معتبرترین جایزه معماری برای اولین بار به یک چینی تعلق گرفت

مجموعه: ویدیوها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۳ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۰۸۳ ، بازدید:۱۱۸۶

معتبرترین جایزه معماری برای اولین بار به یک چینی تعلق گرفت

 وانگ شو، معمار چینی، ( در زمان تهیه مطلب ) اخیرا برنده جایزه معماری آمریکایی پریتزکر شد. هیئت داوران جایزه پریتزکر، وانگ شو را برای سبک طراحی‌اش که ترکیبی از عناصر سنتی چینی و مدرن است و توجه او به محیط زیست انتخاب کرد. همه طرح‌های وانگ شو در چین بنا شده‌اند. مانند موزه تاریخ «نینگبو»، نمادی‌ترین ساختمان وانگ شو. او به استفاده از مواد بازیافتی اهمیت بسیار می‌دهد و میلیون ها آجر از خانه‌های خراب شده محلی را در ساختن این ساختمان به کار برده است. این معمار در شهر هانگژو کار و زندگی می‌کند.

وانگ شو می گوید: «به مدت زیادی به سختی کار کردم. اصلا به جایزه فکر نکردم. این جایزه به ناگهان به من تعلق گرفت و به خود گفتم هنوز بسیار جوانم. ولی خوب است. فکر می‌کنم پاسخ بسیار خوبی به پشتکارم است.» وانگ همچنین مجتمع‌های ساختمانی در هانگژو طراحی کرده است. وانگ ده سال برای بنیان نهادن مدرسه معماریش در دانشگاه هنر هنگژو زمان صرف کرد. اکنون مدرسه‌اش هم در داخل و هم در خارج از چین معروف است. وانگ شو ادامه می دهد: «تاثیر من چقدر است؟ نمی‌دانم. ولی واقعا بر نسل جوان تاثیر می‌گذارم. اکنون بسیاری از جوانان می‌خواهند با من ارتباط برقرار کنند و به اینجا بیایند. به این دلیل که زمان بسیاری را به تعلیم جوانان گذرانده‌ام. در چین معمارانی مثل من بسیار مشغولند. زمانی برای تدریس ندارند. ولی من هنوز اینجا هستم.» جایزه پریتزکر در سال ۱۹۷۹ از سوی جی آ. پریتزکر پایه گذاشته شده و به برندهٔ اینجایزه ۱۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکایی اهدا می‌شود. 

 

  • بیوگرافی وانگ شو : 

وانگ شو (انگلیسی: Wang Shu؛ زادهٔ ۴ نوامبر ۱۹۶۳) یک معمار اهل جمهوری خلق چین است.

وانگ و همسرش، لو ونیو، شرکت خود به نام کارگاه معماری آماتور را در ۱۹۹۷ در هانگژو، که خیلی وقت است یکی از زیباترین شهرهای چین به شمار می‌رود، تأسیس کردند. به رغم رشد بی‌محابای سالهای اخیر، هانگژو هنوز جاذبهٔ راز آمیزش خیال انگیز و جایی برای شکوفایی هنر و سنت است. ساختمانهای وانگ، در عین استفاده از عناصر و سیستمهای سازه‌ای معاصر، از آبشخور فرهنگ باستان آب می‌خورد. وانگ هنوز با کامپیوتر طراحی نمی‌کند و می‌گوید «من فقط با مداد کار می‌کنم».

زمانی که بسیاری از هم نسلانش در خارج تحصیل می‌کردند، وانگ مدارک کارشناسی و ارشد خود در معماری را از مؤسسهٔ تکنولوژی نانجینگگرفت. او برای تحقیق دربارهٔ مرمت ساختمان به هانگژو رفت و ده سالی را با صنعتگران محلی کار کرد. بیشتر کارهای اولیه اش مستلزم مرمت سازه‌های قدیمی بود که باعث سفارش های بعدی ساختمانهای جدید به او شد.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: euronews

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .