ساخت مرکز فرهنگی سعدی‌شناسی با معماری ایرانی اسلامی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۵ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۱۵۹ ، بازدید:۳۶۱۳

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به روند ساخت باغ‌موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای در شیراز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۶-۹۵ فاز نخست این پروژه که باغ‌موزه مشاهیر است به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

ساخت مرکز فرهنگی سعدی‌شناسی با معماری ایرانی اسلامی , ساخت , مرکز فرهنگی , سعدی‌شناسی , معماری ایرانی , اسلامی , ستاوین , سعدی , مرکز فرهنگی

ه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس دکتر مصیب امیری در حاشیه بازدید معاون گردشگری و زیارت استاندار فارس از پروژه باغ‌موزه مشاهیر و مرکز فرهنگی سعدی‌شناسی در جمع خبرنگاران گفت: ساخت پروژه باغ‌موزه مشاهیر از سال ۸۸ آغاز شده است اما، روند ساخت این پروژه به دلیل محدودیت‌های مالی با کندی همراه شد و هم اینک با پیشرفت فیزیکی مناسبی همراه است.

به گفته وی بالغ بر ۶ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای این پروژه در نظر گرفته شده است که طبق برآوردهای صورت گرفته تکمیل پروژه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس افزود: باغ‌موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای فارس بزرگ‌ترین موزه تخصصی از نظر وسعت در کشور است که می‌تواند جاذبه جدید گردشگری برای شهر شیراز باشد.

امیری در ادامه اضافه کرد موزه منطقه‌ای در ۳ طبقه ساخته می‌شود که ۲ طبقه آن در زیر زمین است. همچنین در باغ‌موزه مشاهیر تمام بزگان و مشاهیر ادبیات جهان در این موزه معرفی خواهد شد.

وی در خصوص مرکز فرهنگی سعدی‌شناسی نیز گفت: این مرکز فرهنگی با پیشرفت ۴۶ درصدی همراه است و تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد که برای حفظ حریم آرامگاه سعدی ساختمان آن در زیر زمین در حال ساخت است.

دکتر امیری افزود: ساختمان طرح شامل دو بخش با یک حیاط مرکزی است. بخش اول یک آمفی‌تئاتر و محل برگزاری همایش‌ها و بخش دوم شامل کتابخانه و مرکز فرهنگی سعدی و سعدی‌شناسی که فضاهای کوچک‌تری نیز در مجاورت آن‌ها وجود دارد که شامل فضاهای اداری خدماتی و موتورخانه و تأسیسات و دیگر فضاهای مورد نیاز است.

به گفته وی، یکی از ویژگی‌های طرح استفاده از معماری اصیل ایرانی اسلامی است که با توجه به عبور آب قنات سعدیه از طرح جلوه و طراوتی خاصی در مجموعه ایجاد می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: اعتبار هزینه شده تا کنون افزون بر سیزده میلیارد ریال است و در حال اجرا است. پروژه از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار می‌گردد. و برنامه‌ریزی شده است که تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

امیری گفت: به جهت حفظ حرمت آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی ساختمان مرکز فرهنگی سعدی به صورتی طراحی شده تا ضمن داشتن معماری متعارف و زیبا با قرار گرفتن در زیر سطح محوطه هم به چشم‌انداز فضای سبز محیطی کمک کند و هم خود مانعی در برابر منظر آرامگاه نباشد. مساحت زیر بنای این طرح بالغ بر ۲۷۰۰ مترمربع است.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .