عکس‎های مادون قرمز سروش کیایی در گالری آرته

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۵ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۱۲۰ ، بازدید:۶۴۹۳

درخت سپید، آسمان سیاه / نمایش عکس‎های مادون قرمز سروش کیایی در گالری آرته

 

درخت سپید , آسمان سیاه , نمایش عکس‎های مادون قرمز , سروش کیایی , گالری آرته , مادون قرمز ,  معماری ایران , اخبار معماری , رویداد های معماری

مجموعه‎ای از عکس‎های سروش کیایی از معماری ایران که با تکنیک مادون قرمز کار شده در گالری آرته روی دیوار رفته است.

 

سروش کیایی هنرمند عکاس که عکس‌‏های او در نمایشگاهی با عنوان "معماری ایران 830 نانومتر" در گالری آرته به نمایش گذاشته شده است، درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: عکس‎های این نمایشگاه با روش مادون قرمز و از مکان‌های تاریخی ایران گرفته شده است. این روش در عکاسی هوایی، پزشکی و علوم مختلف کاربرد دارد به برای تشخیص قدمت آثار هنری یا دیدن لایه‌های زیرین نقاشی‌های قدیمی می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: در ده سال گذشته عکاسی از معماری و طبیعت یا تکنیک مادون قرمز را دنبال کرده‌ام که حاصل این دوران کاری 2500 فریم عکس از نقاط مختلف ایران بود. این عکس‌ به دو بخش عکاسی طبیعت و عکاسی از بناهای معماری تقسیم می‌شد که در این نمایشگاه 29 عکس از مجموعه متعلق به معماری روی دیوار رفته است.

این هنرمند عکاس درباره تفاوت عکس معماری به شکل معمول با عکاسی معماری به شیوه مادون قرمز نیز گفت: ما معماری بناهای مختلف ایران را بارها از نزدیک یا در عکس‎ها و کتاب‎های عکس ویژه ایران دیده‎ایم و این تصاویر برای ما عادی شده است. عکاسان مختلف بارها روی این بناها کار کرده‌اند و زوایای مختلف یا تاثیر نورهای مختلف بر آنها را پیدا کرده‌‏اند. همه این‎ها باعث شده است که عکاسی از چنین بناهایی کاری تکراری به نظر برسد و عکاسی مادون قرمز جنبه‎ای جدید از این مکان‎ها را به ما نشان می‏‌دهد.

 

درخت سپید , آسمان سیاه , نمایش عکس‎های مادون قرمز , سروش کیایی , گالری آرته , مادون قرمز ,  معماری ایران , اخبار معماری , رویداد های معماری

 

کیایی درباره ویژگی‌های عکاسی با مادون قرمز افزود: در عکاسی مادون قرمز رنگ‎های تیره و روشن جای خود را عوض می‏‌کنند به عنوان مثال آسمان به رنگ سیاه درمی‌‏آید و ابرها با وجود رنگ سفیدشان بهتر خود را نشان می‌دهند. نکته جالب توجه آنکه برگ درختان به دلیل آنکه جان دار هستند و خود آنها بخش قابل توجهی از نور مادون قرمز خورشید را منعکس می‏‌کنند به جای تیره شدن کاملا سفید می‎شوند و این درختان زیر آسمان سیاه در کنار یک فضای معماری عکس‌های جالبی را به وجود می‎آورند.

وی ادامه داد: حتی لباس‎های آدم‎ها با توجه به جنس پارچه‌ای طیف‌های متفاوتی از خاکستری را به وجود می‏‌آورندکه بسیار جذاب است و حالتی سوررئالیستی به عکس‎ها می‌دهد. من همه این فضاها را با دوربین معمولی و به شکل رنگی نیز عکاسی کرده‎ام اما تاثیر این دو شکل از عکاسی با هم قابل مقایسه نیست.

سروش کیایی متولد 1354 است. او در دوره کارشناسی مرمت آثار تاریخی خوانده و کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته عکاسی گذرانده است. "معماری ایران 830 نانومتر" دومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است، نمایشگاه قبلی او نیز به عکاسی از معماری اختصاص داشت که با دوربین پین‌هول گرفته شده بود.

"معماری ایران 830 نانومتر" تا 17 آبان در گالری آرته به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 ادامه دارد.

 

 

 

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس تجسمی هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .