ثبت پرونده قنات‌های ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۷ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۹۷ ، بازدید:۲۸۴۶

جلسه­ كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح پیش­نویس سند معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی برگزار شد.

ثبت پرونده قنات‌های ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت تهیه سند یا راه حلی برای معماری و شهرسازی گفت: متاسفانه در معماری و شهرسازی ما آشفتگی و نابسامانی وجود دارد، در این سال­ها بخش مهمی از داشته­ های معماری ما از بین رفته و سند معماری و شهرسازی برای نظم و سامان دادن به این آشفتگی، و هماهنگی نهادها و دستگاههای مسوول تهیه شده است

ایمانی خوشخو با تاكید بر استفاده از نظرات كارشناسی معماران، استادان و نهادهای مرتبط گفت: كارگروه ویژه­ای در كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت­و­گوهایی نظرات كارشناسی معماران، استادان و نهادهای گوناگون مانند وزارت راه و شهرسازی و صاحبنظران علاقه­مند را جمع­آوری كرد و این پیش­نویس نتیجه این نظرات است. نمی­توان گفت این سند صد­در­صد بی­نقص است اما تا اندازه­ی زیادی موثر است و تصویب آن می­تواند یك آغاز برای جلوگیری از آشفتگی در زمینه معماری باشد و با اجرای آن نهادها و بخش خصوصی مرتبط با معماری و شهرسازی بایكدیگر هماهنگ خواهند شد. این سند یا راه­حل می­تواند مانند یك ترمز، نابسامانی و آشفتگی معماری و شهرسازی را متوقف كند تا این وضعیت ادامه پیدا نكند. و سپس با اجرای راهکارهای پیشنهادی سمت و سوی معماری کشور در جهت اهداف مشخص شده که بر پایه ریشه های دینی و ملی هدف گذاری شده تنظیم شود. ساختار سند هم بر اساس ساختار رایج اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است.

رییس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یكی از دلایلی كه سبب شده معماری ما به نتیجه نرسد این باور است كه در زندگی امروز نمی توانیم معماری گذشته را داشته باشیم و به ناچار تخریب سنت را در دستور کار قرار دادیم در حالی كه بسیاری از كشورهای غربی با تخریب سنت به مدرنیته و تجدد نرسیدند بلكه سنت­ها را حفظ كردند. اما ما مكان­ها و معماری گذشته را از بین می بریم و به جای آنها فضاهایی فاقد حس تعلق ساخته می شود.

ایمانی خوشخو در ادامه گفت: سند معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی و سند موسیقی مراحل نهایی را برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می كنند و كارگروه ویژه­ای نیز برای تهیه­ی سند تئاتر كشور در كمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی تشكیل شده است.

در این جلسه گزارشی از وضعیت معماری و شهرسازی گذشته و معاصر كشور با نمایش تصاویر و كلیات پیش­نویس سند ارائه شد و اعضای كمیسیون هنر و معماری نظرات و پیشنهادهای خود را بیان كردند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنر انلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .