ترمینال-گالری؛ پیوند شهر و هنرهای تجسمی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۸۰ ، بازدید:۳۳۳۲

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نمایشگاه‌های خانه هنرمندان ایران، از راه‌اندازی ترمینال گالری در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن گفت.

ترمینال-گالری؛ پیوند شهر و هنرهای تجسمی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به نقش وزرات راه و شهرسازی در افزایش کیفیت زندگی شهری و تأثیر خلاقیت هنری در این مسیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران مساله‌ کمّیت بر کیفیت غلبه دارد. همه موفقیت‌ها و شاخص‌ها با اعداد بزرگ ارائه می‌شود. ولی ما باید از مرحله کمیت عبور کرده و به مفهومی برسیم که بتواند محتوا، آسایش، هویت و معنا را به جامعه‌ ما بازگرداند. یکی از حوزه‌هایی که باید با حوزه هنر پیوند برقرار کند، حوزه حمل‌ونقل است. چنین پیوندی می‌تواند برای هر دو طرف، دنیای جدیدی خلق کند. حمل‌ونقل به‌خصوص حمل‌ونقلِ جدید، بخشی از زندگی روزمره مردم است. فرودگاه، ترمینال راه‌آهن، پایانه اتوبوس یا ترمینال دریایی مکان‌هایی هستند که مردم هر روز بخشی از زندگی خود را در آن سپری می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مکان‌ها در حال حاضر فضاهای خیلی خشنی هستند؛ فضاهایی که فقط و فقط به مفهوم جابه‌جایی نگاه می‌کنند. حال آنکه آنچه در این بستر دارد جابه‌جا می‌شود، در واقع انسان‌ها هستند؛ انسان‌هایی که جنبه‌های عاطفی و اخلاقی متنوعی دارند و حامل ارزش‌های معنوی هستند. اما محیط‌های فعلی، در واقع تداعی‌گر آن فضاهای دلخواه نیست. مدتی است به این مساله فکر می‌کنم که چگونه می‌توانیم پایانه‌های مسافری ایران را تبدیل به پایانه‌هایی کنیم که جلوه‌گاه و بستری برای ارائه ماهیت فرهنگ ایرانی باشند. این کار می‌تواند با یاری هنرهای مختلف نقاشی و مجسمه‌سازی و موسیقی و.. عملی شود. به‌شخصه عنوان ترمینال-گالری را برای آن فضاهای دلخواه انتخاب کرده‌ام. در وزارتخانه نیز با همکاران در این خصوص گفتگوهایی داشته‌ایم. البته تا انجام چنین کاری و تبدیل آن به رفتار حوزه‌ حمل‌ونقل، فاصله داریم ولی باید به‌تدریج زمینه‌های آن را فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: از جهت مادی می‌توان با خرید برخی از آثار هنری برای چنین فضاهایی، در این مسیر گام برداشت. اما مهم‌تر این است که به‌تدریج بتوانیم از اندیشه‌های هنری بهره بگیریم. به‌عنوان مثال از لحظه آغاز طراحی، یک ترمینال را به‌صورت ترمینال-گالری طراحی کنیم و آرایش داخلی متفاوت چنین فضایی را مدنظر داشته باشیم. در دنیای امروز انسان‌ها و مسافرها به هر دلیل با سراسیمگی وارد ترمینال‌ها می‌شوند و یک نوع اضطراب در درون خود دارند. بنابراین وجود چنین فضاهایی می‌تواند برای انسان‌ها بسیار آرامش‌بخش باشد. همان‌طور که در فضای گالری‌ها از جنجال‌های بیرون خبری نیست، ایجاد چنین فضایی در پایانه‌ها می‌تواند رفتار همراه با آرامش را به جامعه منتقل کند. از سوی دیگر برای جامعه هنری علاوه بر فراهم آوردن یک فضای مادی، آن‌ها را بیشتر با زندگی مردم درگیر می‌کند. پیوند با چنین فضاهایی می‌تواند هنرمندان را کمی از فضای کاملاً انتزاعی دور کرده و به ایده‌هایی از زندگی روزمره مردم نزدیک کند. امیدوارم به‌تدریج بتوانیم این پیوند را هم در حوزه حمل‌ونقل و هم در حوزه شهرسازی ایجاد کنیم.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی همراه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌هوایی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خردادماه سال جاری نیز از نمایشگاه خط استادعلی شیرازی بازدید کرد و در جریان آن بازدید نیز بر اهمیت تلفیق هنر با حوزه راه و شهرسازی تاکید کرد. در آن دیدار بهره گیری و بهره‌مندی هرچه بیشتر از حوزه هنر برای رونق گردشگری و راه‌های بهره‌مندی اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .