ضیافت پنجم : یکی از ما باشید

مجموعه: کانون هم اندیشی ، نویسنده سعید مهرپویا ، تاریخ انتشار: ۲۵ / ۰۶ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۸۲۶ ، بازدید:۲۱۴۸

نشست : ضیافت پنجم

موضوع :  یکی از ما باشید

محورهای گفتگو: چیستی و چراییِ کانون، راهبردها، اهداف، برنامه‌ها و روش‌ها

( نشستِ هم‌فکریِ خودمانی و تصمیم‌گیری درباره‌یِ کانون )

ارائه دهنده :  ---

دبير گفت و گو :  ---

مکان : سالن اجتماعات مجتمع امام رضا (ع)، پارک ملت

زمان : 25 شهریور ماه 1394 , ساعت ١7:30 تا 20:30

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

می‌شود با دست تو لبخند حتا سنگ را در ورودی تمام خانه‌های شهر ساخت
می‌شود با برق چشمت پرتو خورشید را زیر خط آسمان روی نمای شهر ساخت

 

جلسه با حضور حدود ۷۰ نفر از دانش‌آموختگان و دانشجویان معماری و با تاخیری ۴۵ دقیقه‌ای و پس از پخش سرود ملی آغاز شد. پس از مقدمه و خوش‌آمدگویی و دعوت از مهندس بهمن کلالی برای چند دقیقه‌ای صحبت از کانون، علت، ضرورت و دیدگاه ایشان؛ به جهت تسریع و پی‌گیری فرایند ثبت کانون، پیش‌نویس اساس‌نامه و بندهای مهم و اثرگذار آن تشریح شد. با ذکر این نکته که اساس‌نامه پیشنهادی به عنوان پیش‌نویس بوده و می‌تواند کلی یا جزیی اصلاح شود؛ جلسه به حالت گفت و شنود در اختیار حاضران قرار گرفت.
_× بندهای مهم اساس‌نامه
الف/ ماهیت: سازمان مردم‌نهاد (ان‌جی‌او)، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی با حضور داوطلبانه اعضا.
ب/ هدف کلی: دیده‌بانی و مطالبه‌گری، اعتلای دانش معماری اعضا، ارتقای کیفیت معماری محدوده فعالیت و پرورش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی معماری. برای این منظور راهکارهایی نیز ذکر شد.
پ/ عضویت و انواع آن: عضو پیوسته، افتخاری و وابسته.
ت/ ساختار مدیریتی و ارکان آن: هیئت امنا، هیئت مدیره، شورای علمی، مجمع عمومی اعضا.
ث/ راه‌های تامین منابع مالی.
// اساس‌نامه در ۵ فصل، ۶۳ ماده و ۳۹ تبصره تنظیم و پیشنهاد شد.
 
* نقدها و نظرهای حاضران در جلسه (محورهای اصلی)
الف/ چرا با وجود انجمن صنفی مهندسان معمار -که در صورت همراهی هرچه بیشتر معماران می‌تواند در حوزه پیگیری مطالبات صنفی معماران عملکرد مناسبی ارایه دهد- نیروی فعال معمار در میان تشکل‌های متنوع با نام‌های متفاوت سرشکن و یا سرگردان می‌شود؛ در حالی که انجمن صنفی در تامین برخی نیازهای اولیه خود از جمله پشتوانه قانونی، محل استقرار و تامین منابع مالی حداقلی چندین گام از نهادی نوپا چون کانون جلوتر است.
ب/ بهتر نیست در صورت وجود ضرورت تشکیل کانون هماندیشی، این نهاد ضمن دارا بودن اساس نامه مشخص و خاص خود در قالب کمیته‌ای از کمیته‌های در حال شکل‌گیری انجمن صنفی به عنوان نهادی زیر مجموعه آن شکل گرفته و همگام با انجمن صنفی در جهت مطالبات و نیازمندی‌های جامعه معماری گام بردارد.
پ/ مناسب‌تر است به جای تنظیم اهداف طولانی و متنوع برای کانون -که گاه کار چندین وزارت‌خانه است- در اولین قدم‌ها درگیر اهداف جزیی‌تر شده و پی‌گیری آن را تضمین کند.
ت/ درگیر شدن کانون با روندهای ثبتی و جریانات بوروکراتیک، موجب پیچیدگی در ساختار خواهد شد و از سویی ممکن است عده‌ای به جهت وجود چنین ساختار ضابطه‌مندی، از حضور در آن منصرف شده یا در بیان نظرات انتقادی و سازنده خود دچار تردید شوند. قدرت کانون در فضای مجازی بیشتر است و به عنوان دیده‌بان شهری وارد فضای نقد شده؛ از ساختار تشکیلاتی پرهیز کند.
ث/ کانون برای پی‌گیری مطالبات ساده و توقعات معوق شکل گرفته، نه خیلی بزرگ و نه آن قدر کوچک. بهتر است در فضای مجازی حساسیت‌ها را باز کند و بعد سعی کند تا از دور هم بودن لذت ببریم. انگیزه تشکیل کانون دربرگرفتن طیف بیشتری از مخاطب است و باید از تلگرام خارج شود، وب‌سایت جای خوبیست. ساختار تشکیلاتی به گونه‌ای باشد تا از فساد و سودجویی پرهیز شود. وجود کانون موجب خیر است و برای حفظش باید مراقبت جدی انجام شود، ابزارهای مالی ساده و شفاف راه مناسبیست.
ج/ کانون به عنوان ان‌جی‌او، نقش و شرح وظایفی متفاوت از نظام مهندسی و انجمن صنفی دارد و می‌تواند بدون تداخل؛ شکل بگیرد. کانون با اهداف مشخص تعریف شده، افرادی که موافق آن هدف‌ها هستند؛ همراه کانون می‌شوند و لازم نیست و نمی‌توان همه را راضیمرد؛ هر چند کانون جای رشد و خدمت زیادی دارد.
چ/ رفتار پژوهش‌گری می‌تواند وجه تمایز کانون باشد و با سامان دادن ثبت و تشکیلات خود می‌تواند حسب قانون با نهادهای همسان، تشکیل اتحادیه دهد و در قانون‌گذاری دخالت کند.
ح/ به نام کانون، و جایگزینی آن با جامعه و بنیاد نیز اشاره شد.
خ/ صحبت از انتخابات نظام مهندسی و چگونگی، لزوم و سهم‌خواهی از آن هم به میان آمد.
**


* پاسخ‌های اجمالی :

الف/ کانون‌ هم‌اندیشی دارای کارکرد مطالبه‌گری و رصد جریان‌های جاری در حوزه معماری و شهر خواهد بود و در این راستا و در ذات خود نمی‌تواند و نمی‌خواهد هیچ گونه هم‌پوشانی و موازی‌کاری احتمالی با دیگر نهادهای مرابط با معماری از جمله سازمان نظام مهندسی -که ماهیتن حافظ حق مردم بر مهندسان- و انجمن صنفی – که حافظ حقوق صنفی معماران است- داشته باشد. در واقع هر گونه موازی‌کاری یا وابستگی احتمالی با اهداف اساسی کانون در تضاد بوده؛ کانون بنا بر اتفاق نظر همه‌‌ی اعضایش شکل گرفته و ما شده؛ با هدف هم‌گرایی و هم‌افزایی قدم برمی‌دارد.
ب/ کانون هم‌اندیشی که از بطن فضای مجازی برخاسته و امروز با همراهی شخصیت‌های حقیقی در حال شکل‌گیری است؛ وظایف گوناگونی را برای خود متصور است که ورود و پیگیری در برخی حوزه‌ها، آن را نیازمند داشتن هویت حقوقی می‌کند، تا بتواند ضمن اخذ مجوزهای لازم با قدرت و درایت هدف اساسی خود یعنی امر مطالبه‌گری را بی آنکه رانده و یا متهم به دخالت گردد؛ دنبال کند.
پ/ کانون مبتنی بر فردزدایی و وابسته به نیروی داوطلبانه همراهان خود است که این امر بر لزوم حفظ استقلال آن از سایر نهادها صحه می‌گذارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد استقلال آن می‌تواند در جهت نیل هرچه بهتر، آزادانه و بی‌طرفانه به اهدافی که خیر جمعی معماران را همراه خود دارد؛ بسیار مهم و غیر قابل نقض باشد.
ت/ تعدد بندهای اهداف کانون الزامن به معنی رویکرد تمامیت‌خواهی نیست، بلکه آنها راهکارهایی برای رسیدن به هدف اصلی کانون هستند؛ چه بسا مدت بسیار زیادی از تاسیس کانون سپری شود اما زمینه ورود به برخی حوزه های تنظیم شده در اساس نامه فراهم نگردد و در مقابل برخی اهداف بارها در دستور کار اولویت‌های آن باشد. در حقیقت تنظیم اساس‌نامه‌ای دارای بندهای گوناگون متضمن تعدد حوزه هایی ست که کانون متعاقبن می‌تواند به آن ورود کند.
 

 * جمع‌بندی :
الف/ جمع حاضر، کانون را به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد و مبتنی بر همکاری داوطلبانه معماران علاقه‌مند و بر اساس احساس نیاز، پذیرفته و آن را موحب خیر می‌داند.
ب/ کانون به عنوان مطالبه‌گر و رصدکننده جریان‌های معماری و شهر است و با تسریع این امر و پرهیز از پیچیدگی در عملکردها و اهداف؛ به دنبال هم‌آوایی و مشارکت هر چه بیشتر معماران خواهد بود.
پ/ بدیهی است کانون برای پی‌گیری اهداف خود نیازمند ساختار مدیریتی و ثبتی است تا به هنگام ایفای نقش مطالبه‌گرانه خود بر مبنای هویت حقوقی قدم بردارد. این هویت به پی‌گیری مباحث مالی و تامین هزینه و نیز نشست‌های جمعی معمارانه هم کمک خواهد کرد.
ت/ اساس‌نامه پیشنهادی به مدت یک هفته برای اعلام نظر و نقد و گفتگو در اختیار جمع خواهد بود. این نظرها جمع‌بندی و در اصلاحیه اساس‌نامه لحاظ خواهد شد.
ث/ در پایان و با تاکید بر این اصل که کانون هم‌اندیشی معماری مشهد نهادی مردمی و مبتنی بر فعالیت مداوم و داوطلبانه همراهان خود و نیازمند همراهی و هم‌گامی مستمر معماران عزیز تا رسیدن به اهداف مشترک و خیر جمعی خواهد بود.
 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

 

معرفی کانون هم اندیشی معماری مشهد :

-  کانون هم‌اندیشی معماری مشهد، به پیشنهاد دوستان فعال در محیط مجازی و از میان مباحثات این فضا و نیاز به تداوم موضوعات در محیط واقعی، به عنوان یک ان‌جی‌او در شرف تاسیس است. کانون، سازمانی مردم‌نهاد (ان‌جی‌او)، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و با حضور داوطلبانه اعضا شکل گرفته و با هدف کلی دیده‌بانی و مطالبه‌گری، اعتلای دانش معماری اعضا، ارتقای کیفیت معماری محدوده فعالیت و پرورش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی معماری پیش می‌رود. کانون متعلق به تمام معماران فارغ از علاقه و سلیقه‌های متفاوت آنان است و می‌کوشد تا فضایی ایجاد کند که معماران با اندیشه و علاقه مشترک دور هم جمع‌شده و ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر، آن قسمت از نیازهای ذهنی را که در محیط حرفه‌ای یا آموزشی برآورده نمی‌شود، پوشش دهد. حضور و عضویت در کانون رایگان و آزاد است.  اگر تمایل به ارتباط با کانون دارید یا می‌خواهید نظر و دیدگاهی را منتقل کنید، به لینک های ذیل مراجعه فرمایید ... 

 

* جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر و آشنایی با کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

archima.ir

 

* جهت عضویت در کانال تلگرام و دریافت آخرین اخبار کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

https://telegram.me/archima94

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

کانون‌ هم‌اندیشی دارای کارکرد مطالبه‌گری و رصد جریان‌های جاری در حوزه معماری و شهر خواهد بود و در این راستا و در ذات خود نمی‌تواند و نمی‌خواهد هیچ گونه هم‌پوشانی و موازی‌کاری احتمالی با دیگر نهادهای مرابط با معماری از جمله سازمان نظام مهندسی -که ماهیتن حافظ حق مردم بر مهندسان- و انجمن صنفی – که حافظ حقوق صنفی معماران است- داشته باشد .

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: کانون هم اندیشی معماری مشهد

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .