معرفی بنای تاریخی منحصر بفرد در لاهیجان

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۱۰ / ۰۹ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۲۲۰ ، بازدید:۷۸۶۷

لاهیجان ،معروف به عروس شهرهای گیلان ، یکی از شهرهای نمونه گردشگری با جاذبه های طبیعی بسیار و بناهای تاریخی گوناگون است. یکی از این بناهای تاریخی با معماری منحصر بفرد، بقعه ی شیخ زاهد گیلانی است ،که در شرق گیلان در مسیری پر از جاذبه های طبیعت گردی و در کنار باغ ها و دامنه کوهی سرسبز قرار گرفته و نشان دیگری از زیبایی‌های گردشگری گیلان است.مسیری با چشم اندازهای بسیار زیبا که با جنگل و رودخانه، مزارع سبز برنج و چای و کلبه‌های چوبی احاطه شده است ، در دو طرف جاده در سایه سار درختان صنوبر فروشندگان محلی در زیر سایه‌بان‌های پارچه‌ای و آلاچیق‌های چوبی سوغات محلی گیلان چون کدوتنبل، ماهی، گوجه سبز، بادام زمینی و … را چیده و سیرهای تازه را برای فروش چلیپا کرده‌اند. در انتهای این مسیر زیبا همراه با عطر چای و برنج به گنبد هشت ترک فیروزه ای می رسیم.

معرفی بنای تاریخی منحصر بفرد در لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی ،بنای تاریخی متعلق به عصر صفویه است ،که با گنبد هشت ترک فیروزه‌ای خود در روستای شیخان واقع شده است. این بقعه آرامگاه شیخ زاهد تاج الدین ابراهیم گیلانی که یکی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی الدین اردبیلی و از صوفیان بزرگ ایران بوده است ،می باشد ،که در سال ۷۱۱ هجری قمری دارفانی را وداع گفت . نقل شده که در سال ۸۹۲ هجری قمری، سلطان حیدر صفوی به سبب خوابی که دیده بود، با معماران و نجارانی که از شهر شیروان به گیلان منتقل شده بودند، این بنا را ساخت.

معرفی بنای تاریخی منحصر بفرد در لاهیجان

بنای بقعه با دو اتاق مربع و مستطیل شکل کنار هم قرار گرفته است. کنار اتاق ها در سمت شمال، ایوان طولانی با ۷ فیلپا یا ستون، در شرق حرم ، ایوانی با ۶ فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق هم ایوان دیگری با ۶ فیلپا دیده می شود. طاقچه هایی با طاق جناقی در قسمت های مختلف ایوان قرار دارد. بدنه بنا تا ارتفاع ۱۴۳ سانتیمتری از کف با کاشی هایی به ابعاد ۱۲ سانتی متر و رنگ های زرد و آبی تزیین شده است. زیبا ترین قسمت بنا، گنبد چهار گوشه آن می باشد ،که برای گذر سریع آب باران و باقی نذاشتن رطوبت، هرمی شکل ساخته شده و اطراف گنبد با سفال، پوشانده شده است. بقعه شیخ زاهد گیلانی از جمله بناهای مستحکم منطقه گیلان است.

معرفی بنای تاریخی منحصر بفرد در لاهیجان

توصیه های دوستانه:


مقبره در دل کوه قرار دارد و مسیر سنگفرش شده است، باید از این مسیر سنگفرش به بنا رسید، به همین خاطر کفش مناسب و راحت به پا کنید. اگر قصد دارید یکی دو شبی را در این مکان باشید، میتوانید از خانه های اطراف مزار کرایه کنید، البته  خادم مقبره نیز راهنمای خوبی است و خانه های کرایه ای را به شما معرفی می کند. هزینه اجاره خانه ها بسیار مناسب است، همچنین اگر به ماندن در طبیعت علاقه دارید، در اطراف مقبره می توانید چادر مسافرتی خود را برپا کنید و از طبیعت بی نظیر منطقه لذت ببرید.
در طول مسیر به خصوص در حوالی خانه های روستای شیخان رستوران های بین راهی بسیار تمیز با غذای محلی هستند، اما از رستوانهای داخل شهر کمی گرانتر است.

معرفی بنای تاریخی منحصر بفرد در لاهیجان

مسیر دسترسی:

این بقعه در روستای شیخانور یا شیخانه ،در ۴ کیلومتری شرق لاهیجان در دامنه کوه و در میان مزارع سبز چای واقع شده است. برای رفتن به مقبره شیخ زاهد وارد جاده لاهیجان به لنگرود شده و بعد از رسیدن به میدان شیخ زاهدی که در ابتدای این مسیر قرار دارد، در سمت راست جاده در میان کوه های سرسبز و مزارع چای، گنبد فیروزه ای رنگ مرقد، خودش به زیبایی جلوه گر می شود و شما را دعوت به حضور می کند.

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: arktourism

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .