دو پروژه معماری ایرانی نامزد بهترین ساختمان‌های جهان

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۶ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۱۸ ، بازدید:۸۲۹

دو پروژه معماری ایرانی نامزد بهترین ساختمان‌های جهان

فهرست نهایی جایزه معماری دیزین 2020 معرفی شد

لیست‌های نهایی نامزدهای جوایز دیزین 2020 با معرفی 64 پروژه معماری در 12 بخش اعلام شد که دو پروژه ایرانی، "مدرسه نورمبین" استودیو تجربه بنیادین معماری و پروژه طراحی "دفتر مرکزی مجموعه آجر کهن سرام" استودیو معماری هوبا در این لیست حضور دارند.

 

هومن بالازاده , فرشید موسوی , دیزین , استودیو تجربه بنیادین معماری , انسیه خمسه , آرش نصیری , استودیو معماری هوبا , ستاوین , پردیس خانه , جایزه دیزین 2020 , دفتر مرکزی آجر کهن سرام , دفتر مرکزی آجر , کهن سرام , آنابل سلدورف

 

سرویس معماری هنرآنلاین: جایزه "دیزین" یکی از معتبرترین جوایز معماری و طراحی در جهان است که در شهر لندن برگزار می‌شود و بهترین طراحان و پروژه‌های معماری سال را معرفی می‌کند.

آنچه بر اعتبار "دیزین" می‌افزاید و آن را به محل رقابت معماران تراز اول جهان تبدیل کرده، داوری این جایزه از سوی معماران برجسته‌ای است که بعضی از آنها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کرده‌اند.

هیئت داوران جایزه دیزین در سال 2020 متشکل از نورمن فاستر (Norman Foster)، فرشید موسوی (Farshid Moussavi)، پاتریک شوماخر (Patrik Schumacher) و آنابل سلدورف (Annabelle Selldorf) با بررسی پروژه‌های برتر طراحی و معماری سال؛ از میان 302 پروژه راه یافته به مراحل اولیه و نیمه نهایی، 64 پروژه مطرح از سراسر جهان را در 12 بخش؛ بهترین خانه شهری، خانه روستایی، پروژه مسکن، پروژه تولد مجدد مسکونی، ساختمان‌های مدنی، ساختمان‌های فرهنگی، ساختمان‌های تجاری، بهترین ساختمان گردشگری-اقامتی، پروژه تولد دوباره، ساختمان‌های کوچک، پروژه‌های منظره و پروژه‌های زیرساختی برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند.

معیارهایی چون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و همچنین توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

برای اولین بار جایزه دیزین 2020 رای‌گیری عمومی را نیز برای انتخاب بهترین پروژه‌های معماری در نظر گرفته که با اعلام لیست کوتاه برای این جایزه جهانی؛ علاقمندان می‌توانند از 14 سپتامبر به بعد پروژه‌های مورد علاقه خود را در سایت این رویداد انتخاب کنند و پروژه‌هایی که بیشترین تعداد رأی را در گروه خود داشته باشند، برنده خواهند شد.

پروژه‌های منتخب معماری امسال از 23 کشور انتخاب شده‌اند که دو پروژه ایرانی نیز در میان نامزدهای نهایی حضور دارد. چین با داشتن هفت پروژه ساختمانی در میان لیست نهایی این 12 بخش، بیشترین سهم را دارد.

پس از رای گیری عمومی برنده هر بخش از پروژه‌ها در ماه اکتبر به صورت آنلاین اعلام می‌شود و سپس هر 10 برنده برای کسب عنوان پروژه معماری سال به رقابت می‌پردازند.

 

 

هومن بالازاده , فرشید موسوی , دیزین , استودیو تجربه بنیادین معماری , انسیه خمسه , آرش نصیری , استودیو معماری هوبا , ستاوین , پردیس خانه , جایزه دیزین 2020 , دفتر مرکزی آجر کهن سرام , دفتر مرکزی آجر , کهن سرام , آنابل سلدورف

 

مدرسه نور مبین

پروژه معماری مدرسه نور مبین توسط استودیو تجربه بنیادین معماری در شهر بسطام استان سمنان اجرا شده که انسیه خمسه و آرش نصیری معماران اصلی آن هستند. این پروژه در مساحت 2500 متر مربع از سال 2017 آغاز شده است.

این مدرسه برای موسسه خیریه نورمبین که یک سازمان غیر دولتی است طراحی شده؛ این موسسه موفق شده تا برای دانش آموزان فضای آموزشی متفاوتی را بر مبنای آخرین متدهای آموزشی در جهان، ارائه دهد.

این پروژه دارای یک طرح جامع و شامل توابع مختلفی است که در کنارهم مجتمع آموزشی نور مبین را شکل می‌دهند. فضای مشخص برای این مدرسه 7 هزار متر مربع است که 2200 متر آن برای ساختمان سه دوره ابتدایی با کارگاه‌های چندمنظوره، آزمایشگاه و غیره در نظر گرفته شده است.

پروژه معماری مدرسه نور مبین یکی از 5 نامزد نهایی بخش ساختمان‌های مدنی جایزه دیزین 2020 است که در کنار پرو‌ژه‌هایی از کشورهای سوئیس، چین و انگلیس قرار دارد.

 

 

هومن بالازاده , فرشید موسوی , دیزین , استودیو تجربه بنیادین معماری , انسیه خمسه , آرش نصیری , استودیو معماری هوبا , ستاوین , پردیس خانه , جایزه دیزین 2020 , دفتر مرکزی آجر کهن سرام , دفتر مرکزی آجر , کهن سرام , آنابل سلدورف

 

دفتر مرکزی آجر کهن سرام

پروژه طراحی دفتر مرکزی آجر کهن سرام که توسط استودیو معماری هوبا در تهران اجرا شده نیز در بخش ساختمان تجاری جایزه دیزین 2020 به عنوان نامزد نهایی معرفی شده است.

این پروژه با مسئولیت هومن بالازاده و تیم طراحی؛ پریما جهانگرد، محسن طهماسبی، مصطفی داداش‌پور و بهرام افسری اجرا شده است.

این پروژه با رویکرد ایجاد یک ساختار خنثی در مقیاس شهری و یک بیان قابل درک در مقیاس محلی طراحی و اجرا شده است. پروژه طراحی دفتر مرکزی آجر کهن سرام، در کنار چهار پروژه از کشورهای جمهوری چک، چین، تایلند و گرجستان در بخش ساختمان تجاری جایزه دیزین 2020 رقابت می‌کند.

لازم به یادآوری است، پروژه "پردیس خانه" استودیوی معماری کیوانی نیز در مرحله نیمه نهایی بخش ساختمان‌های مسکونی این جایزه حضور داشت که نتوانست به بخش نهایی این رقابت بین‌المللی راه یابد.  

 

هومن بالازاده , فرشید موسوی , دیزین , استودیو تجربه بنیادین معماری , انسیه خمسه , آرش نصیری , استودیو معماری هوبا , ستاوین , پردیس خانه , جایزه دیزین 2020 , دفتر مرکزی آجر کهن سرام , دفتر مرکزی آجر , کهن سرام , آنابل سلدورف

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین کد خبر: 152445

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .