مفاهیم ، رویکردها و کاربردهای ریخت شناسی شهری

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۲ / ۰۵ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۱۸۲ ، بازدید:۱۰۴۶

نشست : سیصد و بیست و هشتمین گفتمان هنر و معماری

موضوع : مفاهیم، رویکردها و کاربردهای ریخت شناسی شهری

زمان: چهارشنبه 23 مرداد 1398 از ساعت 15:30 الی 17:30

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) - بالاتر از ظفر - بلوار اسفندیار - شماره 35

 

دانش مورفولوژی شهری یا ریخت شناسی شهری دانش تازه ای نیست و قدمت آن دست کم به شش دهه قبل بر می گردد و اگرچه رشد و اشاعه آن در حوزه شهرسازی چندان قابل تامل نیست، دانشمندانی بنام هستند که در این مقوله اندیشه های خود را مدون نموده و مکتوباتی ارزشمند به یادگار گذاشته اند. مقوله ریخت شناسی شهری را شاید با نام دانشمند آلمانی کانزن می توان آغاز کرد که بعد از مهاجرت به انگلیس در دهه 60 میلادی مکتبی به نام مکتب انگلیسی در مورفولوژی شهری معرفی نمود و در کتاب های خود روی نمونه شهرهای انگلیس با روش تحلیل مورفولوژی خویش کار کرد. تقریبا همزمان با آن، مکاتب ایتالیا و فرانسه نیز با رویکردهای خاص خود پا به عرصه شهرسازی گذاشتند و روش هایی برای تحلیل ریخت شناسی شهر ارائه دادند. در این مکاتب مورفولوژی شهری در مقیاسهای مختلف به موضوع فرم شهر می­پردازد و از مقیاس کلان منطقه­ای تا مقیاس جزء قطعات تفکیکی و ابنیه را در بر می­گیرد. مورفولوژیست های شهری چندی بعد تصمیم گرفتند که انجمنی به نام ISUF ایجاد نمایند و علاوه بر نشر مجله مورفولوژی شهری، هر سال کنگره ای را برگزار کنند تا از اقصی نقاط دنیا متخصصان و صاحب نظران شهرسازی گرد هم بیایند و در خصوص ریخت شناسی شهری به تبادل نظر بپردازند. با وجود آن این شاخه از علم شهرسازی هنوز به رشد و گسترش مورد نیاز نرسیده است.

کشور ایران با داشتن پیشینه غنی در شهرسازی و معماری و انواع شکل های بافت شهری در سکونتگاه های خود نیاز به اعمال توجه بیشتر به این رشته در دانش شهری است. بافت های متنوع شهرسازی تاریخی ایران از یزد و میبد گرفته تا میمند و کندوان و تا سکونتگاه های گیلان و مازندران همگی دارای ریخت شناسی شهری خاصی هستند که کنکاش در آن ها با دید یک مورفولوژیست شهری لازم است . بعلاوه بافت های معاصر شهری در کشاکش توسعه یافتن در خلال سال ها، نیازمند بررسی ریخت شناسی است تا چون و چرای بسیاری از جنبه های شهری به دست آمده و از نتایج آن بهترین راه حل برای توسعه شهری استفاده گردد.

سیصد و بیست و هشتمین گفتمان هنر و معماری به بحث درباره علم مورفولوژی شهری ، مکاتب و رویکردهای آن اختصاص دارد و به عنوان نمونه، بافت معاصر شهر تهران و بافت تاریخی شهر قزوین با دید ریخت شناسی شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطالعه بافت معاصر شهر تهران به تحولات قطعات تفکیکی با کاربری مسکونی از دوران قاجار تا کنون می­پردازد و شرایط پیش روی نظام ضوابط و مقررات شهری را از منظر ریخت شناسی شهری بررسی می­کند و ابهاماتی که تداوم تحولات کنونی در آینده ایجاد می­کنند را به بحث می­گذارد. سخنرانان این نشست که با نمایش فیلم همراهست خانم مهندس سمیه مراقی و آقای دکتر مازیار عبائی هستند و دبیر پنل گفتگو خانم مهندس نسیم ایرانمنش می باشند.


اطلاعات بیشتر ... کلیک کنید 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: انجمن مفاخر معماری ایران

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .