دوره اول درس گفتارهای خراسان شناسی : اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان

مجموعه: گفتمان شهر ، نویسنده پژوهشکده ثامن ، تاریخ انتشار: ۰۱ / ۱۰ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۲۰۹۳ ، بازدید:۲۵۰۵

نشست : دوره اول درس گفتارهای خراسان شناسی

موضوع :  اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان 

مدرس دوره : دکتر روح ا... اسلامی , عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی

مکان :  سناباد 41 ، چها راه اول سمت راست ، پلاک 34 , سالن جلسات پژوهشکده ثامن 

زمان : چهارشنبه 01 دی ماه 1395 , ساعت 17

 

اندیشه سیاسی ایرانشهری دارای تداومی تاریخی در بعد فلسفی، مفهومی و الگوهای سیاست گذاری است. یکی از مکاتب مهمی که در بحران های ویرانگر توانسته است ایران را نجات دهد مکتب خراسان است. این مکتب در ادبیات فارسی کاملا شناخته شده است اما در اندیشه سیاسی هنوز کار مبنایی در مورد آن صورت نگرفته است . 

در چهار جلسه ای که برگزار خواهد شد ابتدا به شاخص های مبنایی و کارکردی اندیشه سیاسی ایرانشهری پرداخته خواهد شد و در سه جلسه آینده به نقش مکتب خراسان و فراز و فرود این مکتب در اندیشه ایرانشهری خواهیم پرداخت . 
جلسه دوم اندرزنامه نویسان مکتب خراسان همچون فردوسی، خواجه نظام الملک مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. جلسه سوم عرفان سیاسی با تاکید بر آثار خیام، عطار و به خصوص امام محمد غزالی بررسی می گردد و در نهایت آثار شریعت نامه نویسان سیاسی چون آیت الله مطهری، دکتر علی شریعتی و استاد محمدرضا حکیمی در نسبت با شاخص های اندیشه سیاسی ایرانشهری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

مکتب خراسان در بحران های بزرگ تاریخی به فرهنگ و هویت ایرانی کمک فراوان کرده است و خراسان اکنون یکی از پایه های اصلی اندیشه ایران به حساب می آید. این جلسات تلاشی است برای ترسیم فراز و فرود – شکوه و انحطاط مکتب خراسان در اندیشه سیاسی ایران و تعیین جایگاه آن جهت نقد و بررسی و دفاع از هویت استقلال ایران در قرن بحران زده بیست و یکم .

 

دوره اول درس گفتارهای خراسان شناسی , اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان , مکتب خراسان , اندیشه ایرانشهری , درس گفتار , خراسان شناسی , روح ا... اسلامی

 

  • خراسان یکی از پایه‌های اصلی تداوم اندیشه ایرانشهری بوده است

در نخستین جلسه از درس‌گفتار «اندیشة ایرانشهری در افق مکتب خراسان» روح‌الله اسلامی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: خراسان یکی از پایه‌های اصلی تداوم اندیشه ایرانشهری بوده است. جلسه اوّل این درس‌گفتار به همت دبیرخانه گفتمان شهر در تاریخ یکم دی‌ماه 1395 در پژوهشکده ثامن برگزار شد.


روح‌الله اسلامی در این نشست ابتدا اقسام صورت‌های آگاهی یا شکل‌های مختلف اندیشه و روش‌شناسی هر یک را معرفی کرد. نخست آنچه با عنوان حکمت یا فلسفه شناخته می‌شود و روش آن عقلی است و از سرآمدان آن در ایران می‌توان می‌توان فارابی را نام برد. ریشه‌های این صورت آگاهی به یونان بازمی‌گردد.

 

دوره اول درس گفتارهای خراسان شناسی , اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان , مکتب خراسان , اندیشه ایرانشهری , درس گفتار , خراسان شناسی , روح ا... اسلامی

گزارش تصویری نخستین جلسه درس گفتار اندیشه ایرانشهری و مکتب خراسان| دکتر روح الله اسلامی| چهارشنبه اول دی ماه 

 

  • سازمان ملل به تبیین شاخص جدیدی اقدام کرده است با عنوانِ شاخص"رضایت‌مندیِ ناخالص ملی"! 

✔️ این شاخص از چارچوب شاخص تولید ناخالص ملی فراتر رفته و ابعاد مهم دیگری از زندگی انسانی و اجتماعی ما را نیز دربرمی‌گیرد.

✔️ در نیمه دوم قرن بیستم، «مطالعات شادمانی» به تدریج در مطالعات اجتماعی، انسانی و فلسفی جایگاهی جدی به دست آورد. دامنه دلالت‌های این مطالعات را شاید بتوان از گستره‌ی واژگانی که برای مقوله به‌کار می‌رود حدس زد: شادمانی، خوش‌بختی، رضایت‌مندی، شادکامی، سرخوشی، خرسندی. 

✔️ این واژگان هم بُعد ذهنی و استنتاجی برداشت فرد از بازه‌های دراز مدت زندگی در گذشته و حال و آینده را دربر می‌گیرند و هم بر لذت و خوشی‌های آنی که در تجربه‌های روزمره ادراک می‌شوند، دلالت دارند.

✔️ امکانات و پتانسیل‌های بسیاری برای مداخله در سطح شهری با هدف غنا بخشیدن به زندگی ما وجود دارد. اختصاص هر چه بیشتر فضاهایی که شهروندان بتوانند در آن‌ها به راهپیمایی و معاشرت بپردازند، یا به سادگی و بدون الزام به صرف هزینه گرد هم بیایند، با یکدیگر همکاری کنند و شبکه‌های جدیدی را بسازند و چیزی نو بیافرینند یکی از این مداخلات در فضای شهری است.
   
✔️ یکی از مهم‌ترین عوامل ناشادی در شهرهای بزرگ گسترش احساس عمیق جداافتادگی و تنهایی در شهروندان اینگونه شهرهاست. 

✔️ بخشی از این احساس به این دلیل به وجود می‌آید که بسیاری از شهرهای مدرن برمبنای خودروها طراحی شده‌اند، به قیمت از دست دادن پارک‌ها، میدان‌های عمومی و فضاهای مشترک برای اجتماع کردن. 

✔️ برای شادمانه زیستن، مردم محیطی را می‌خواهند که میان آن‌ها و اجتماعشان رابطه برقرار سازد. چشم‌اندازها، خیابان‌ها و فضاهایی که "جایی که من زندگی می‌کنم" را همراه با احساس تعلق، ویژه سازد.

 

دوره اول درس گفتارهای خراسان شناسی , اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان , مکتب خراسان , اندیشه ایرانشهری , درس گفتار , خراسان شناسی , روح ا... اسلامی

گزارش تصویری دومین جلسه درس گفتار اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان

 

  • تمدن اسلامی؛قبل و بعد از غزالی

➕گزارشی از سومین جلسه درس گفتار اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: شبکه معماری ایران (ستاوین)

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .