خانه الحاقی(Plugin house)

خانه الحاقی در جاده ساری ـ کیاسر در بالای روستایی به نام خالخیل در باغی در دل جنگل واقع شده است. مالک قبلی زمین باغدار و حشم دار بوده و بنای موجود در سایت نیز به ...

شناسنامه پروژه
    • مکان : ساری- کیاسر
    • سال : 1398
    • تاریخ شروع پروژه : 97/7/1
    • تاریخ اتمام پروژه : 98/1/15
    • عکس : سیاوش دستگردی - پارسا دستگردی

فربد یمنی

معمار
ایران (Iran) / تهران

نام پروژه: خانه الحاقی

بازدید: 24

خانه الحاقی(Plugin house)

خانه الحاقی در جاده ساری ـ کیاسر در بالای روستایی به نام خالخیل در باغی در دل جنگل واقع شده است. مالک قبلی زمین باغدار و حشم دار بوده و بنای موجود در سایت نیز به عنوان محل نگهداری احشام استفاده می شده. پس از فروش زمین، مالک جدید بنا را به خانه ای برای اقامت موقت تغییر داده اما با توجه به سازه ضعیف و نا‌مقاوم اولیه، استفاده از آن چندی بیش ادامه پیدا نکرد. ساختمان موجود بر روی ستون هایی از جنس قوطی ۹×۹ با پی های منفرد بر روی زمین بنا شده بود.

طراحی و بازسازی این خانه با توجه موقعیت سایت و نظارت سازمان منابع طبیعی در جهت عدم امکان اضافه کردن به سازه و زیربنای موجود و همچنین درخواست و نیاز کارفرما به افزایش مساحت قابل سکونت، با سوالات زیادی برای ما همراه بود. اولین و جدی ترین سوال برای ما این بود که: چگونه می‌توان با توجه به قوانین و مقررات، در عین پاسخ به نیاز کارفرما در جهت افزایش فضای قابل سکونت، مسئله سازه را نیز بدون تخریب و با روشی معمارانه حل و بازتعریف کرد؟

ما به دنبال ساده ترین ایده برای حل مسائل مذکور بودیم و تضاد بین نیاز کارفرما و قوانین و مقررات، چالشی جدی برای ما به حساب می آمد. سازمان منابع طبیعی امکان اضافه کردن سازه دائم در سایت را از ما گرفته بود اما امکان اضافه کردن سازه موقت همچنان وجود داشت. کانتینر جزو سازه های موقتی است که از تحمل بار بسیار بالایی برخوردار است. ما با شکافتن جداره های خانه و وارد کردن کانتینر درون آن به شکلی که سازه‌ی کانتینر ها زیر تیر‌ها و کنار ستون های موجود قرار گیرد و با آنها اتصال پیدا کنند، ساختمان را از نظر سازه ایی تقویت و بار ساختمان را بر روی کانتینر‌ها پخش کردیم. در عین حال جایگذاری این کانتینر‌ها به نوعی بود که با بیرون زدن از خانه، باعث افزایش یافتن متراژ موجود در درون (در طبقه همکف) و  برروی سقف(در طبقه اول) سازه های موقت می شد.

پس از اضافه شدن کانتینرها، احیای سازه و افزایش فضای قابل سکونت در هر دو طبقه، به منظور سازماندهی فضایی ساختمان، از دیاگرام فضایی خانه های سنتی شمالی(تلار) الهام گرفتیم. سازماندهی خانه در دو طبقه تعریف می شود، طبقه همکف که فضاهای بسته و اولیه زندگی در آن جایگذاری می شود و طبقه اول که شامل یک اتاق کوچک در یک ضلع و سه ضلع باز دیگر است که به عنوان تراسی بزرگ استفاده می شود.

بحث ساخت و ساز در آن موقعیت سایت، پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. جاده‌ی خاکی و دور بودن از شهر ما را به این تصمیم واداشت که از مصالح به کار رفته در ساختمان قبلی، حتی نخاله ها بیشترین استفاده را بکنیم، و تا حدی که به پروژه آسیب نرسد به کارگران محلی روستا آموزش داده و از آنها استفاده کنیم.

همچنین نبود سیستم برق، آب و گاز در زمین، استفاده دائم از خانه را با سختی‌هایی همراه می کرد. ما سعی بر آن داشتیم که تا حد امکان از منابع طبیعی ( تابش خورشید و بارش باران) بهره‌برداری کنیم. استفاده از پنل های خورشیدی موجود بر روی شیروانی و تخریب نکردن آن، جمع آوری آبهای سطحی ( کف حیاط، روی  شیروانی، بام کانتینر ها و...) و هدایت آن به منبع آبی بزرگ برای استفاده باران به نفع ایجاد کیفیت فضایی برای خانه ( ایجاد حوضی کوچک) و آبیاری باغ از جمله تصمیمات ما برای کمک به زندگی ایی آسوده‌تر ساکنین "خانه الحاقی" بود.

طراحان: فربد یمنی - آرمان مشهدی - نغمه کثیری

پسندها

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .