ایده پردازی ترکیب نور و طبیعت در طراحی داخلی

مجموعه: پروژه های معماری ، تاریخ انتشار: ۲۴ / ۰۵ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۸۳۹ ، بازدید:۴۰۲۶

مشاور طراحی معماری : Wood Marsh Architecture
عکس : Peter Bennetts

تیم معماری  Wood Marsh ،به تازگی در طراحی زیبا، نور و طبیعت را به شیوه ای هنرمندانه طراحی و به نمایش در آورده اند.نور طبیعی ،یکی از عناصری است ،که در تغییر ماهیت فضای داخلی بنا تأثیر به سزایی دارد.یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است ،که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود .

در طراحی ساختمانها،متاسفانه فقط به مواردی از قبیل ارجحیت نور جنوبی و شمالی بر نور شرقی و غربی و اینکه در مواقع ناچاری نور شرقی از نور غربی بهتر است ،توجه می شود و معماران بصورت کلیشه ای و از روی عادت این مسائل را رعایت می کنند.

 

 

زیبائی که به چشم می آید، از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی است که با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است، دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود، که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است ،که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری، نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند.  در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود.

 

ایده پردازی ترکیب نور و طبیعت در طراحی داخلی

 

هر چند که نور خورشید همیشه برای ایجاد روشنایی طبیعی در یک ساختمان مورد نیاز است ،اما از آنجا که این نور سرانجام به حرارت تبدیل می شود ،باید میزان تابش نور مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی آن تأمین شود. چون اهمیت تابش آفتاب، به نوع اقلیم منطقه و فصول مختلف سال بستگی دارد. در شرایط سرد حداکثر انرژی خورشیدی مورد نیاز بوده و ساختمان باید در جهتی قرار گیرد ،که بیشترین تابش آفتاب را دریافت نماید، بر عکس وقتی هوا گرم است ،جهت ساختمان باید به نحوی باشد ،که شدت آفتاب در دیوارهای آن به حداقل رسیده و نیز امکان نفوذ مستقیم اشعه خورشید به فضاهای داخلی وجود نداشته باشد، به همین دلیل نحوه نورپردازی بنا در اقلیم های مختلف مثل گرم و خشک و حاشیه کویر و اقلیم گرم و مرطوب و سردسیر با هم متفاوت است و هر کدام در این مناطق بر حسب اقلیم خاص خود نحوه ی نورگیری و نور پردازی خاصی را می طلبد.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: contemporist

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

دیدگاه کاربران
نام شما: *
پست الکترونيک: *
دیدگاه شما:*
مجموع را وارد کنید:*
=
+
با ما همراه شوید
تبلیغات
طراحی معماری

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .