کانسپت بی‌زمانی در بازآفرینی یک کهن‌ الگوی ایرانی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۴ / ۰۵ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۴۷۷ ، بازدید:۳۲۷۸

طرح مفهومی پروژه "حمام خانه" تحول ساختمان‌سازی در آینده‌ای نامشخص را به نمایش گذاشته است.

 

کانسپت بی‌زمانی در بازآفرینی یک کهن‌ الگوی ایرانی

 

تأثیرپذیری از کهن‌‌الگوی یک خانه ایرانی و تبدیل آن به خانه ای به عنوان استخر خارج از تهران ، دستور کار بنایی با طراحی حبیبه مجدآبادی است.

طرح مفهومی دگرگون شده "خانه استحمام" (حمام خانه) نمونه‌ای است که به لحاظ عملکردی و کاربردی جهش یافته و به نوعی تحول ساختمان‌سازی در آینده‌ای نامشخص را به نمایش گذاشته است.

 کانسپت خانه-حمام در حومه شرقی تهران واقع شده که به نوعی با خاطره ما از تصویر یک خانه گره خورده است. این طرح دارای فرمی مکعبی شکل است که سقف شیب داری به آن الصاق شده است.

حمام-خانه تعریف سنتی از یک استخر به همراه عرصه‌های یک حمام است که به شیوه ای مدرن طراحی شده است. ورودی اصلی توسط یک دیافراگم راست زاویه از مرکز ساختمان است که به سمت بالا گسترش پیدا کرده و حجم کلی بنا را به دو بخش تقسیم کرده است.

اما اصلی‌ترین ویژگی پروژه حمام خانه مربوط به ضلع جنوبی آن است. انتهای پروژه یک استخر تعبیه شده که از یک طرف به نمای بیرونی دید دارد. نورگیر بودن یک استخر سرپوشیده از دیواره‌ها ویژگی جسورانه ای است که در پروژه مشابهی کمتر دیده شده است. سقف بنا از یک قسمت به سمت پایین قوس شده و به صورت اورچین به سطح صافی رسیده است. انتهای قوس سقف هم شاهد شفاف شدن پوسته هستیم که جهت نورگیری بیشتر تعبیه شده است.

 

کانسپت بی‌زمانی در بازآفرینی یک کهن‌ الگوی ایرانی

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .