بازآفرینی فرم‌های معماری ایران در آثار سرامیکی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۰۴ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۹۵۲

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی از طراحی و ساخت حجم‌های سرامیکی خبر داد که در بناها، عناصر و گونه‌های متنوع معماری ایرانی همچون مسجد، برج، آب انبار و کبوترخانه استفاده می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده گفت: این پروژه که بر بناهایی هماهنگ با فرهنگ و اقلیم ایران تأکید دارد توسط محمد علی سجادی هنرمند کارگاه سفال اجرا شده است.

 

گروه پژوهشی هنرهای سنتی , هنرهای سنتی , سید عبدالمجید شریف‌زاده , بازآفرینی فرم‌های معماری ایران در آثار سرامیکی , بازآفرینی فرم‌های معماری ایران , آثار سرامیکی , فرم‌های معماری ایران , اقلیم ایران , ستاوین , سرامیک هنری

 

او تصریح کرد: در ساخت این آثار دغدغه‌ها، کنجکاوی‌ها و البته یادآوری‌هایی نسبت به نظم هندسی، تناسب اجزاء و رابطه بین کارکرد آثار معماری و فرم آن‌ها، تزیینات، بی‌قواره‌گی، کج‌سلیقه‌گی و بی‌هویتی معماری معاصر و قطع ارتباط بین معماری گذشته و حال، مشخصاً در جغرافیای سرزمین‌مان مطرح بوده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه این پژوهش نظری و عملی رویکردی زیباشناختی و فرمی نسبت به موضوع معماری دارد و نه نگاه فنی و مهندسی اظهار داشت: ایده‌های اولیه در ساخت این آثار نمونه‌هایی بودند که از گذشته بر جای مانده و بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی در معرض نمایش قرار دارند یا در برخی منابع مکتوب تصاویری از آن‌ها ارائه شده که البته پژوهشگران کمتر به آن توجه کرده‌اند.

شریف زاده خاطرنشان کرد: اما زاویه نگاه ما در طراحی و ساخت این آثار، توجه ویژه به عناصر شاخص معماری ایرانی؛ مانند گنبد، طاق، قوس و پله بوده و در ساخت و ارائه اثر سعی بر ساده‌گرایی و پرهیز از تزئینات و فرم‌های پیچیده و توجه به ویژگی‌های ماده اولیه (گل رس) مانند رنگ و بافت بوده است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه افزود: به دلیل پیشینه طولانی و بسیار باشکوه معماری ایرانی و تنوع عناصر و تزیینات این موضوع می‌تواند منبع الهام ارزشمندی در سرامیک هنری باشد.

 

گروه پژوهشی هنرهای سنتی , هنرهای سنتی , سید عبدالمجید شریف‌زاده , بازآفرینی فرم‌های معماری ایران در آثار سرامیکی , بازآفرینی فرم‌های معماری ایران , آثار سرامیکی , فرم‌های معماری ایران , اقلیم ایران , ستاوین , سرامیک هنری

 

 وی توضیح داد: برای اجرای این آثار، عمدتاً تمرکز بر روش چرخ سفالگری و روش دستی است و طرح کلی غالب آثار بر اساس پلان دایره و فرم‌های منحنی شکل گرفته است. در فرمولاسیون مواد اولیه، دمای پخت و نهایتاً رسیدن به استحکام، رنگ و بافت مناسب نیز تلاش زیادی انجام شده است.

او در پایان تصریح کرد: بخشی از این آثار پیشتر در چند نمایشگاه مهم؛ چون نمایشگاه fine craft فرانسه، دو اثر برگزیده برای ارائه در بخش ایران (۲۰۱۹)، نمایشگاه سالانه فجر- انجمن هنرهای تجسمی- فرهنگستان هنر (۱۳۹۸-۱۳۹۷) و نمایشگاه سالانه فجر صنایع دستی (معاونت صنایع دستی) خانه هنرمندان- اثر برگزیده (۱۳۹۸-۱۳۹۷) ارائه شده‌اند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین , کد خبر: 150027

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

دیدگاه کاربران
نام شما: *
پست الکترونيک: *
دیدگاه شما:*
مجموع را وارد کنید:*
=
+
با ما همراه شوید
تبلیغات
طراحی معماری

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .