تعامل درون و بیرون در خانه شماره 131

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۲ / ۰۵ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۴۶۲ ، بازدید:۲۴۶۶

پروژه خانه شماره 131 در اصفهان با تمرکز بر ارتباط درون و بیرون ساختمان طراحی شده است.

 

تعامل درون و بیرون در خانه شماره 131

 

نشریه اینترنتی "دیزاین بوم" به معرفی طراحی ویلای 131  پرداخته که در سال 2016 توسط استودیو براکت در اصفهان طراحی و به بهره برداری رسیده است. معمار مسئول این پروژه شروین حسینی و تیم طراحی احسان حاج رسولی‌ها و مهدی هلاکویی و پریسا حق شناس بوده‌اند. این پروژه برنده جایزه معمار سال 1395 در گروه مسکونی تک واحدی شده است.

 در تمامی دوران‌های تاریخی شهر اصفهان از باغ‌های بی نظیری متشکل بوده است. اگرچه امروزه تعداد محدودی از این باغ‌ها برجای مانده‌اند. به دلیل رشد روزافزون این شهر، باغ‌ها به خیابان‌ها و بزرگ راه‌ها تبدیل شده و تراکم فضای سبز این شهر کاهش یافته است. طراحان این پروژه که در یکی از شهرهای اطراف اصفهان واقع شده است تصمیم به احیای این ویژگی گرفته‌اند.  

ساختمان باغ از سه ردیف دیوار در امتداد شرقی -غربی و چهار ردیف دیوار در امتداد شمالی- جنوبی شکل گرفته که ترکیب عمودی وافقی این دیوارها مکعب‌هایی را به‌ وجود آورده است. ازکنار هم نشستن آن‌ها فضاهای عمومی، خصوصی و فضای ما بین شکل گرفته است. به نحوی که چشم از هرطبقه به طبقه دیگر بدَوَد و از میان این گشایش‌ها چشم‌اندازهایی از باغ قاب شود و در عین حال همین ترکیب سازه و نمای اصلی بنا را نیز ساخته است.

در واقع ساختار اصلی این خانه و دیوارهای حائلی که خاک گودال باغچه را مهار کرده‌اند و نیز هر چیز دیگری که معماری این طرح را پدید آورده از کنار هم چیدن دیوارهای بتنی مدولار به دست آمده است. لغزش دیوارها روی هم، جلو و عقب نشستن آن‌ها ، به هم رسیدن یا فاصله گرفتن آن‌ها از هم فضاهایی را به وجود آورده تا بنا ساکنانش را در بر بگیرد و در" بیرون" گیاهان و سبزینگی به دوشش سوار ‌شوند. بنایی به رنگ خاکستری فارغ ازهر تزئین و الحاق، نشسته بر بستر سبز باغ، مجالی که با خاطره‌ها و یادگارها رنگ تعلق بگیرد، در شور و هیجان اتفاقات سهیم شود و باز به سکوت و ارامش خود برگردد.

تعامل درون و بیرون در خانه شماره 131

 

تعامل درون و بیرون در خانه شماره 131

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .