سیا ارمجانی،مجسمه‌ساز و معمار ایرانی درگذشت

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۹ / ۰۶ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۰۹ ، بازدید:۷۶۰

مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین ؛ سیاوش ارمجانی معروف به سیا ارمجانی مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. ارمجانی متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود که سال ۱۳۳۸ به آمریکا مهاجرت کرد. ارمجانی در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرد اما شهرت او به دلیل خلق آثار هنری و معماری است.

این هنرمند به خاطر سبک خاصی که دارد مشهور شد، آثاری با طنین سیاسی که در آن مجسمه‌سازی و معماری درهم‌آمیخته شده است. او در سراسر آمریکا و اروپا، پل‌ها، آلاچیق‌ها، باغ‌ها و قرائت‌خانه‌های عمومی در فضای باز احداث کرده است. سیا ارمجانی بیش از نیم‌قرن در زمینه پابلیک آرت یا هنر عمومی فعالیت کرد و در آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان این شاخه شناخته می‌شد.

ارمجانی مشعل المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در آتلانتا، ایالات‌متحده را طراحی کرد. او پروژه‌های بسیار دیگری مانند برج و پل جزیره Staten در نیویورک، Round Gazebo  در نیس فرانسه، پل  Irene Hixon Whitney در مینیاپولیس آمریکا و... را انجام داده است.

 

سیا ارمجانی , مجسمه‌ساز , معمار ایرانی , سیاوش ارمجانی , ارمجانی ,  آثار هنری و معماری , طنین سیاسی , برج و پل جزیره Staten

 

آذرماه 97 در مرکز هنری واکر در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا برای نخستین بار نمایشگاهی وسیع برای بررسی آثار سیا ارمجانی مجسمه‌ساز ایرانی- آمریکایی برگزار شد. در این برنامه که "سیا ارمجانی: این خط را دنبال کن" نام داشت بیش از ۱۰۰ اثر ارمجانی شامل نمونه‌هایی از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های خصوصی و عمومی در اروپا و یا سایر مکان‌ها که قبلا در آمریکا به نمایش درنیامده بود به‌طور ویژه نمایش داده شد.

مرکز هنر واکر در توضیح آثار این مجموعه نوشته بود: "با تعادل بین یک حس قوی از هنر آبستره (انتزاعی) و محتوای اجتماعی و سیاسی، ارمجانی یک کار بلندپروازانه و منحصر به فرد را ارائه داده که طیف وسیعی از منابع را به‌ کار می‌گیرد، از خوشنویسی پارسی تا بیانیه، نامه، و دعانویسی؛ از شعر تا معادلات ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتر، از نقاشی آبستره اکسپرسیونال بر بوم نقاشی تا نقاشی بومی آمریکایی، طراحی باوهاوس و ساختارگرایی روسیه".

موزه متروپولیتن نیویورک با انتشار بیانیه و پیام تسلیتی خبر درگذشت این هنرمند را روز 7 شهریور ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین , کد خبر: 152061

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .