چالش طراح لهستانی در سرزمین عجایب معماری

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۸ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۵۳ ، بازدید:۳۹۳۲

یک معمار لهستانی تصمیم گرفته اثری دیگر به فهرست عجایب معماری در دوبی اضافه کند.

چالش طراح لهستانی در سرزمین عجایب معماری

دوبی به سرزمین فرصت‌ها برای طراحی عجایب معماری جهان تبدیل شده است،‌شاید به همین دلیل است که معمار لهستانی تصمیم گرفته در این شهر زمین تنیسی در زیر دریا بنا کند.

براساس گزارش دیلی‌میل‌ آنلاین، وی طرح بنای این زمین تنیس زیردریایی را تكمیل كرده‌ و در انتظار سرمایه‌گذار است، زمینی سرپوشیده با سقف شیشه‌ای منحنی كه امكان تماشای شنای ماهی‌ها و بازی تنیس را همزمان به وجود خواهد‌آورد. با این‌همه مهندسان هشدار داده‌اند كه بنای چنین مركز ورزشی در زیر دریا بسیار دشوار بوده و هزینه‌ای گزاف خواهد‌داشت.

كریستوف كوتالای 30 ساله اكنون به دنبال سرمایه‌گذاری است كه بتواند رویایش را به واقعیت تبدیل كند. به اعتقاد وی دوبی ایده‌آل‌ترین مكان برای ساخت چنین زمین تنیسی است. وی معتقد است طرحش از قابلیت‌های اقتصادی بالایی برخوردار است و بهترین‌های تكنولوژی، اكولوژی و ورزش در آن با یكدیگر تلفیق خواهند‌شد.

اگرچه این طرح از جانب دوستداران تنیس مورد استقبال قرار گرفته است، اما جامعه مهندسان بنای آن را به دلیل وجود مشكلات فنی بسیار دشوار می‌دانند. به گفته سارا فری مدیر موسسه مهندسان سازه در لندن یكی از بزرگ‌ترین چالش‌های این طرح بنای سقف بزرگ، شیشه‌ای و منحنی این بنا خواهد‌بود. به گفته وی وسعت چنین سقفی دست‌كم باید 33 متر باشد تا بتواند فضای كافی برای گنجاندن میدان بازی و جایگاه تماشاچیان را فراهم آورد.

درحال حاضر بزرگ‌ترین قطعات شیشه‌ای یكپارچه‌ای كه تولید می‌شوند 10 متری هستند،‌ از این رو برای ساخت صفحات شیشه‌ای منحنی بزرگ‌تر از آن باید دستگاه‌های جدید ابداع شوند. به گفته فری، هرچه اتصالات میان شیشه‌ها بیشتر باشند،خطر نشت آب به درون باشگاه نیز بیشتر خواهد‌شد. همچنین این سازه باید به گونه‌ای طراحی شده‌باشد كه در برابر برخورد‌های تصادفی با قایق‌ها یا لنگر‌های قایق‌ها و حتی زمین‌لرزه و سونامی نیز مقاوم باشد.

فری همچنین می‌گوید باید راهی در نظر گرفته شود كه این زمین تنیس را به خشكی متصل سازد تا در صورت بروز وضعیتی اضطراری بتوان به سرعت ورزشگاه را تخلیه كرد. به گفته وی، چالش بعدی این پروژه حركت دادن تجهیزات و قطعات سازه برروی امواج دریا و همچنین هزینه غیرقابل تصوری است كه ساخت این ورزشگاه نیاز خواهد‌داشت.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .