تحلیل باغ ایرانی و بازنمایی آن در سایر هنرها

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۴ / ۰۵ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۸۶۴ ، بازدید:۲۰۹۶

در ادامه سلسله نشست‌های علمی تخصصی هنر، معماری و شهرسازی بازنمایی باغ ایرانی در سایر هنرها برگزار می‌شود.

 

 

تحلیل باغ ایرانی و بازنمایی آن در سایر هنرها

 

صد و ششمین نشست تخصصی معماری که با همت اندیشکده هرم پی برگزار می‌شود، به موضوع بازنمایی باغ ایران در سایر هنرها اختصاص یافت.

در این نشست که با موضوع و محوریت باغ‌های ایرانی برگزار می‌شود، دکتر آناهید ملک مرزبان، دکتر محمد مهدی محمودی و دکتر مهناز رضایی سخنرانی خواهند داشت.

شایان ذکر است، باغ ایرانی به باغ‌هایی گفته می‌شود که بر پایه معماری و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله ساختار هندسی، آب و درختان و کوشک میانی و غیره عمدتاً در فلات ایران و مناطق پیرامونی متأثر از فرهنگ آن رواج داشته‌است.

در ادبیات ایران به باغ ایرانی "باغ سرا"، پردیس یا فردوس، بوستان یا بستان گفته می‌شده است.

باغ ایرانی یا "باغ سرای" به ساختار و طراحی منحصر به فرد چنین مکان‌هایی اشاره دارد. باغ ایرانی با تاریخ پیدایش قنات پیوند دارد. اولین باغ‌های ایرانی در مسیر خروجی قنات‌ها شکل گرفته‌است. نمونه این‌گونه باغ‌ها را می‌توان در طبس، یزد، گناباد، و بیرجند و اکثر مناطق کویری دید. یکی از مشخصه‌های باغ ایرانی عبور جوی آب در داخل باغ هست که معمولاً در این باغ سراها در وسط باغ استخر و یک عمارت یا ساختمان تابستانی وجود داشته‌است. بعضی باغ‌ها به صورت چهار باغ بوده و آب را در ۴ مسیر عبور می‌داده‌اند.

قدیمی‌ترین سند تصویری که نظم باغ ایرانی را به تصویر می‌کشد به دوره ساسانیان مربوط است. در نقش برجسته طاق بستان، صحنه شکار خسرو پرویز، طرح باغ-شکار او را در طاق بستان نشان می‌دهد. این نقش برجسته تا حدود زیادی هندسه باغ و عملکرد آن را هویدا می‌کند.

این باغ‌ها عنوان یک ساختار کامل، بیانگر رابطه تنگاتنگ میان بستر فرهنگی و طبیعی است و نشانه‌ای از سازگار نمودن و همسو کردن نیازهای انسان و طبیعت است.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند پنج شنبه 18 مرداد ماه از ساعت 15 الی 18 به سالن اجتماعات مهندسین مشاور هرم پی واقع در کارگر شمالی، کوچه چهارم، پلاک 14 واحد یک مراجعه کنند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .