ذائقه معماری تغییر می‌کند؟

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۶ / ۰۵ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۸۷۰ ، بازدید:۳۸۵۵

آیا ذائقه معماری این روزها در مسیر تحول و دگرگونی حرکت می‌کند؟

 

ذائقه معماری تغییر می‌کند؟

 

به نظر می‌رسد ذائقه معماری در جهان روز به روز در حال تغییر و تحول است و البته این امر را نباید جدای از ضرورت‌ها و اقتضائاتی چون افزایش جمعیت و ملاحظات زیستن محیطی دانست. نگاهی به تازه‌ترین ایده‌های معماری پیشنهاد شده از سوی طراحان تا اندازه ای این تحولات را توضیح می‌دهد.

پروژه Zero یکی از اثرهای ارسالی برای مسابقه evolo است و برای رفع احساس خستگی و کاهش استرس در مرکز شهر هنگ کنگ پیشنهاد شده است. مهم‌ترین و شاید جذاب‌ترین قسمت پروژه ساختار و فرم پروژه باشد.

zero در ارتفاع و محدوده‌ی 700*700 متر با فرمی شبیه کره گسترده شده است. با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ساخت وساز پروژه zero می‌تواند بدون هیچ ردپا و اثری بر روی زمین به سمت آسمان گسترش یابد. تصور کنید ما می‌توانیم فضای نه فقط عمودی بلکه بصورت افقی در آسمان داشته باشیم.

به منظور انجام این کار، پروژه zero متشکل از دو اسکلت اصلی است و هر اسکلت برای مقاومت‌های مختلف در نظر گرفته شده است. اسکلت عمودی برای استحکام بنا و انتقال نیروها به زمین است و اسکلت دوم ثبات افقی و مقاومت در برابر باد و حرکت‌های افقی دیگر را فراهم می‌کند. این دو اسکلت ساختار اصلی و قاب ساختمان را تشکیل می‌دهند.

گروه معماران معروف MAD، طرحی از مرکز بین المللی مد xinhee، واقع در جنوب شرقی چین را ارائه داده‌اند که این مجتمع متشکل از 6 ساختار شبیه گلبرگ است و حول هسته مرکزی گسترش یافته‌اند. این پروژه به صورت ارگانیک طراحی شده و به نوعی فضاهای اداری با فضای سبز باغ تلفیق شده‌اند. به این ترتیب پروژه هماهنگی و ارتباطی خاص با محیط اطراف خود دارد. همچنین، یک پوشش شفاف به منظور کاهش تابش خورشیدی و ارائه نور طبیعی به دفتر، نمای ساختمان را پوشانده و وجود پانل‌های خورشیدی روی سقف باعث تأمین برق مصرفی مجتمع می‌شود.
هم اکنون این پروژه در حال ساخت و ساز در سایتی به مساحت 15000 متر مربع و زیربنای 61000 متر مربع است و پیش بینی می‌شود تا سال 2017 به اتمام برسد.

ذائقه معماری تغییر می‌کند؟

استودیویی به نام Perkins+Will، یک مجموعه ورزشی جدید و بزرگی را در دبی طراحی کرده است که به نام محمد بن راشد شهرت یافته است. این استادیوم دارای ظرفیتی بالغ بر 60.000 صندلی بوده که ساختار حجم آن از فرم کاسه الهام گرفته شده است و زمین بازی آن 60 فوت بالاتر از سطح زمین طراحی شده است. از امکانات این ورزشگاه می توان به موزه، زمین تمرین، سالن ورزشی چند منظوره، فضاهای تجاری، رستوران ها، فضاهای جمعی و پارکینگ با ظرفیت 5000 اتومبیل اشاره نمود. 

با توجه به آب و هوای گرم منطقه، طراح توجه ویژه ای به ایجاد فضایی مطلوب نموده است چنانچه، پوشش گیاهی بسیاری در اطراف محوطه میدان عمومی در نظر گرفته شده تا با ایجاد سایه، باعث کاهش بادهای گرم و آفتاب داغ شوند. در واقع، این مجموعه تحت حمایت دولت بوده و هدف از طراحی آن افزایش مشخصات کشور می باشد که به عنوان مرکز ورزشی بین المللی یاد می شود.

ذائقه معماری تغییر می‌کند؟

گروه معماری Snøhetta، برنده مسابقه طراحی بانک مرکزی جدید Libano فرانسه در بیروت شده‌اند. این آسمان خراش با نمای شطرنجی دارای چند تراس بزرگ است که در حجم کلی ساختمان حک شده‌اند و فضاهای جمعی خوبی برای کارکنان به شمار می‌روند. در واقع، طراحان در تفکیک فضاهای داخلی توجه ویژه ای به خلق فضاهای عمومی و خصوصی داشته‌اند، چراکه فضاهای عمومی تر در طبقات پایین قرار گرفته‌اند. 
یکی دیگر از کیفیت‌های کلیدی ساختمان، پایداری آن است که به سه گروه پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری زیست محیطی طبقه بندی شده است. قابل ذکر است که این طرح پیشنهادی از جانب طراحان در حال توسعه و تکمیل است و هنوز زمانی برای ساخت و ساز آن منتشر نشده است.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .