روایت چارسوق از زندگی اجتماعی در بازار تهران

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۳ / ۰۴ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۸۲۸ ، بازدید:۱۲۰۲

سوق سوم از مجموعه نمایشگاه‌های "چارسوق"، این بار از زندگی اجتماعی در بازار تهران می‌گوید.

 

روایت چارسوق از زندگی اجتماعی در بازار تهران

 

سومین نشست از سلسله نشست‌های چارسوق با عنوان زندگی اجتماعی در بازار تهران برگزار می‌شود.

نمایشگاه عکس‌های جاسم غضبانپور و نمایش مستند "چهارپایه" به کارگردانی سید عباس حسینی از دیگر برنامه‌هایی هستند که در کنار این نشست برگزار می‌شوند.

در این نشست روح‌الله نصرتی،استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران؛ حسام سلامت، جامعه‌شناس و فعال اجتماعی؛ کاظم مبهوتیان، فعال اجتماعی و صاحب قهوه‌خانه حاج علی درویش (کوچک‌ترین قهوه‌خانه جهان)؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و پژوهشکده نظر سخنرانی خواهند داشت.

در معرفی این نشست آمده است: امروز شهر نه به عنوان یک دست‌ساخته کالبدی بشر بلکه به مثابه یک موجود زنده که متولد شده، زندگی می‌کند و گاه می‌میرد، تعریف می‌شود و آنچه تعریف شهر را متمایز و متکامل می‌کند همین وجه زنده بودن آن است. شهر از دیدگاه متخصصان متأخر، محصول زندگی انسان با تمام ابعاد مختلفی است که آن را شکل می‌دهند و این زندگی در همه اجزاء آن جاری است. از کوچک‌ترین عناصر تا بزرگ‌ترین فضاهای شهری، چون اعضا و رگ‌های موجود زنده حاوی خون و جریانی از زندگی هستند که به شهر حیات می‌بخشند. حال هر چه این اعضا مسئولیت حیاتی‌تری در کالبد شهر داشته باشند، مانند ستون فقرات، قلب یا مغز انسان نقش اساسی‌تری نیز در زندگی آن خواهند داشت. بازار در فرهنگ ایرانی- اسلامی کاملاً در جایگاه ستون فقرات موجود زنده‌ای به نام شهر نقش ایفا می‌کند و این نقش می‌تواند مبیّن میزان و اهمیت زندگی جاری در آن باشد. زندگی جاری در بازار، حاوی تمام مؤلفه‌های اساسی زندگی شهری است که در آن قرار دارد و مرجعی برای شکل‌گیری و توسعه ابعاد مختلف اجتماع شهر به شمار می‌آید. زندگی جاری در بازار مؤلفه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... شهرها را هدایت کرده و به آن‌ها نظم و نسق می‌بخشیده است. بازار تهران نیز به عنوان بازار شهری که بیشترین دوران پایتختی ایران را به خود دیده است، حاوی تمام این مؤلفه‌هاست و شناخت آن، بدون شناخت و درک این‌ها میسر نیست. بدین ترتیب این می‌توان هرچه بیشتر به شناخت درست و کاملی از این جزء اصلی شهر نزدیک شود. چرا که محصول درک جامعه‌شناسانه آن، در کنار سایر انواع دیگر شناخت است. عکس‌های جاسم غضبان‌پور، فیلم سید عباس حسینی، تجربیات پیشکسوتان و نظرات علمی متخصصان دانشگاهی در این زمینه می‌تواند راهگشایی به شناخت زندگی اجتماعی در بازار تهران باشد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهار‌شنبه، ۶  تیر از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به گالری نظرگاه واقع در خیابان آزادی، خیابان دکتر قریب، شماره ۲۳ مراجعه کنند.

علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه نیز می‌توانند  ۲ تا ۶  تیر ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ به گالری نظرگاه مراجعه کنند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .