طراحی یک گالری هنری بر پایه باغ ایرانی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۷ / ۰۶ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۵۰۶ ، بازدید:۵۳۷۵

یک گالری چندمنظوره هنری با جلوه‌ای‌ از معماری ایرانی، در یکی ازباغ‌های شمال شهر تهران بنا شده است.

 

طراحی یک گالری هنری بر پایه باغ ایرانی

 

بنیاد کاف در منطقه "اوین" تهران یک گالری چندمنظوره با جلوه‌ای‌ از معماری ایرانی، دریکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین باغ‌های شمال شهر تهران بنا کرده است.

منطقه اوین یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری تهران است؛ منطقه‌ای که طی چند دهه گذشته از رونق عظیم ساخت‌وسازها سالم به دربرده. هدف طراحی گالری چندمنظوره با معماری ایرانی، مقابله با انقباض و محو شدن محلات داخلی شهر تهران بوده که در طول سه دهه گذشته به دلیل افزایش ناگهانی جمعیت در بافت مجاور منحل شده‌اند.

این گالری چندمنظوره باهدف گردآوری آثار هنر و معماری معاصر ملی و بین‌المللی، دریکی از همین باغات قدیمی ساخته‌شده است.

معماری ساختمان ساده و با الهام از بافت و مواد استفاده‌شده در ساختمان‌های منطقه با رویکردی متفاوت از برخی سازه‌های معاصر که در طراحی شهری به چشم می‌خورد صورت گرفته است.

ساختار و معماری این گالری با الهام از ساختار سنتی باغ‌های ایرانی و پلان کوشک شکل گرفته وفضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت و ارزش کارکردی در کنار هم قرارگرفته‌اند. این ویژگی در طراحی اغلب باغ‌های ایرانی به‌خوبی دیده می‌شود. سلسه‌مراتب در باغ‌ها از سردر ورودی یا گاهی میدان و آب‌نمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می‌رسد به همین دلیل حجم پایین گالری چندمنظوره متقارن بوده و ورودی در وسط هر چهار طرف قرارگرفته است. مرکز اصلی نمایشگاه از پنج بخش تشکیل‌شده که در امتداد هر محور قرارگرفته‌اند.

ایده طراحی این فضای نمایشگاهی از یک مکعب سفید باقابلیت نفوذ متریال محلی منطقه شکل گرفته است. ورودی‌های گالری رو به باغ باز می‌شوند و با توجه با طراحی بی‌نظیر سایت امکان گشت‌وگذار در محیط باغ فراهم‌شده است. در طول ساخت‌وساز، دو درخت کاج قدیمی ۱۰۰ ساله در سایت گالری باقی‌مانده‌اند که درون فضای گالری به چشم می‌خورند و به این ترتیب طبیعت نیز به محیط داخلی گالری آورده شده که این فضا را نه‌تنها به‌عنوان مکانی نمایشگاهی بلکه به عنوان فضایی صمیمی برای گفت و گو و معاشرت معرفی می‌کند.

طراحی یک گالری هنری بر پایه باغ ایرانی

طراحی یک گالری هنری بر پایه باغ ایرانی

طراحی یک گالری هنری بر پایه باغ ایرانی

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .