بنای قدیمی جندق تخریب شد

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۶ / ۱۰ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۹۶۳ ، بازدید:۲۰۱۲

به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مسجد جامع جندق جزو بناهای تاریخی است که در سال ۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است. در کنار آن یک خانه قدیمی قرار داشت که چند سال پیش توسط هیات امنای مسجد خریداری شد و زیلوهای دوره صفوی و قدیمی مسجد در آن نگهداری می‌شد گاهی نیز هنگام مراسم مختلف زنان مسجد به این خانه می‌رفتند این خانه با یک گذر و ساباط به مسجد متصل بود حالا اما به بهانه گسترش شبستان زنانه مسجد جندق، ساباط و این خانه تخریب شده است تا شبستان جدید به شبستان قدیمی متصل شود. این تخریب‌ها با تراکتور انجام شده و مسئولان اداره میراث فرهنگی خور و بیابانک که شهرستان جندق نیز تحت پوشش آن‌هاست، از این اقدامات بازدید کرده‌اند.

در این باره، حسین رئیسی، مدیر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک توضیح داد: داخل قلعه تخریب‌هایی صورت گرفته است یک خانه و یک ساباط تخریب شده و اگر چه خانه تاریخی نبوده اما چون در محدوده قلعه ثبتی قرار داشته نباید این تخریب انجام می‌شد اما هیات امنا اقدام به تخریب برای گسترش شبستان کرده‌اند ما زمانی که از این موضوع مطلع شدیم دستور توقف را دادیم اما دوباره شبانه اقدام به تخریب بخش‌های دیگر کردند اکنون نیز از هیات امنای مسجد جامع شکایت کرده‌ایم و در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است. همچنین طرح آن‌ها برای بررسی به اداره میراث فرهنگی استان اصفهان رفته است اما این طرح را زمانی به ما ارائه کردند که کارها انجام شده بود.

 

بنای قدیمی , جندق , تخریب  , حسین رئیسی , محمد حسن طالبیان ,  مسجد جامع جندق , سازمان میراث فرهنگی , استاندار اصفهان

 

وی ادامه داد: خانه‌ای که تخریب شده تاریخی نبوده است اما چون در محدوده ثبت ملی شده قلعه قرار داشته نباید تخریب می‌شد.

این تخریب‌ها در حالی انجام شده که این بناها داخل قلعه قرار داشته و محوطه قلعه جندق نیز با قدمت قرن هفتم هجری تا دوره قاجاریه سال ۹۳ به شماره ۳۱۰۹۴ ثبت ملی شده و هرگونه تغییری در آن تخلف است.

در همان سال ۹۳ که محوطه قلعه ثبت شد، محمد حسن طالبیان در نامه‌ای به زرگرپور استاندار اصفهان نوشت که این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب با تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تائید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

او در این نامه خواست تا دستور داده شود مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان استان ابلاغ و از نتیجه اقدامات انجام شده این سازمان را مطلع کنند.

اکنون با وجود چنین اقدامی از سوی هیات امنای مسجد جامع جندق پرونده قضایی برای این موضوع تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی قصد شکایت از آن‌ها را به دلیل تخریب بخشی از تاریخ جندق کرده‌اند.

 

 

بنای قدیمی , جندق , تخریب  , حسین رئیسی , محمد حسن طالبیان ,  مسجد جامع جندق , سازمان میراث فرهنگی , استاندار اصفهان

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .