فراخوان تزئینات شهری و گرافیک محیطی , مشهد مقدس

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۱۰ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۲۱۴۲ ، بازدید:۳۴۱۰

دبیرخانه‌ی جشنواره «بهار فیروزه‌ای 96» پس از انتشار فراخوان المان‌های نوروزی 96 مشهد، اکنون دومین فراخوان فضاآرایی شهری مشهد را منتشر می‌کند تا همچون بهار 95، زمینه‌ساز نقش‌آفرینی هرچه بیشتر هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی، هنرهای محیطی، هنرهای تجسمی و... در زیباسازی سیمای پایتخت فرهنگی و معنوی کشور و جهان اسلام باشد.
 

این فراخوان مشخصاً شامل آذین‌ها و آرایه‌های قابل پیوست بر سازه‌های شهری یا عناصر و نگاره‌هایی است که بتواند نازیبایی‌های شهری را به زیبایی تبدیل کند.

 

فراخوان تزئینات شهری و گرافیک محیطی , مشهد مقدس , فراخوان , تزئینات شهری , گرافیک محیطی , مشهد , تزئینات شهری , بهار فیروزه‌ای , شهرداری مشهد , خانه هنرمندان , مشهد 2017

 

شاخصه‌های اصلی :

- استفاده بهینه از فضاها و سازه‌های شهری موجود و زیباسازی آن

- تناسب با محورهای موضوعی فراخوان و پرهیز از شخصیت‌پردازی و فضاسازی برگرفته از فرهنگ بیگانه

- برخورداری از حس شکوفایی، طراوت و تنوع رنگی متناسب با فصل بهار

- دارای قابلیت تکثیر و اجرای ترجیحاً ارزان و ساده

- پرهیز از ایده های تکراری

 

متریال و قالب‌ها‌ی اجرا :

استفاده از انواع نخ، پارچه، طناب، پلاستیک، کاغذ، برچسب، طلق، شیشه، چوب، سنگ، فلز، سفال، کاشی و سرامیک، موزاییک و آجر، کامپوزیت‌ها، پلیمرها، مواد بازیافتی و دورریختنی و هر نوع متریال دیگر که به شیوه‌های مختلف مانند برش، دوخت، بافت، چسباندن، پانچ، رنگ‌آمیزی، گره‌زنی، چاپ و... آماده شده و می‌تواند به شیوه‌هایی همچون آویز، کلاژ، قاب، چیدمان، نقش برجسته، و... بر سازه‌ها و سطوح شهری آویخته یا نصب ‌شود.

 

سازه‌ها و محیط‌های شهری مورد نظر :

دیوارها، پیاده‌روها، پل‌های پیاده‌رو و سواره‌رو، پله‌ها، تورهای فلزی (فنس‌ها)، نرده‌ها، زیرگذر پل‌ها، ستون‌ها و آویزهای عمودی مرتبط، ایستگاه‌ها یا هواکش‌های مترو، دیواره مسیل‌ها، میله‌های پرچم، دیواره کارگاه‌های شهری، ساختمان‌های شاخص شهر و سایر سازه‌های در اختیار شهرداری. بعلاوه نازیبایی‌های محیط شهری.

 

محورهای موضوعی :

1. نمادهای اسلامی ایرانی (حرم مطهر و مسجد گوهرشاد و نمادهای آن، سرو، لاله و شقایق، پرچم، ...)، مناظر طبیعی ایران و خراسان، فرم‌ها و رنگ‌های معماری سنتی، فرش ایرانی، البسه سنتی، صنایع دستی و...

2. مشاغل سنتی و مولد، دستاوردهای علمی و فناوری ایران، نمادهای خودکفایی علمی، کشاورزی، اقتصادی و...

3. بازنمایی هنرمندانه القاب الهام‌بخش و الگوساز حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع): عالمه/ زاهده/ قانعه/ صابره/ رئوفه/ عابده/ رحیمه/ عفیفه/ حکیمه/ فهمیه/ مطهره و ... - معین الضعفا/ امام رئوف/ الصدیق الشهید/ عالم آل محمد (ص) و...

4. مشهد، شهر شهادت و پایتخت فرهنگی امت اسلامی (نمادهای ایران یا جهان اسلام در کنار نمادهای مشهد).

 

شرایط و مقررات ارسال طرح‌ها :

1. طرحهای ارسالی باید در چارچوب «شاخصه‌های اصلی» مطرح شده در فراخوان، متناسب با «محورها»، «شیوه ی اجرایی» و «سازه های شهری» و دارای زیبایی و سادگی و تناسب با معابر و فضاهای پرتکرار یا مهم شهری باشد. همچنین طرحها باید بر اساس تصاویر واقعی از فضای شهری (مناظر، معابر و میادین پرتردد شهری و محلی) جانمایی شده باشند.

2. در تعداد طرحهای ارسالی از سوی هر یک از هنرمندان محدودیتی وجود ندارد.

3. علاقه مندان می‌توانند طرح خود را در قالب تصویر و یا ماکت ارائه کنند. ماکت یا تصویر طرح باید در تاریخ مقرر به دبیرخانه ی دریافت طرح به نشانی: «مشهد، ضلع غربی بوستان کوهسنگی، نگارخانه چارسوق، دبیرخانه جشنواره ی بهار فیروزه‌ای» تحویل شود. تصویر اثر باید پوستری شامل سه عکس از زوایای مختلف ماکت یا نمای سه‌بعدی طرح باشد، به نحوی که تمام ابعاد و زوایای اثر، رنگ و بافت آن قابل مشاهده باشد. هر پوستر باید در ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر (افقی) با کیفیت 300Dpi ، در فرمتjpg و به صورت RGB تهیه شده و پس از پرینت، ترجیحاً روی فوم‌بورد تحویل شود. استفاده از بافت شهری در تصویر و شبیه‌سازیِ جانمایی فرضی اثر در مبلمان شهری توصیه می‌شود.

4. شرکت کنندگان در هنگام تحویل طرح‌ها مشخصات خود را ثبت کرده و یک کد رهگیری دریافت می‌نمایند. بنابراین باید از درج نام پدیدآورنده بر روی تصویر یا ماکت طرح خودداری شود.

5. ضروری است از ارسال آثار تقلیدی و کپی پرهیز شود. در صورتی که ستاد، کپی بودن یک اثر را احراز کند، حق دارد حتی پس از انتخاب اثر، آن را از دور انتخاب یا تولید حذف کند.

6. آثار ارسالی به هنرمندان برگردانده نخواهد شد. مالکیت معنوی آثار «منتخب»، متعلق به شهرداری مشهد خواهد شد و کپی برداری از آن برای هنرمند مجاز نخواهد بود.

7. ستاد جشنواره، در تایید یا رد طرح‌ها برای تولید و اکران صاحب اختیار است. در صورت گزینش طرح  در مرحله‌ی نهایی، مسئولیت اجرای آن ترجیحاً با ارائه دهنده خواهد بود. طرح کسانی که توانایی‌شان برای ساخت طرح احراز نشود، در صورت توافق از ایشان خریداری خواهد شد.

 

 

زما‌ن‌بندی :

برگزاری کارگاه‌ها:  تا 12 بهمن

زمان دریافت آثار : 20 و 21 بهمن

اعلام اسامی منتخبان: 23 بهمن

آنالیز قیمت، مکان یابی و سفارش: 24 تا 27 بهمن

اکران شهری: 28 اسفند

 

جوایز :

پنج طرح برتر، هریک 20.000.000 (20 میلیون) ریال به همراه لوح سپاس

سایر طرح های انتخاب شده، هریک8.000،000 (هشت میلیون) ریال به همراه لوح سپاس

شرایط شرکت در فراخوان و اخبار تکمیلی را از پایگاه اینترنتی art.mashhad.ir یا کانال تلگرام honar_mashhad@ دنبال کنید.

 

مدیریت امور هنری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد

نشانی دبیرخانه: مشهد، بوستان کوهسنگی، نگارخانه چارسوق هنر

شماره تماس: 5-38470124-051

پست الکترونیک: art@mashhad.ir

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: مدیریت امور هنری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .