بازخوانی آرت دکو قرن بیستم در یک پروژه آمریکایی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۵ / ۰۷ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۵۲۷ ، بازدید:۲۲۰۹

یک برج مسکونی در جنوب منهتن با نگاهی به شیوه "آرت دکو" قرن بیستم ساخته می‌شود.

 

بازخوانی  آرت دکو  قرن بیستم در یک پروژه آمریکایی

 

بلندترین برج مسکونی در جنوب منهتن با نگاهی به مؤلفه‌های "آرت دکو"، شیوه هنری  که در اوایل قرن بیستم رواج داشت، ساخته می‌شود. عناصری از شیوه "آرت دکو" و نقوش گوتیک ویژگی و امضای این ساختمان را تشکیل می‌دهد.

ساخت و ساز این برج 65 طبقه که در نهایت 340 متر بلندی خواهد داشت، آغاز شده است . زمان تکمیل این پروژه سال 2019 اعلام شده، هرچند طبق پیش بینی‌ها تأخیر در اتمام پروژه در این زمان را محتمل می‌دانند.

عنوان "آرت دکو" از نمایشگاه بین المللی هنرتزیینات و صنعت مدرن که در سال 1925م.(1304ه.ش) در پاریس برگزار شد به عاریت گرفته شده است. این شیوه هنری از یک جریان منحصراً فرانسوی به سرعت به صورت یک شیوه  بین المللی در طراحی،تزیینات داخلی و معماری درآمد.این سبک به صورت یک نمایش جدید با نمادهای مصنوعی بود که بین سنت گرایی و آینده نگری قرار داشت.آرت دکو تحت تأثیر کوبیسم،فوتوریسم،اکسپرسیونیسم و دیگر نهضت‌ها بود».

آرت دکو در دهه 20و30 قرن بیستم در اروپا و آمریکا طرفداران بسیاری پیدا کرد.این سبک را می‌توان ادامه سبک هنرنو تلقی کرد زیرا در سبک آرت دکو نیز از تزیینات و فرم‌های جدید استفاده بسیاری می‌شد.اما تزیینات درسبک آرت دکو فقط نمادهای گیاهی و طبیعی نبود،بلکه از انواع و اقسام تزیینات از جمله صفحات براق فلزی و نمادهای صنعتی و ماشین گونه نیز استفاده می‌شد.معماران این سبک سعی در تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی داشتند.

در ساختمان‌های کوتاه مرتبه به این سبک،تاکید بر خطوط افقی ممتد(استریم لاین) ودر مواردی احداث یک برج مرتفع در میان ساختمان بود.بالای برج غالباً به صورت پله ای طراحی می‌شد.تزیینات جذاب و براق با استفاده از خطوط انحنادار و نرم و یا خطوط زیگزاگ مانند و به کارگیری رنگ‌های روشن و اولیه و لامپ‌های نئون جزو ویژگی‌های این سبک محسوب می‌شود.

آرت دکو برای ساختمان‌های بلند مرتبه با تاکید بر خطوط عمودی مورد توجه بوده است.مرتفع‌ترین آسمان خراش‌های آمریکا  در دوران رکورد بزرگ اقتصادی (1929-1939)به این سبک ساخته شدند.

ساختمان کرایسلر(1927-1930) در نیویورک توسط ویلیام ون آلن طراحی شد و شاخص‌ترین ساختمان این شیوه محسوب می‌شود.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .