مرمت سر در باغ ملی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۶ / ۰۲ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۸۲ ، بازدید:۲۶۷۱

مرمت سر در باغ ملی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی

مرمت سر در باغ ملی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی

یاسر جعفری، مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه ارتقای سطح کیفی میادین شهر تهران از اولویت‌های سازمان است، گفت: سر در باغ ملی یکی از بخش‌های طرح ارتقای کیفی میدان مشق است.

به نقل از روابط عمومی و اموربین المل سازمان زیباسازی شهر تهران، جعفری ادامه داد: این میدان یکی از فضاهای با هویت و تاریخی و کمتر شناخته شده در تهران است که احیای آن در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه کف سازی خیابان کوشک مصری و ساماندهی مبلمان این خیابان، نورپردازی ابنیه‌ها در میدان مشق، مرمت بخشی از عمارت قزاقخانه که اکنون به دانشگاه هنر تبدیل شده و مرمت و احیای سر در باغ ملی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نشانه‌ها و نمادهای میدان مشق که هم به عرصه عمومی یعنی خیابان امام خمینی نمود بیرونی دارد، ادامه داد: هم از داخل به عنوان یکی از نشانه‌های اصلی فضا شناخته می‌شود، از جمله طرح‌هایی بوده که سازمان زیباسازی در میدان مشق اجرا کرده است.

مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: طرح مطالعاتی و اقدامات اجرایی برای مرمت تقریباً از بهمن ماه سال گذشته و به صورت همزمان توسط سازمان زیباسازی آغاز شد و اکنون در حال اجرا است.

جعفری در رابطه با نحوه مرمت سر در باغ ملی گفت: استحکام بخشی به پایه‌های بنا و کانال گذاری برای دفع رطوبت از جمله این موارد است. در دهه‌های گذشته هم اقدامات مرمتی در اینجا انجام شده ولی این مرمت با مشکلاتی همراه بوده و سعی کردیم با آخرین متد علمی و استفاده از کارشناسان و متخصصان ویژه این اقدام را انجام دهیم.

جعفری ادامه داد: در سازه‌های بالایی بنا و خرپاها با توجه به پوسیدگی‌هایی که ایجاد انجام شده است تحت نظر شورای فنی و کارگروه تخصصی خرپاها تقویت می‌شوند و سعی شده به استفاده از مصالح و متریال اصلی این پروژه پایبند باشیم و همان مصالح را به کار بگیریم. مرمت درب‌ها و تزئینات مربوط به آن هم از دیگر بخش‌های این پروژه است.

مدیر طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران مهم‌ترین و چالشی‌ترین بخش این مرمت را بخش پاکسازی جداره و مرمت نقوش کاشی برشمرد و گفت: متاسفانه چون کاشی‌ها در مرمت‌های سال‌های گذشته دست‌کاری شده است، مضمون بسیاری از نقاشی‌ها و خطوط به دلیل عدم وجود مستندات مکتوب نامشخص است با این حال تحت نظر میراث فرهنگی مطالعات وسیعی و دقیقی انجام دادیم تا مرمت کاشی‌ها و جداره و تزئیات اش به درستی انجام شود.

جعفری در رابطه با تعاملات سازمان زیباسازی و سازمان میراث فرهنگی در اجرای چنین طرح‌هایی گفت: در تمام پروژه‌های مرمتی که سازمان زیباسازی شهر تهران انجام می‌دهد، به ویژه آثاری که ثبت ملی هستند، سازمان زیباسازی از ابتدای کار نظر سازمان میراث فرهنگی را در انتخاب شرکت‌های مجری جویا می‌شود، همچنین این سازمان یک نماینده تام‌الاختیار از میراث فرهنگی را در جلسات کارگروه تخصصی‌اش به کار می‌گیرد.

جعفری در رابطه با مجری مرمت سر در باغ ملی گفت: بخشی از پرسه طرح و اجرای مرمت سر در باغ ملی را به دانشگاه تهران واگذار کردیم و کسانی که مدیریت و راهبری این پروژه را بر عهده دارند تحت نظر کارگروهی که در سازمان تشکیل شده؛ پیش می‌روند.

او اضافه کرد: این کارگروه شامل افرادی از کارشناسان با تجربه و سابق میراث فرهنگی و نماینده رسمی سازمان میراث فرهنگی است و تشکیل چنین کارگروه‌هایی در اکثر پروژه‌های مرمتی مانند موزه صنعتی و غیره اتفاق می‌افتد.

جعفری با بیان که طرح‌هایی که مشاور زیباسازی تهیه می‌کند پیش از اجرا به شورای فنی میراث فرهنگی فرستاده می‌شود گفت: این کار کمی تأخیر در عملیات مرمتی ما به وجود می‌آورد ولی ما منتظر می‌مانیم تا شورای فنی میراث فرهنگی که تخصصی‌ترین مرجع این حوزه است، اعلام نظر کند. 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .