فراخوان جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۵ / ۰۴ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۴۴۴۷ ، بازدید:۵۹۴

فراخوان جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران ، با تأکید بر حفاظت، مرمت، احیای بناها و فضاهای تاریخی میراث فرهنگی منتشر شد. به گزارش هنرآنلاین، جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران ، به‌ صورت مستقل و در کنار جایزه معماری و معماری داخلی ایران برگزار می‌گردد. مراسم اهدا جوایز همزمان با چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران در مهرماه سال جاری است. 

 

موضوع و هدف رویداد

این جایزه به منظور ارائه و انعکاس ارزش‌های جاری مربوط به بناهای تاریخی و متعلق به میراث با ارزش کشورمان است و در موضوع حفاظت نه تنها الگوهای باارزش را معرفی می‌نماید بلکه این مهم را فرهنگ‌سازی و در این جهت ترغیب می‌نماید.

 

داوران جایزه

سیدمحمد بهشتی، اکبر تقی ‌زاده و فرامرز پارسی هیات داوران هستند و دبیری این رویداد را  امیر مسعود انوشفربر عهده دارد.

 

شرایط رقابت :

شرکت کنندگان این جایزه می‌توانند در موضوع حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای تاریخی میراث فرهنگی کشور در گروه‌های دسته‌بندی شده زیر شرکت نمایند:

 ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی، طراحی شهری، بناهای روستایی و طراحی ابنیه میان افزا.

 

ملاک‌های ارزیابی :

خلاقیت در مرمت و احیا با حفظ اصالت بنا

شناخت تاریخ بناها و فضاها

شناخت ارزش‌های موجود در بناها و فضاها بر بنا

شناخت آسیب‌های عمده وارد شده به بناها و فضاها

طرح رویکرد نظری‌، ایده و کانسپت طرح، ارائه تصویر شفاف از آداب و رسوم امروز در بنای مرمت شده قدیمی و در عین حال حفظ ترکیب متناسب از بنای اصلی

بیان روش‌های حفاظت اجزا و سازه و همچنین حفظ بستر اقلیمی، فرهنگی و بومی با معیارهای معماری ایرانی

 

بیان میزان مداخلات و دلایل آن :

طرح احیا عملکردی بناها و فضاها

جلب مشارکت مردم و نهادسازی در پروژه‌های شهری و روستایی

طراحی تاسیسات و ایده‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

پروژه‌های انتخاب شده برای ارائه توضیحات طرح (در صورت لزوم فراخوانده خواهند شد) و در حضور هیات داوران، موارد و نقطه نظرات طراحی را ارائه خواهند نمود.

 

نحوه‌ی شرکت در رقابت :

معرفی ساختمان اصلی و زمان ساخت که طرح داخلی مورد نظر در داخل آن اجرا شده است با ارائه نشانی دقیق سایت و در صورت امکان نقشه یک پلان و یک نما از ساختمان اصلی با ذکر مقیاس یا تصاویری از هر یک از نماهای اصلی و محوطه باز ساختمان.

پلان‌‌ها و برش‌ها یا تصاویر گرافیکی و سه بعدی طرح با ذکر مقیاس و نام فضا (در صورت موجود بودن).

نقشه‌‌های مربوط به هر یک از عناصر خاص و پیچیده ساخته شده در داخل فضا (اعم از جداکننده سقف‌ها و مبلمان) در مقیاس مناسب.(در صورت موجود بودن).

معرفی طرح اجرا شده در قالب عکس‌های بزرگ و گویا از پروژه که نمایانگر جزئیات طرح و نورپردازی در شب باشند با شرح هر عکس.

توضیحات لازم در مورد زیر بنا و پیشینه بنا، ایده اصلی طراح، اهداف دنبال شده در طراحی، مزایای گزینه انتخاب شده برای اجرا، موانع و محدودیت‌های طرح و اجرا، نقش کارفرما در شکل‌گیری طرح و… همراه با نمودارهای لازم، تصاویر قبل و بعد بنا و هر آنچه که داوران را در قضاوت طرح یاری کند.

کلیه نقشه‌ها و عکس‌ها باید روی فوم بُرد به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتیمتر (حداقل در ۲ شیت و حداکثر در ۴ شیت) و در یک صفحه توضیحات ارائه گردد.

 ارائه مدارک ارسالی بر روی لوح فشرده (تنها جهت چاپ در فصلنامه شماره ویژه جایزه) برای کلیه شرکت‌کنندگان اجباری است.

 نام پروژه، محل اجرا، نام کارفرما، نام طراح اصلی یا گروه طراحی که با عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد، نشانی و شماره‌ های تماس لازم.

همکاران اجرایی و تاریخ شروع و خاتمه‌ ی طرح و ساخت باید به‌صورت جداگانه در یک برگه A4 همراه مدارک توسط شرکت‌کننده به دبیرخانه ارائه می‌گردد و کد چهار رقمی به‌عنوان رسید به شرکت‌کنندگان تحویل داده می‌شود.

 نام پروژه، نام صاحب اثر، نشانی، شماره تلفن و فکس روی پاکت نوشته شود.

محدودیتی برای ارائه پروژه‌های متعدد متعلق به یک شخص حقیقی و حقوقی وجود ندارد ولی هر یک از آثار بایستی در پاکت‌های جداگانه ارسال شوند. تمامی پروژه‌های شرکت‌کننده در جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران در مجله معماری و ساختمان (شماره ویژه چهاردهمین جایزه معماری داخلی ایران) منتشر می‌گردد.

 

توضیحات تکمیلی

تاریخ  دریافت: مدارک از ۱۴ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

جلسه داوری: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

مراسم اهدای جوایز: یکم مهر سال ۱۴۰۰

جوایز: به برندگان رتبه اول و دوم در چهار گروه اعلام شده نشان جایزه(مجسمه برنز)، گواهی، چاپ و انتشار اختصاصی فصل‌نامه معماری و ساختمان تعلق می‌گیرد.

ثبت نام در این جایزه و کلیه جوایز مربوط به فصلنامه معماری و ساختمان رایگان است.

 

فراخوان جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران , فراخوان جایزه معماری , حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران , ایران , سیدمحمد بهشتی، اکبر تقی ‌زاده , فرامرز پارسی , هیات داوران , امیر مسعود انوشفربر , جایزه معماری و معماری داخلی ایران , رویداد های معماری , رویداد های هنری

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین , کد خبر: 163342

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .