خانه ی کوشینو (KOSHINO) ، اثر تادائو آندو (TADAO ANDO) ، ژاپن

مجموعه: ویدیوها ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۰۶ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۷۹۸ ، بازدید:۲۸۲۷

معمار: تادائو آندو
موقعیت: ژاپن/هایگو
سال انجام پروژه: 1984- 1980

 

 

 

طرح تادائوآندو  برای خانه ی کوشینو شامل دو محوطه ی مستطیلی موازیبه هم پیوسته می شود. قسمتی از این شکل ها در زمین شیب دار پارک ملّت (National park) فرو رفته است و بر زیبایی بصری منظره ی آن افزوده است. این سازه با دقت به گونه ای در این مکان قرار گرفته که نیازی به قطع کردن درختانی که از قبل در آنجا وجود داشته اند، نبوده است؛ و در واقع این سازه پاسخی است به سازگاری و نزدیکی با اکوسیستم، در حالی که شکل بتونی و محکم و خشن آن ها با استفاده از یک نورپردازی جذاب و نشاط بخش، طبیعی تر به نظر می رسد.

بخش شمالی شامل دو طبقه ی مرتفع با یک اتاق نشیمن دو برابر بلندتر، یک آشپزخانه و یک اتاق نهارخوری در طبقه ی اول، با یک اتاق خواب بزرگ و یک اتاق مطالعه در طبقه ی دوم است. بخش جنوبی سازه شامل شش اتاق خواب بچه که به صورت خطّی منظّم شده اند، یک حمام، و یک لابی می باشد. این دو بخش از طریق یک تونل زیرزمینی شیب دار که در زیر پله های خارجی حیاط قرار گرفته، به هم متصل شده اند. ( متن برگرفته از مجله حامی نو ) 

آندو از فضای میان دو منشور با قاعده ی مستطیل شکل، به عنوان راهی برای نشان دادن، و بیان طبیعت بنیادی و اصلی مکان استفاده کرده است. این فضا حیاطی سرپوشده را مشخص می کند که به صورت خط فاصله در نقشه برداری های معمولی نشان داده می شود. مجموعه ای وسیع از پله، زمین شیب دار را به فضای محصور خارجی وصل می کنند و اجازه ی نفوذ نور را به حیاط فرو رفته که در سطح پایین تر قرار گرفته، و در جایی که درختان سایه می اندازند را می دهد. این فضای مستقل و خود مختار ترکیب طبیعت از طریق سازه های مرتب و منظم با تصنعی شدن را، نشان می دهد. روزنه های کوچک و باریک بر روی نمای سردرنزدیک پلکان خروجی به منظور تنظیم دشوار نور و سایه، به طور طبیعی به فضای درونی به وجود آمده اند. این الگوها تنها امکان عبور مقداری تزئینی ( نور ) را به یک اتاق فراهم می آورند. سایر شکاف ها در سطوح گوناگون به منظور ایجاد همان اثر نورپردازی پیچیده، در سرتاسر فضای خانه ایجاد شده اند. ( متن برگرفته از مجله حامی نو ) 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .