سه شنبه معماری نوزدهم : نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

مجموعه: سه شنبه معماری ، تاریخ انتشار: ۱۱ / ۰۸ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۹۳۹ ، بازدید:۳۵۷۸

نشست : سه شنبه معماری نوزدهم

موضوع :  نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

ارائه دهنده : 

دبير گفت و گو : علي جاويد

مکان : (اين جلسه به ميزباني دانشگاه خيام برگزار مي گردد)
بزرگراه امام علي(ع)، بلوار شهيد رفيعي، ميدان شهيد مطهري، دانشگاه خيام، دانشكده هنر و معماري

زمان : سه شنبه 11  آبان ماه  , ساعت ١6تا 19

 

**    مشهد/١٣٩٥/ ده هزار دانشجوي معماري تهديد يا فرصت؟    **

 

مشهد با حضور بيش از ١٥گروه آموزشي معماري،يكي از شهرهاي اول در آموزش معماري به جهت تعداد مراكز آموزشي در كشور است. به دليل نقش مؤثر اين گروه هاي آموزشي از جهت ابعاد كمي و كيفي در معماري مشهد، بر آن شديم با همكاري هريك از اين گروه ها و در هر فصل، حداقل مهمان يك دانشگاه يا مؤسسه شويم و از نزديك با رويكردها، راهبردها و برنامه هاي آموزشي آن گروه معماري و اعضاي آن آشنا شده و پيرامون تجارب آن به گفتگو بنشينيم.
سه شنبه معماري در ايستگاه نوزدهم از فصل دوم با همكاري صميمانه مديران محترم گروه معماري دانشگاه خيام مهمان اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه بوده و پيرامون موضوع " نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري" برگزار مي گردد.

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

 

** نگاهي به گستره كمّي آموزش معماري در مشهد :

        اكنون ٢٥سال از تأسيس اولين گروه معماري مشهد در سال آغازين دهه هفتاد مي گذرد. بنابر محاسبات حدودي، مجموع همه دانشجويان معماري در دهه اول آموزش معماري در مشهد(دهه ٧٠) با حضور دو گروه معماري در دانشگاه آزاد اسلامي و خيام، كمتر از هزار نفر بوده است.اين يعني ميانگين ١٠٠نفر دانشجوي معماري در هرسال!
اما با تغيير سياست هاي كلان كشور در حوزه آموزش هاي دانشگاهي و رونق اقتصاد آموزش، گسترش فزاينده موسسات آموزش عالي در دستور كار قرار گرفت. رشته معماري كه بعدها به مهندسي معماري تغيير نام داد نيز از گردونه اين تحولات به دور نمانده و با اينكه تا سال ها تعداد پذيرش پايين آن يك ويژگي بارز محسوب مي شد با رشد چشمگير گروه هاي آموزشي مواجه گرديد.
        آموزش معماري كه با ميانگين ١٠٠نفر دانشجوي معماري در هر سال در دهه هفتاد دنبال مي شد، اكنون در دهه نود با ميانگين حدودي سالانه ده هزار نفر! به حيات خود ادامه مي دهد. به عبارت ديگر مشهد اكنون ١٠٠برابر نسبت به دهه ٧٠ بيشتر دانشجوي معماري مي پذيرد.
دانشگاه ها و مؤسساتي كه فقط در شهر مشهد به امر آموزش معماري در مقاطع مختلف از كارداني تا دكتري مشغول هستند، به شرح زير مي باشند:

١- دانشگاه فردوسي
٢- دانشگاه آزاد اسلامي
٣- دانشگاه غيرانتفاعي خيام
٤- دانشگاه غيرانتفاعي امام رضا(ع)
٥- دانشگاه غيرانتفاعي سجاد 
٦- موسسه غيرانتفاعي اقبال لاهوري
٧- موسسه غيرانتفاعي خاوران
٨- موسسه غيرانتفاعي بينالود
٩- موسسه غيرانتفاعي اسرار
١٠- موسسه غيرانتفاعي توس
١١- موسسه غيرانتفاعي شانديز
١٢- موسسه غيرانتفاعي سلمان
١٣- موسسه غيرانتفاعي فردوس
١٤- موسسه غيرانتفاعي تابران
١٥- موسسه غيرانتفاعي كاويان
١٦-موسسه غيرانتفاعي خراسان
١٧- آموزشكده فني و حرفه اي الزهرا
١٨- آموزشكده فني و حرفه اي سما
١٩- دانشكده فني و حرفه اي شهيد منتظري
٢٠- دانشگاه پيام نور
٢١- علمي-كاربردي شهرداري مشهد

         بديهي است در اين بين چرخه گسترده آموزش معماري علاوه بر گسترش فرصت ها، با تهديدهايي همراه است. فرصت ها و تهديدهاي كه بايد از زواياي مختلف مورد كنكاش و مداقه قرار گيرد.  در اين بين اميدواريم مرور تجربه گروه هاي آموزشي فعال مشهد بتواند به شناسايي هر چه دقيق تر اين فرصت ها و تهديدها كمك نموده و از رهگذر اين گفتگوها افقي روشن تر پيش روي همه تلاشگران آموزش معماري نقش بندد.

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

پروژه آجرگره، تمرين معماري دانشگاه خيام

 

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

پروژه آجرگره، تمرين معماري دانشگاه خيام

 

** نظرات مخاطبان درباره آموزش معماري :

 

-  بنظر ٢ نکته حایز اهمیت وجود دارد:
١. اینکه گستردگی و افزایش این رشته و آموزش آن در دانشگاه های سطح شهرمشهد به کاهش سطح کیفی آموزش معماری منجر نشود.
٢. اینکه آیا با این گستردگی و افزایش آموزش در دانشگاه های مختلف شهر، نظارتی بر روند و شیوه آموزش و برنامه ریزی و اساتید و مباحث آنها وجود دارد؟ که عدم وجود آن نشانه پرداختن فقط به پوسته آن است و از عمق و تفکر و هدف خود غافل هستیم.
 

-  آموزش معماري ديگر به يك حركت اقتصادي تبديل شده و ديگر اميدي به اصلاح آن نيست. حتي بسياري از كساني كه زماني با عشق و علاقه براي تدريس در كلاس ها حضور پيدا مي كردند ديگر انگيزه اي براي اين كار ندارند، چه رسد به دانشجوياني كه دست روزگار آن ها را حواله جايي به نام دانش گاه كرده است.

 

-  مشکل اصلی آموزش معماری در مشهد تک صدایی بودن محل جوشش بنیه های آموزش دهنده ی این شهر است. به عبارت بهتر اکثر مراکز آموزش معماری در بهترین حالت شعبه ضعیف تری از دانشگاه آزاد می باشند و این ارتباط ضعیف این مراکز با اساتید و دانشجویان دانشگاه های برتر کشور عامل افت کیفیت آموزش معماری مشهد شده است.
افشين پيشبين

 

-  نگاه منفي به آموزش معماري كمكي به ارتقاء سطح كيفي آن نخواهد كرد. تكثر مدارس معماري فرصت هاي بي نظيري از جمله تكثر روشي در تربيت دانشجو ايجاد مي كند. اين مطلب نيز كه آموزش معماري در مشهد تك صدايي هست نيز به نظرم اصلا قابل قبول نيست، چرا كه بخش قابل توجهي از مدرسين معماري در مشهد از دانشگاه هايي غير از دانشگاه آزاد مشهد فارغ التحصيل شده اند. ضمن آنكه نمي توان فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد را نيز در شيوه تدريس تابع صرف جايي كه در آن درس خوانده اند دانست، چرا كه تجربه موسسات موجود نشان مي دهد روش هاي آموزشي همين گروه ها چقدر با يكديگر و با مبدأ فارغ التحصيليشان متفاوت است.
احمد رضوي

 

-  فقط یک کلام از قول آقای دکتر عيسي حجت، صاحب نظر این امر: "ما اکنون در پاییز آموزش معماری هستیم و بایستی منتظر زمستان آن باشیم."
شريف مقدم

 

-  مشکل آموزش معماری در کُل ، شبیه همان مشکل معماری در حوزه های دیگر آن است : تحت تجاوزِ اقتصاد بودن و در عین حال مختار بودن و ممیزی نشدن تحت حمایت متجاوز.
محمد دانشور

 

-  اينكه سوداگري گريبانگير بسياري از حوزه ها از جمله معماري شده است قبول، اما لطفا به همين گروه هاي معماري موجود در مشهد نگاه كنيد كه عليرغم كمبودها و محدوديت ها، بعضا فارغ التحصيلان موفق تري به حرفه تحويل مي دهند. وقتي برخي از كلاس هاي مقدمات طراحي در همين شهر را مي رويد از اين همه شورِ معلم و شاگردي به وجد مي آييد زماني كه ميزان تلاش و اهتمام دانشجويان را كه بيشتر آن مرهون يك معلم با انگيزه است مشاهده مي كنيد. بنابراين ترديد نكنيم ما به كمي گذشت زمان نياز داريم تا شرايط از هر حيث به حد تعادل برسد، آنگاه نتيجه تلاش هاي امروز را بيشتر حس خواهيم كرد.
رضا صفاري

 

-  به نظر من اينكه هر دانشگاهي مشغول به كار خود شده و هيچ پيوندي بين آنها نيست يك آسيب بزرگ است. اي كاش فضايي ايجاد مي شد تا فارغ از وابستگيمان به اين دانشگاه يا آن مؤسسه، كمي از اتفاقات خوب هم مطلع مي شديم و حتي از آنها استفاده مي كرديم. نه اينكه هر گروه بخواهد مسير خود را برود و سعي كند براي جذب دانشجوي بيشتر خود را بهتر از ديگران نشان دهد. اي كاش كمي همگرايي بيشتر بود!
رضايي

 

-  چرا هر شخصی با هر توانایی و هر سطحی از هوش می تواند از این رشته با نمرات بالا فارغ التحصیل شود؟ چرا شما فقط به سیل عظیم دانشجویان اشاره می کنید؟ این همه استاد از کجا آمده است؟ آیا همه واجد شرایط تدریسن؟
توسلي

 

-  مشکل معماری بیشتر شدن معماران به لحاظ کمیّ نیست. مشکل معماری و دانشجویان معماری نبود کارگاه های عملی مشابه فضای  بازار کار و نپخته بودن دانشجویان پس از فارغ التحصیلی است وگرفته شدن  این فضا توسط افراد غیر مرتبط و نبود نظام اموزشی مهارت  کار در بازار کار.
ع.غفاری

 

-  نه بازگرداندن اصول سنتی آموزش معماری و نه دوران با شکوه آموزش آتلیه ای عصر مدرن، برای آموزش معماری این دوره مؤثر نیست. آموزش معماری را، راهکار دیگری نیاز است. معماری ذات یگانه ای دارد. "معماری "خود، شیوه زندگی است. رسالت معماری مانند هر علم دیگری؛ تکامل آدمی است. مهمترین مسئله برای انسان تجلی صفات آفریننده اش می باشد. معمار امروز را فارغ از مستمسک قرار دادن اختلافات فلسفی و تحولات سیاسی و اقتصادی به شناخت فطرت انسانی خودش ترغیب کنید.
ناعمه شيرازيان

 

-  بنظر بنده یکی از اساسی ترین مشکلات آموزش معماری ما اینه که حتی خیلی از اساتید بزرگوار ما هم خیلی انگیزه و شور ایجاد اشتیاق در دانشجو و آموزش رو ندارند و متاسفانه فقط از سر انجام وظیفه کلاس رو برگزار میکنند.
و یکی دیگه از این معضلات هم نداشتن مهارت های پایه ای برای اکثر دانشجویان معماریست،من خودم به عینه بارها و بارها دیدم دانشجوي ترم یک مقطع کارشناسی ناپیوسته ای رو که سر کلاس طراحی معماری ۲ نشسته و هنوز نمیدونه ماکت رو چطور باید درست کنه!
خوب اینها همه مشکلاتی هستند که انگیزه رو در دانشجویان کمرنگ میکنه...
لاله روایان

 

-  آموزش معماری باید مبتنی بر ٣ مؤلفه دانش، توانش و بینش باشد. امروز دروس دانشی معماری کم تر مورد استقبال دانشجویان معماری و حتی معلمین جوان قرار می گیرد. توانش، در حد امکان استفاده از نرم افزارهای ترسیمی، محدود مانده و بینش معماری نیز سالهاست که به محاق رفته و حتی دروس سامان دهنده آن به تدریج از برنامه دانشگاهها حذف می شود! این در حالی است که «فضا» به عنوان مهم ترین دغدغه آموزش و محل بازخورد این سه بنیان، چندان محلی برای مواجهه در کلاس و کارگاه معماری نمی یابد و به اشتباه جای خود را به دراندازی فرم های بی بنیان داده است.  
کوششگران

 

-  تنها بخش ناچیزی از آموزش معماری را اساتید و دانشگاه ها تشکیل می دهند, در صورتی که اگر در معنای آموزش و پروسه آن دقت کنیم بخش اعظم آن مورد توجه یادگیرنده یا دانشجو است و معنای دانشجو بودن. علاوه بر این آیا آموزش معماری تنها در مشهد و ایران دچار سرگشتگی و تهدید ها است؟ یا در این دوران با ناکامی و افول دانشگاه ها( آکادمی) در حوزه هنر و معماری رو به رو هستیم؟
از آنجایی که طراحی و همچنین طراحی معماری کنشی فردی است و با توجه به امکانات و منابع نامحدود امروزی, آیا برگزاری کلاس و فراگیری طراحی معماری و هنر و... بدون استاد و دانشگاه میسّر نیست؟ معماران و هنرمندان و طراحان بزرگ با آثاری پیشرو و ارزشمند را می توان نام برد که دارای تحصیلات آکادمیک نیستند, اینها چطور آموزش دیده اند؟
در نظراتی که به اشتراک گذاشته شده بود, نقش دانشجو در آموزش نادیده گرفته شده و نوکِ پیکان به سمت اساتید و دانشگاه ها نشانه رفته, گرچه وضع فعلی اساتید و دانشگاه ها قابل دفاع نیست اما میزان قابل توجهی از تهدید ها از دانشجویان نشأت می گیرد.
مهران خوش نویس

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

سه شنبه معماری نوزدهم , نظام شکلی اجراي , دروس کارشناسی پيوسته , مهندسي معماري , دانشگاه خيام , سه شنبه معماری , نظام شکلی اجراي دروس کارشناسی پيوسته مهندسي معماري در دانشگاه خيام

سه شنبه معماري نوزدهم l ١١آبان l  گروه معماري دانشگاه خيام

 

در ارتباط با سه شنبه های معماری :

تجربه گفتگو يكي از مهم ترين دستاوردهاي انساني است. امري كه با گذر زمان آن را به يك ضرورت حتمي در مناسبات جاري ما تبديل نموده است. 
تصور بر اين بود كه با گسترش ابزارهاي ارتباطي، جايگزين مناسبي براي گفتگوي رو در رو به عنوان كهن ترين نوع ارتباط پديد آمده است. اما اكنون با عبور از تجارب دهه گذشته تقريبا روشن شده است كه بهترين نوع ارتباط گونه اي است كه بتواند علاوه بر كلمات، لحن ، حس ، چهره و ساير ويژگي هاي بياني افراد را منتقل نمايد.
مشهد با تمامي فرصت هايش، امروز بيش از هر زماني به گفتگو و يا حتي تمرين گفتگو ميان نخبگان خود نيازمند است.
 "سه شنبه معماري" تلاشي گروهي است كه مقرر دارد سه شنبه هر هفته ميزبان جمعي از معماران مشهدي باشد كه پيرامون يك يا چند تجربه در حوزه معماري، گفتگويي را صورت دهند.
از اين جهت از همه معماران و دانشجويان معماري دعوت مي شود تا جهت ارائه در "سه شنبه معماري" با اَدمين @Alijavid81  در تلگرام ارتباط حاصل نمايند.
 

سه شنبه معماری , سه شنبه , معماری , سه شنبه های معماری

 

حضور در جلسات سه شنبه معماري براي عموم آزاد است اما با توجه به ضرورت محدوديت تعداد حاضرين در جلسات گفتگو محور، ثبت نام الزامي است.
علاقه مندان مي توانند از طريق سامانه ثبت نام سه شنبه معماري در تلگرام به آدرس 
@architecture_tuesday_bot
در اين جلسه ثبت نام نمايند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: شبکه معماری ایران (ستاوین)

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .