تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

مجموعه: تکنولوژی ، تاریخ انتشار: ۰۹ / ۰۶ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۴۴۹۴ ، بازدید:۷۷۳

امروزه می‌توان تقریبا در همه جا از ماژول‌های خورشیدی برق تولید کرد، حتی در فضا و کوله‌پشتی‌های معمولی. تصاویری از استفاده از این انرژی در مکان‌هایی غیرمعمول را در این گالری ببینید.

 

کشتی خورشیدی در سفر دور دنیا:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

کشتی بنیاد سوئیسی Race for Water بزرگ‌ترین کشتی تفریحی خورشیدی عاری از سوخت فسیلی در جهان است. این کشتی ماژول‌های خورشیدی روی عرشه خود دارد تا انرژی لازم برای موتورهای الکتریکی را تأمین و باتری‌ها را برای شب شارژ کند.

 

ماژول‌هایی برای بین راه:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

این چوپان در ترکیه تلفن همراه خود را با صفحه خورشیدی قابل حمل شارژ می‌کند. این ماژول‌های خورشیدی محبوب مسافران فضاهای باز خارج شهرند. از برخی از آن‌ها نیز در کوله‌پشتی‌ها یا چادرها استفاده می‌شود. این صفحات به درد استفاده اضطراری در جاهایی می‌خورد که در آنجاها از برق خبری نیست.

 

هوانوردی خورشیدی:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

"سولار ایمپالس" هواپیمایی خورشیدی است که در چندین مرحله سراسر جهان را کاملا بدون سوخت فسیلی طی کرده است. سلول‌های خورشیدی روی بدنه و بال‌ها انرژی لازم برای موتورها و باتری‌های این هواپیما را تأمین می‌کنند. پیشگامان این پروژه با پروازهای دور دنیای این هواپیما هوانوردی خورشیدی را تبلیغ می‌کنند.

 

انرژی خورشیدی در خدمت سفرهای فضایی:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

سلول‌های خورشیدی سفرهای فضایی طولانی‌تر را ممکن می‌سازند. ماژول‌های خورشیدی در فضا باز می‌شوند و ایستگاه‌های فضایی، ماهواره‌ها و کپسول‌های بدون سرنشین را تأمین می‌کنند. پژوهشگران حتی به فکر پارک‌های خورشیدی فضایی‌اند. کاوشگرهای اکتشافی خورشیدی در حال حاضر تا سیاره مشتری پرواز می‌کنند. تنها اشکال این است که به دلیل فاصله زیاد مشتری تا خورشید، تابش آفتاب در مشتری ۲۵ بار کم‌تر از مدار زمین است.

 

اولین ماژول خورشیدی در خدمت تلفن:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

در سال ۱۹۵۵ اولین ماژول خورشیدی برای تأمین برق تقویت‌کننده‌های تلفن در جنوب آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن، از این فناوری در سفرهای فضایی نیز استفاده شد. امروزه انرژی خورشیدی تقریبا در همه عرصه‌ها کاربرد دارد.

 

انقلاب خورشیدی در کشاورزی:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

"فارم ـ دروید" یک روبات کشاورزی دانمارکی است که باتری‌هایش پیوسته توسط سلول‌های خورشیدی شارژ می‌شوند. این روبات تمام‌خودکار و سازگار با محیط زیست می‌تواند هویج، کلزا و چغندر بکارد و علف‌های هرز را وجین کند. این روبات بی‌وقفه کار می‌کند، انرژی‌اش از ماژول‌های تعبیه‌‌شده بر روی سقفش تأمین می‌شود و مسیرش را نیز سامانه موقعیت‌یاب معروف به "جی‌پی‌‌اس" تعیین می‌کند.

 

انرژی خورشیدی شناور در آب:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

نصب‌کنندگان اولین تأسیسات خورشیدی شناور کنیا خوشحالند که بالاخره کار خود را تمام کرده‌اند. این تأسیسات، برق لازم برای یک مزرعه پرورش گل و گیاه در شمال نایروبی، پایتخت این کشور را تأمین می‌کند. گاهی نیز از تأسیسات شناور خورشیدی در پرورش ماهی بهره‌برداری می‌شود.

 

سامانه خورشیدی شناور در دریا:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

در سال ۲۰۱۹ این سامانه‌ خورشیدی در آب‌های مالدیو مستقر شد. این سامانه برق مورد نیاز یک اقامتگاه توریستی را تأمین می‌کند. با این که این یک تأسیسات ۶۸۰ کیلوواتی نسبتا کوچک است اما از بزرگ‌ترین تأسیسات خورشیدی دریایی محسوب می‌شود. هنوز هم باید پژوهش‌های زیادی در این حیطه انجام شود، چون ماژول‌های خورشیدی دریایی در برابر طوفان‌ها، امواج قوی و آب شور آسیب‌پذیرتر از سامانه‌های مستقر در آب‌های شیرین‌اند.

 

برق برای همه:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

روستای توکول سودان جنوبی از نعمت برق محروم است. این ماژول‌های خورشیدی در این‌جا می‌توانند برق لازم برای تلفن‌های همراه و لامپ‌ها را تأمین کنند. محرومیت از انرژی مشکل بسیار بزرگی است. تا سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان ۸۴۰ میلیون نفر فاقد برق بودند. این رقم باید تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵۰ میلیون نفر کاهش یابد؛ به‌ویژه با استفاده از ماژول‌های خورشیدی غیرمتمرکز.

 

کسب انرژی خورشیدی در کوهستان‌ها:

تصاویر تولید برق از انرژی خورشیدی در جاهای عجیب و غریب

دریاچه "موت" (Muttsee) بلندترین برکه سوئیس در نزدیکی بازل است که بر روی دیواره سد آن تأسیسات خورشیدی بزرگی نصب شده است. این تأسیسات به‌ویژه در زمستان برق زیادی تولید می‌کند، چرا که ماژول‌ها در سرما کارآمدترند و برف نیز پرتوهای اضافی خورشیدی را بازمی‌تاباند. مه در دره می‌ماند و تابش خورشید در ارتفاعات بسیار شدیدتر می‌شود.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: dw.com

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .