رونمایی کتاب تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار

مجموعه: آموزش ، تاریخ انتشار: ۱۲ / ۰۵ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۱۷۱ ، بازدید:۱۴۰۹

مصورسازی داستان‌ها در دل کاشی‌های گذشته / کتاب  تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار  رونمایی می‌شود

کتاب  تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار  تلاشی در راستای ثبت کاشی ایرانی و روایت‌هایی است که از معماری ایران دارد. به گزارش رویس معماری هنرآنلاین , عاطفه سید موسوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته نقاشی و دکترای ایران‌شناسی از دانشگاه گوتنبرگ آلمان است. او که به تازگی تألیف کتاب  تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار  را به پایان رسانده است، در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کاشی ایرانی از جمله مهم‌ترین مدیاها و ابزارهای تزئینی در معماری کشور ما به شمار می‌آید که در دوران قاجار بیشتر پررنگ شد؛ البته همان‌طور که می‌دانید، اوج هنر کاشی کاری را می‌توان در دوران صفویه جستجو کرد اما از آنجایی که ما در دوران قاجار اطلاعات کمتری از کاشی‌کاری‌های مردمی و موجی که در بین عموم جامعه شکل گرفته، داریم، تصمیم گرفتم که بر روی این دوره و این نگاه تمرکز کنم.

او افزود: ما در دوران قاجار شاهد هستیم که کاشی‌کاری‌ها به شکل پررنگی دیده می‌شوند اما این رویکرد در مورد کوچه و بازار و زندگی روزمره جامعه وجود ندارد بنابراین من تصمیم گرفتم که بر روی شیراز که منبعی غنی از کاشی‌کاری‌های این دوران است، تمرکز کنم تا روند فراگیرتری را که در تصویرسازی کاشی‌های دوران قاجار داشته‌ایم، به تصویر بکشم.

این پژوهشگر و ایران‌شناس تصریح کرد: اجرای این پروژه از زمان آغاز تا امروز نزدیک به پنج سال و نیم به طول انجامید که در راستای انجام آن دو سفر تحقیقاتی نیز به شیراز داشتم. در طول دوران تحقیق من از 90 مکان تاریخی که دارای تزئینات کاشی بودند، عکاسی کردم. این عکس‌ها فضاهای مختلفی از مکان‌های عمومی گرفته تا فضاهای خصوصی نظیر خانه‌ها و باغ‌های شخصی را در برمی‌گیرد.

 

 

رونمایی کتاب تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار  ,  رونمایی کتاب , تصویرسازی , کاشی نگاره‌ , شیراز , عصر قاجار , ثبت کاشی ایرانی , عاطفه سید موسوی , اخبار معماری , اخبار ستاوین , تزئینات معماری , نقوش قدیمی‌ , کاشی , کاشی کاری , کاشی‌های شیراز

 

سید موسوی، کاشی را رسانه‌ای قصه‌گو در دوران قاجار خواند و گفت: به طور حتم، در دوره قاجار، کاشی رسانه‌ای جدید است که در راستای داستان‌سرایی و قصه‌گویی بیش از پیش به کار برده می‌شود و با توجه به علاقه مردم به داستان‌ها این رسانه به شدت در بین جامعه گسترش پیدا می‌کند و علاقه‌مندان بسیاری به دست می‌آورد.

او ادامه داد: در واقع کاشی در دوران قاجار، کمک می‌کند که قصه‌ها و داستان‌ها از حالت شنیداری به شکل مصور ارتقاء پیدا کنند. در آن دوران داستان‌های محبوبی چون حضرت یوسف (ع) و یا بارگاه حضرت سلیمان (ع) با ویژگی‌های فرا طبیعی و خاصی که دارد، بیش از همیشه بر کاشی دیده می‌شود.

این پژوهشگر، کاشی را عنصر مهمی در راستای تحقیق و کنکاش‌های مردم‌شناسی دانست و در این باره اظهار کرد: کاشی‌های دوران قاجار دارای عکس‌هایی هستند که بازتاب مشخصی از زندگی روزمره مردم نظیر نوع پوشش، آرایش، اشیاء و ... را دل خود دارند در واقع می‌توان گفت که کاشی این دوران نوعی متریال فرهنگی است که بیش از هر چیزی فرهنگ و اندیشه مردم را روایت می‌کند.

موسوی، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که کاشی از مهم‌ترین تزئینات معماری آن دوران است که علاوه بر ابعاد داستانی، نقوش قدیمی‌تری مانند گل مرغی و... را نیز در دل خود دارد البته کاشی‌های آن دوران بیشتر در فضای بیرونی استفاده می‌شدند و ما همچنان در فضای داخلی می‌بینیم که افراد از گچ‌بری‌ها استفاده می‌کردند.

او درباره دلایل مصور کردن، کاشی‌های شیراز گفت: ما در این دوره تاریخی به اسناد تصویری بیشتری نیاز داریم زیرا متأسفانه بیشتر این فضاها و کاشی‌ها در حال از بین رفتن و نابودی هستند کما اینکه من خودم پس از اتمام کتاب طی سفری که به شیراز داشتم، دیدم که کاشی‌های 6 مکانی که قبلاً عکاسی کرده بودم، تعویض شده و تغییر رنگ داده‌اند. متأسفانه بسیاری از بناهای ارزشمند شهر شیراز در مناطقی قرار دارند که عملاً هیچ نوع حفاظتی از آن نمی‌شود بنابراین چنین اسنادی برای نسل آینده و ترسیم گذشته ما ضروری است.

بر اساس این گزارش، آیین رونمایی از کتاب تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز عصر قاجار، روز یکشنبه 13 مرداد ماه از ساعت 17 الی 19 در تهران، خیابان بزرگمهر، تقاطع خیابان فلسطین، پلاک 29 برگزار می‌شود.

 

 رونمایی کتاب تصویرسازی روایی در کاشی نگاره‌های شیراز از عصر قاجار  ,  رونمایی کتاب , تصویرسازی , کاشی نگاره‌ , شیراز , عصر قاجار , ثبت کاشی ایرانی , عاطفه سید موسوی , اخبار معماری , اخبار ستاوین , تزئینات معماری , نقوش قدیمی‌ , کاشی , کاشی کاری , کاشی‌های شیراز

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: honaronline.ir

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .