شهرهای متحرک قرن 21 ، معماری عشایری یا الگوی فوتوریستی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۸۶ ، بازدید:۳۸۶۲

محدودیت در منابع زیست محیطی و دشواری‌های اسکان جمعیت فزاینده جهان پژوهشگران را به ایده‌آفرینی های متفاوتی سوق داده است.

 

شهرهای متحرک قرن 21 ، معماری عشایری یا الگوی فوتوریستی

 

 در دنیایی که انسان قرن‌ها با شیوه‌های شهرسازی که تا کنون وجود داشته کنار آمده‌اند، شهرها با مشکلات بزرگی رو به رو بوده‌اند و به ندرت برنامه ریزی دقیقی برای آینده آن‌ها صورت گرفته است. قابلیت حرکت و حمل ونقل بدون بروز مشکل؛ هنگامی که شغل‌ها و منابع رو به کاهش باشند؛ از جمله در شهرهای مدرنی مثل دیترویت که از فرایندهای دشوار و اغلب بی فایده انقباض شهری رنج می‌برند.

وبسایت آرل درهمین ارتباط به بررسی ایده‌آفرینی های انجام شده در این مسیر پرداخته است. از جمله پژوهشی از مانوئل دومینگز به نام "ساختار بزرگ" در ESTA مادرید، یکی از ایده‌های خاص و جالب برگرفته از معماری شهرهای عشایری ، از نگرش‌های آینده نگر نسبت به این برنامه است. برنامه ای با این عنوان با توجه به فرم ماشین آلات کاترپیلار و منابع فراوان آن‌ها صورت گرفته است که در تجهیزات متحرک دسته بندی می‌شود.

شهرهای متحرک قرن 21 ، معماری عشایری یا الگوی فوتوریستی

البته این اولین بار نیست که چنین طرحی از یک شهر متحرک ارائه شده است.شهر متحرک "ران هرونز" یکی از طرح‌های "آرچی گرام" بوده که در سال 1960 مطرح شده و از جمله نظریه‌هایی به حساب می‌آید که در معماری نفوذ کرده است. با این حال، طراحی این شهر بزرگ به عنوان یک شهر متحرک (راه رونده)، از جمله پیشنهادهای قوی برای تولید و حفظ انرژی در معماری آینده است.

دومینگز اذعان داشته که انگیزه طراحی این شهر متحرک به ایستادگی کردن و مقابله با طرح‌های مشابه خود بوده است.با توجه به این طرح، وی کار خود را Utopical و واقع گرا خوانده است. با این حال دومینگز این طرح را از لحاظ نظری امکان پذیر می‌داند، به همین دلیل است که این طرح را به سمت جهان مهندسی سنگین و صنعتی سوق داده است و اصل این طرح را به ساختارهای صنعتی و عظیم پولادین کاترپیلار (Caterpillar) نسبت داده است. اما می‌توان طرح او را یک الگوی متنوع و کوچک تر نسبت به سبک فوتوریست‌ها دانست.

شهرهای متحرک قرن 21 ، معماری عشایری یا الگوی فوتوریستی

به نظر می‌رسد با تمامی این بحث‌ها، طرح دومینگز، فاقد یک پوسته فانتزی است و از شکل‌های غول پیکر و عظیم فلزی شکل گرفته است.علاوه بر این، چنین ساختار بزرگی علیرغم ابعاد وسیع خود، تأثیر منفی کمتری برای اکوسیستم اطراف خود را داراست.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .