معمار عراقی‌تبار , اولین زن برنده مدال سلطنتی معماری

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۶ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۱۶۲ ، بازدید:۴۲۲۳

˝نیرویی مقتدر و بانفوذ در معماری بین‌المللی˝

معمار عراقی‌تبار؛ اولین زن برنده مدال سلطنتی معماری

 

معمار , عراقی‌تبار , اولین زن , برنده مدال سلطنتی معماری , نیرویی مقتدر , بانفوذ در معماری بین‌المللی ,  مدال سلطنتی معماری , زاها حدید , Zaha hadid

 

معمار عراقی‌- بریتانیایی، اولین زنی است که برندۀ یکی از معتبرترین جوایز معماری در بریتانیا شده است.

 

ه نقل از بی‌بی‌سی، موسسه سلطنتی معماران بریتانیا از سال ۱۸۴۸ تا امروز، هر سال "مدال سلطنتی معماری" را به یک معمار برجسته معاصر، که دستاوردهایش در ترویج پیشرفت معماری تأثیر عمده گذاشته است، اهدا می‌کند.

طی این ۱۶۷ سال، این اولین بار است که یک زن، مفتخر به دریافت این مدال می‌شود.

در میان برندگان پیشین، می‌توان به معماران بزرگی از جمله نورمن فاستر در سال ۱۹۸۳، لو کوربوزیه در سال ۱۹۵۳ و فرانک لویید رایت در سال ۱۹۴۱ اشاره کرد.

زاها حدید در این باره می‌گوید: "دریافت این مدال، مخصوصاً به عنوان اولین زن منتخب، باعث افتخار من است."

او همچنین در بیانیه ‌ای گفته است: "شمار معماران معتبر زن، مخصوصاً در طی چند سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و این تعداد، با وجود چالش‌‌های موجود، همچنان در حال افزایش است."

معمار , عراقی‌تبار , اولین زن , برنده مدال سلطنتی معماری , نیرویی مقتدر , بانفوذ در معماری بین‌المللی ,  مدال سلطنتی معماری , زاها حدید , Zaha hadid

یکی از داوران این مسابقه، جین دوکان، مدیر موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی، است که زاها حدید را، "نیرویی مقتدر و بانفوذ در معماری بین‌المللی" خوانده است.

پیتر کوک، داور دیگر این مسابقه، معمار برجسته بریتانیایی و برنده همین مدال در سال ۲۰۰۴، دربارۀ معیارهای انتخاب زاها حدید به عنوان برنده می‌گوید: "اعتماد به نفس و شهامتی که در طراحی شمار قابل توجهی از آثار زاها دیده می‌شود، نه تنها در تئوری بلکه در معماری کاربردی نیز تأثیر عمد‌ه‌ای داشته است."

پیتر کوک که آثار این معمار عراقی‌تبار را منحصر به فرد و خیره‌کننده می‌خواند، خصوصیات طرح‌های او را "ترکیبی فوق ‌العاده از نظم فرم، سلیقه و سبک خاص" توصیف می‌کند که "بی‌‌پروا تصویری از حرکت و جاری بودن" را منعکس می‌کنند.

از مشهورترین آثار زاها حدید، می‌توان به پروژه‌‌هایی مثل ایستگاه آتش‌نشانی ویترا در آلمان ۱۹۹۴، ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل ۲۰۰۶، ترن هوایی در اتریش ۲۰۰۷ و مرکز ورزش‌‌های آبی لندن، یکی از ورزشگاه‌های اصلی المپیک ۲۰۱۰ اشاره کرد.

معمار , عراقی‌تبار , اولین زن , برنده مدال سلطنتی معماری , نیرویی مقتدر , بانفوذ در معماری بین‌المللی ,  مدال سلطنتی معماری , زاها حدید , Zaha hadid

البته کارنامه کاری زاها حدید، تنها محدود به طراحی ساختمان نمی‌شود بلکه او، رد پای خود را از طراحی ماشین، اسباب خانه و حتی کفش نیز به جا گذاشته است.

زاها حدید لقب تشریفاتی "بانو" را در سال ۲۰۱۲ از ملکه الیزابت بریتانیا دریافت کرد. او تا امروز، برنده جوایز متعددی شده، از جمله جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو آذربایجان دریافت کرد.

زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در "ای ای"، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ‌التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد.

او همچنین در همان سال‌‌ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

معمار , عراقی‌تبار , اولین زن , برنده مدال سلطنتی معماری , نیرویی مقتدر , بانفوذ در معماری بین‌المللی ,  مدال سلطنتی معماری , زاها حدید , Zaha hadid

آثار زاها حدید ترکیبی از زمین‌شناسی، مناظر اطراف و ساختمان‌سازی را در خود منعکس می‌کنند. او با استفاده از پیشروترین تکنولوژی‌های روز، مجموعه آثاری غیرمنتظره و مبتکرانه را از خود به جا می‌گذارد.

این‌ها از جمله خصوصیاتی هستند که تبدیل به امضای هنری دختر جوانی شده‌‌اند که بیش از ۴۰ سال پیش، در جستجوی هدف خود، از بغداد به لندن آمد.

حدید امروز تبدیل زنی شده است که در سطح بین‌المللی، نه تنها یکی از برجسته‌ترین معمارها به شمار می‌آید، بلکه از او، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها یاد می‌شود.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .