آزمایشگاه کیا ، پروژه ایرانی فینالیست جایزه آرکیتایزر ۲۰۲۳

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۸ / ۰۲ / ۱۴۰۲ ، شناسه: ۴۸۹۲ ، بازدید:۴۱۰

«آزمایشگاه کیا» امسال به‌عنوان یکی از فینالیست‌های جایزه آرکیتایزر انتخاب شد. به گزارش گروه معماری هنرآنلاین ، پروژه «آزمایشگاه کیا» اثر استودیو معماری داود بروجنی به‌عنوان یکی از فینالیست‌های بخش طراحی معماری در حوزه امکانات بهداشت و درمان جایزه آرکیتایزر (Architizer A+Awards ۲۰۲۳) آمریکا معرفی شد.

این پروژه پیش از این برنده جوایز مختلفی از جمله چهل و یکمین دوره جایزه جهانی معماری و جایزه طراحی BLT ۲۰۲۲ شده است. معمار اصلی این پروژه داود بروجنی، تیم طراحی حامد کلاته، صبا عماری و معمار مدعو ایمان عنایتی هستند.

در توضیح  معماری «آزمایشگاه کیا» آمده است: «در طرح پروژه آزمایشگاه کیا تلاش شده است با افزودن کاربری جدیدی به بنا که نقش پاتوق شهری دارد، بین بنا و شهر تعامل ایجاد شود و مرز شهر و بنا نامحسوس گردد. به این ترتیب کاربر با ساخته‌ای مواجه می‌شود که هم بنا و هم شهر است و مرز بین این دو برای او به راحتی قابل شناخت نیست. ایده بنا-شهر پس از بررسی‌های میدانی و مصاحبه با اهالی شهر قره ضیاالدین (بستر طرح) شکل گرفت. اهالی شهر وجود امنیت و عدم وجود فضاهای همزیستی را دو ویژگی بستر می‌دانستند.

 

آزمایشگاه کیا ، پروژه ایرانی , فینالیست جایزه , آرکیتایزر ۲۰۲۳ , استودیو معماری داود بروجنی , استودیو معماری , داود بروجنی

 

قره ضیا الدین شهر لک‌لک‌هاست. لک‌لک ها به قدری محترمند که اهالی مَتل‌ها و داستان‌هایی برایشان ساخته‌اند. لک‌لک لانه‌اش را بر روی زیرساختی می‌سازد که شهر برایش آماده کرده است. تعیین کالبدی «آزمایشگاه کیا» تا حدود تراز بام همسایه‌ها به هندسه و کالبد بستر وفادار است. از این تراز به بالا شکل‌گیری کالبد بنا متفاوت می‌شود.»

قابل ذکر است در فرآیند این مسابقات داوران در مرحله اول آثار رسیده از اقصی نقاط دنیا را بررسی و قضاوت کرده و در هر زمینه پنج پروژه را انتخاب می‌کنند و به فینال می‌فرستند. پس از آن، مرحله دوم داوری آغاز می‌شود که پانزده روز آثار و پروژه‌های به فینال راه یافته در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرد و در نهایت دو پروژه حائز رتبه می‌شود؛ یکی برترین معماری از نگاه داوران و دیگری برترین معماری از نگاه مردم.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین ، کد خبر: 181123

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .