ضیافت دوم : نماهای شهری

مجموعه: کانون هم اندیشی ، نویسنده سعید مهرپویا ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۳ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۸۲۳ ، بازدید:۲۳۸۷

نشست : ضیافت دوم

موضوع :  نماهای شهری

( تعيين هيئت رئيسه جلسات )

ارائه دهنده :  ---

دبير گفت و گو :  ---

مکان : فرهنگسراى ترافیک

زمان : 20 خرداد ماه 1394 , ساعت ١8:30 تا 21:30

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

حاضران: محمدهادی عرفان، سمیه علی‌اکبری، الهه ذوقی، شهرزاد احمدی، گلناز رحمانی، سیستانا سرشار، مهتاب نظافت، مهشید لیودانی، فرهاد ارباب، سعید مهرپویا، آیدا مهربان، آسیه استادی، زینب عظیمیان، جعفر اعرابی، مجتبا خرمشاهی، امیرعلی وحدت، سعید حسامی تکلو، محمد دانشور، شهاب عباس‌زاده، هادی ایوانی، محمدصادق یزدان‌پرست، حسین طاهری‌پور


«شكل شهر همواره و در طول تاريخ شاخص بی‌رحم درجه تمدن بشر بوده است.» ادموند بيكن


محور اول: سيما و منظر شهری

 

١. در حال حاضر كميته‌ای تحت عنوان كميته نما در شهرداری مشهد مشغول به كار بوده، وظيفه بررسی و تصويب ضوابط مرتبط با ساختار محوطه و نماهای شهری ساختمان‌های تيپ دال (بلندمرتبه يا زيربنای بالای ۵۰۰۰ متر مربع) را عهده‌دار است.

٢. دفتر طراحی شهری نيز درحال پی‌گیری برای تعريف ضوابط متناسب ساير گروه‌های ساختمانی هستند.

٣. خروجی جلسات جاری هم‌اندیشی معماران به منظور انتقال تجارب در اختيار سازمان راه و شهرسازی، مديريت بهسازى شهرى و سازمان نظام مهندسى قرار خواهد گرفت.

٤. همچنين چک‌لیستی بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد كه در كميته نما تكميل و مورد بررسی قرارگرفته، جهت در اختيار داشتن ابزار مناسب سنجش ميزان تطابق نما با ضوابط تدوين شده، در مديريت بهسازی شهری در حال تدوين و تصويب نهایی است.

٥. كميته نما قصد دارد كارگروه‌های زیر را فعال کند:
١. كنترل نقشه‌ها، ٢. تدوين ضوابط، ٣. ساختمان‌های وضع موجود، ٤. طراحی شهری، ٥. آرشيو و بانک اطلاعات.

ترتيبی اتخاذ شده تا نقشه‌های ساختمانی از طريق سيستم يكپارچه شهرداری به صورت بی‌واسطه در اختيار بوده و بررسی شود.

با اطلاع از شرایط جاری موضوع نما به لحاظ قانونی، مباحث، انتقادات و نظرات بدین شرح ادامه یافت:

– آيا تضمينی وجود دارد كه نتايج جلسات حاضر در صورت جمع بندی ؛جنبه كاربردی و اجرایی پيدا کند؟
– آيا تبيين چنين ضوابطی مانع از خلاقيت معماران در توليد نماهاي نوآور نخواهد بود؟ به‌ویژه كه حوزه تاثیرگذاری بر بدنه شهری از سوی معماران باید ملاک عمل قرار گیرد.

– برخی همكاران در سوی ديگر بر ضرورت وجود قانون حتا اگر بی‌نقص نباشد، تاكيد داشته و معتقد بودند اين امر بر بی‌قانونی ارجحیت دارد؛ همچنان كه معتقد بودند ضابطه می‌تواند به نوعی از معماران در مقابل خواسته‌های غير معقول و سليقه‌ای كارفرمايان حمايت كند و اجازه دهد آنها بتوانند پايبند به اصول پذيرفته شده طراحی، مهندسی، زیبایی‌شناختی باقی بمانند.
– همچنين اين موضوع مطرح شد كه شايد بهتر باشد در اين جلسات به دنبال ايجاد”الگو” بود تا ضابطه؛ و در اين راستا ارايه توضيحاتی در رابطه با تعاريف الگو و ضابطه به جلسه آينده موكول شدند.

– با توجه به حضور آقای مهندس طاهری‌پور در اين جلسه و با توجه به موقعیت شغلی ایشان، بحث همراهی ایشان با خروجی و نتایج این نشست‌های هم‌اندیشی و فراهم‌کردن امکان اجرایی‌کردن آنها، از طرف ایشان مطرح شد.

– در ادامه با توجه به گستردگی مبحث سيمای شهری بر لزوم تدقيق حوزه مباحث تاكيد شد. همچنين به تقسيم‌بندی کلی موضوع مبنی بر وجود سطوح افقی (كف و زمينه) و سطوح عمودی (نمای ساختمان‌ها و ساير عناصر افراشته) اشاره شد؛كه تقسيم‌بندی عمودی را می‌توان به دو دسته فعال (نما به صورت مستقل) و غير فعال (نما در ارتباط با زمينه) تقسيم کرد.

در پايان گفتگوهای اين محور مقرر شد:
آقای دكتر ايوانی در ارتباط با تعريف “الگو” مطالبی را در جلسه بعد ارایه نمايند.
نامی برای گروه پيشنهاد شود.
نامی برای اين نشست‌های هم‌اندیشی پيشنهاد شود.

محور دوم: تعيين هيئت رئيسه جلسات

برای چگونگی ادامه و اداره جلسات، از سوی حاضران پیشنهادی مبنی بر تشكيل هيئت رئيسه جلسات ارائه شد، كه پس از توافق بر موضوع، همراهان زیر به اتفاق آرای حاضران؛ برای مدت ۶ ماه مسئولیت هماهنگی، برگزاری، اداره و پی‌گیری نشست‌ها را عهده‌دار شدند:


رئيس جلسات: فرهاد ارباب
نايب رئيس جلسات: سيستانا سرشار
عضو هيئت رئيسه: آسيه استادی
دبير جلسات: مهشيد ليودانی و شهرزاد احمدی

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

 

معرفی کانون هم اندیشی معماری مشهد :

-  کانون هم‌اندیشی معماری مشهد، به پیشنهاد دوستان فعال در محیط مجازی و از میان مباحثات این فضا و نیاز به تداوم موضوعات در محیط واقعی، به عنوان یک ان‌جی‌او در شرف تاسیس است. کانون، سازمانی مردم‌نهاد (ان‌جی‌او)، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و با حضور داوطلبانه اعضا شکل گرفته و با هدف کلی دیده‌بانی و مطالبه‌گری، اعتلای دانش معماری اعضا، ارتقای کیفیت معماری محدوده فعالیت و پرورش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی معماری پیش می‌رود. کانون متعلق به تمام معماران فارغ از علاقه و سلیقه‌های متفاوت آنان است و می‌کوشد تا فضایی ایجاد کند که معماران با اندیشه و علاقه مشترک دور هم جمع‌شده و ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر، آن قسمت از نیازهای ذهنی را که در محیط حرفه‌ای یا آموزشی برآورده نمی‌شود، پوشش دهد. حضور و عضویت در کانون رایگان و آزاد است.  اگر تمایل به ارتباط با کانون دارید یا می‌خواهید نظر و دیدگاهی را منتقل کنید، به لینک های ذیل مراجعه فرمایید ... 

 

 

* جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر و آشنایی با کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

archima.ir

 

* جهت عضویت در کانال تلگرام و دریافت آخرین اخبار کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

https://telegram.me/archima94

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

کانون‌ هم‌اندیشی دارای کارکرد مطالبه‌گری و رصد جریان‌های جاری در حوزه معماری و شهر خواهد بود و در این راستا و در ذات خود نمی‌تواند و نمی‌خواهد هیچ گونه هم‌پوشانی و موازی‌کاری احتمالی با دیگر نهادهای مرابط با معماری از جمله سازمان نظام مهندسی -که ماهیتن حافظ حق مردم بر مهندسان- و انجمن صنفی – که حافظ حقوق صنفی معماران است- داشته باشد .

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: کانون هم اندیشی معماری مشهد

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .