندی ها یاری رساند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .