معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس (Metaverse)

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۰۲ / ۱۴۰۱ ، شناسه: ۲۰۳۱ ، بازدید:۱۴۰۰

متاورس بدون محدودیت‌هایی مانند فیزیک، خواص مواد و هزینه‌های ساخت، قلمرو جدیدی از معماری را بیان می‌کند. به گزارش گروه معماری هنرآنلاین ، در چند سال گذشته، متاورس شهرت زیادی یافته است و معماران را بر آن داشت تا پیامدهای آن را برای رابطه ما با محیط فیزیکی و اینکه چگونه معماری می‌تواند به این فضای مجازی جدید کمک کند، در نظر بگیرند.

 معماری در متاورس دیگر یک موضوع حاشیه‌ای نیست، زیرا توسط شرکت‌های معتبر پذیرفته شده است. پاتریک شوماخر، معمار آلمانی، می‌گوید: متاورس جایی است که بسیاری از کنش‌ها و نوآوری‌های معماری در آینده در آن اتفاق می‌افتد.

 

معماری سه بعدی , معماری دیجیتال ، زمین دیجیتال , معماری متاورس , معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس , Metaverse , معماری مجازی , متاروس ,

 

 متاورس بدون محدودیت‌هایی مانند فیزیک، خواص مواد و هزینه‌های ساخت، قلمرو جدیدی از معماری را بیان می‌کند. در ادامه به برخی از روش‌های مختلف تعامل معماری با این حوزه در حال گسترش محیط‌های دیجیتال می‌پردازیم.

بر خلاف معماری کاغذی قرن۲۰، معماری متاورس اهداف تجاری را دنبال می‌کند و همچنان بر پایه رابطه مشتری-معمار استوار است. هر چند عجیب به نظر می‌رسد که مبالغ هنگفتی در زمین دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که به یک صنعت تریلیون دلاری تبدیل شود، البته عده زیادی برای تبدیل شدن به بخشی از آن عجله دارند و طراحی محیط‌های مجازی آن‌ها در کانون توجه قرار می‌گیرد، همانطور که با فرصت‌های تجاری جدید مانند معماران دسنترالند (Decentraland ) نشان داده شده است. استودیوی طراحی و معماری سه بعدی تازه ساخته شده به کاربران دنیای مجازی بلاک‌چین دسنترالند کمک می‌کند تا دارایی خود را در متاورس توسعه دهند. این پروژه در حقیقت یک‌دنیای مجازی را خلق کرده که افراد می‌توانند در بستر آن نسبت به ساخت خانه، ایجاد دفتر مجازی، خرید و فروش مستغلات و… مشغول شوند. افزون بر این موارد این پروژه اقتصاد توکنی بسیار منحصربه‌فردی دارد که اجازه می‌دهد تا کاربران از شیوه‌های مختلفی کسب درآمد نمایند. 

 

معماری سه بعدی , معماری دیجیتال ، زمین دیجیتال , معماری متاورس , معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس , Metaverse , معماری مجازی , متاروس ,

 

در این بازار مجازی املاک و مستغلات، معماران و طراحان سه بعدی  به نظر می‌رسد در یک میدان بازی هستند، اما همه با این نظر موافق نیستند. شوماخر در مصاحبه اخیر خود استدلال می کند که طراحی متاورس در حوزه معماری و رشته‌های طراحی به شکل گسترده‌تری شکل خواهد گرفت. در حالی که در تئوری، متاورس باید زمین بازی یکسانی باشد که در آن هر کسی بتواند جهان خود را ایجاد کند. در واقعیت، شرکت‌ها به دنبال این هستند که کاربران را به بخشی از متاورس خود بیاورند تا پول و دانش را برای دستیابی به آن سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، آن‌ها شروع به راه‌اندازی شرکت‌های معماری برای پروژه‌های متاورس کرده‌اند و نام‌های بزرگ فوراً به این ابتکار علاقه نشان دادند.

 

 

معماری سه بعدی , معماری دیجیتال ، زمین دیجیتال , معماری متاورس , معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس , Metaverse , معماری مجازی , متاروس ,

 

موزه‌های مجازی

چندین سال است که موزه‌ها و گالری‌های هنر دیجیتال در قالب تورهای مجازی در مؤسسات مهم وجود داشته‌اند، اما این روند تنها با همه‌گیری و محبوبیت فزاینده NFT تشدید شده است. خانه حراج ساتبیز، کپی دیجیتالی از دفتر مرکزی خود در لندن در دسنترالند ساخته و به عنوان یک گالری هنری مجازی عمل می‌کند. معماران نیز به این شکل جدید از نمایش هنر پایبند بوده‌اند. برای آرت بازل میامی، معماران زاها حدید یک گالری هنری مجازی با عنوان NFTism ایجاد کردند که معماری و تعامل اجتماعی را در متاورس بررسی می‌کند. این گالری مجازی بر اساس فناوری‌های MMO (بازی آنلاین چند نفره) طرح‌هایی را ارائه می‌کند که توسط ZHA ایجاد شده‌اند که بر تجربه کاربر تمرکز دارند.

 

 

معماری سه بعدی , معماری دیجیتال ، زمین دیجیتال , معماری متاورس , معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس , Metaverse , معماری مجازی , متاروس ,

 

محیط‌های کاری

استفاده از اتاق‌های جلسات مجازی از زمان از زمان اپیدمی کووید-۱۹ به شدت سرعت گرفته  و در عین حال امکانات فضاهای کاری مجازی جدید نه تنها شرکت‌های نرم‌افزاری بلکه شرکت‌های معماری را به خود جذب کرده‌است. سال گذشته گروه‌ معماری بیارکه انگلس و UNStudio با استودیو Squint/Opera برای توسعه SpaceForm، یک پلتفرم مجازی مبتنی بر ابر که فرآیندهای طراحی، بررسی و همکاری را برای معماران و توسعه‌دهندگان تسهیل می‌کند، همکاری کردند. نمونه اولیه که محیط‌های سه بعدی را با دامنه ارتباطات از راه دور شبیه‌سازی می‌کرد، در سال۲۰۱۸ توسعه یافت و متعاقبا بر اساس بازخورد معماران و طراحان تکمیل شده است. بیارکه انگلس از قابلیت جدیدترین نمونه اولیه SpaceForm را به‌عنوان محیطی خلاق که امکان تلاقی آنی واقعیت‌های واقعی و خیالی را فراهم می‌کند، استفاده می‌کند.

 

 

معماری سه بعدی , معماری دیجیتال ، زمین دیجیتال , معماری متاورس , معماری محیط‌های مجازی ، طراحی برای متاورس , Metaverse , معماری مجازی , متاروس ,

 

پروژه‌های تجاری در متاورس

معماران در حال حاضر به منظور طراحی نقشه‌های اصلی و فضاهای معماری در متاورس باعث ایجاد یک حوزه تخصصی در این حرفه شده‌اند. به گریمشاو مأموریت داده شد تا پروژه ای را در متاورس برای پلتفرم pax.world طراحی کند. این پلتفرم به کاربرانی که یک قطعه زمین در متاورس خریداری می‌کنند، امکان ایجاد زیربنای خود و استفاده از آن به عنوان یک دفتر مرکزی مجازی، فضای آموزشی یا مکان تفریحی را ارائه می‌دهد. گریمشاو قرار است چهار مکان اول این پلتفرم را که «متاسرا» نامیده می‌شود، بر اساس طراحی کاروانسراها قدیمی بسازد.

معماران زاها حدید از ژانویه ۲۰۲۲ در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک شهر متاورس برای کشور لیبرلند هستند. پروژه متاورس لیبرلند همکاری مشترکی میان پلتفرم متاورس، کشور لیبرلند، گروه معماری زاها حدید و ArchAgenda با شعار« دنیای شما فراتر از واقعیت» است. این دفتر از دانش و تجربه خود در طراحی فضا، مسیریابی و کادربندی فضاهای اجتماعی برای ایجاد توسعه مجازی استفاده کرده است. از آنجایی که شرکت‌ها موظفند فضای فیزیکی نیز داشته باشند، شرکت به شدت به هم افزایی محیط مجازی و فیزیکی اعتقاد دارد و در نتیجه این معماران هستند که باید این سایت‌ها را طراحی کنند نه طراحان گرافیک.

متاورس همچنان به شدت مورد بحث است، زیرا برخی آن را آینده معماری و برخی دیگر آن را پدیده‌ایی می‌دانند که در آن بیشتر تعاملات پولی  صورت می‌گیرد. این که آیا متاورس جریان درآمد جدیدی را برای معماران ایجاد می‌کند یا فقط یک تغییر پارادایم در این حرفه است را زمان مشخص می‌کند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین ، کد خبر: 172129

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .