صبا میزبان روایتی تصویری از بناهای آجری

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۱۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۲۲۰۵ ، بازدید:۲۴۶۳

همزمان با همایش علمی- پژوهشی ملی " آجر و آجرکاری " در فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان روایتی تصویری از بناهای آجری ایران در گستره ای از تاریخ و سنت تا فرهنگ و اقلیم شد.

 

صبا میزبان روایتی تصویری از بناهای آجری

 

به نقل از روابط عمومی  موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر، این نمایشگاه که صبح روز دوشنبه 25 بهمن ماه همزمان با افتتاحیه همایش ملی آجر و آجرکاری در نگارخانه " آینه " این مجموعه با حضور ریاست فرهنگستان هنر، استادان صاحب نام این هنر در ایران و شمار زیادی از علاقمندان و دانشجویان هنرهای سنتی گشایش یافت، بیش از 200 تصویر از مجموعه‌های شخصی پنج عکاس و متخصص هنر آجرکاری ایرانی را به نمایش گذاشته است.

در این مجموعه، سیر تصویری از بافته‌های " خشت و خاک و خیال ایرانی " را بر گستره ای عظیم از تنوع الگوهای معمارانه، تکثر اقلیمی، گوناگونی سنت‌های قومی و بومی و در بستر تاریخی و جغرافیایی " ایران فرهنگی " ارائه شده است که از " قطب منار " دهلی نو در هند و تاق کسری در تیسفون تا " برج کالیان " در بخارا، نموداری از زایندگی و استمرار این فرهنگ و سنت را به نمایش می‌گذارد.

انتخاب عکس‌های این مجموعه بر اساس ترتیب تاریخی بوده و از دوران مادها ( آجرهای تپه قلاییچی بوکان ) تا شوش هخامنشی و در امتداد خود تا قرون اولیه اسلامی و دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی را دربر می‌گیرد.

تنوع بناهای به نمایش درآمده از ویژگی‌های دیگر این مجموعه تصویری است که از: میل و منار تا دیوار و ایوان و سردر را پوشش داده است.

پراکندگی آثار در گستره " ایران فرهنگی " و در یک حوزه جغرافیایی وسیع، موجب شده تا بسیاری از آثار متعلق به این منظومه فرهنگی- تمدنی برای نخستین بار دیده شده و ثبت گردد. همچنین به لحاظ تکنیک نیز، طیف گسترده ای از انواع تکنیک‌ها و مهارت‌های آجرکاری از: آجرهای مهری، قالبی، چیدمان آجر، تراش آجر و....را شاهدیم.

این نمایشگاه در این شکل تخصصی و جامع، برای نخستین بار برگزار می‌شود و در نوع خود منظری تازه به تمامی قابلیت‌ها و توانمندی‌های آجرکاری ایرانی هم در بعد تاریخی و هم در وجه کارکردی و هم وجوه زیبایی شناسانه و هنری آن در تمامی دوران‌ها تا امروز گشوده است.

نمایشگاه همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران تا 13 اسفند ماه در نگارخانه آینه در موسسه فرهنگی هنری صبا، میزبان تمامی علاقمندان به سرگذشت یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای ایرانی خواهد بود.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .