تعرض به حریم پایگاه میراث جهانی چغازنبیل ، کارخانه‌ای بر روی طاقدیس سردارآباد

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۵ / ۰۸ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۶۸ ، بازدید:۶۷۵

تعرض به حریم پایگاه میراث جهانی چغازنبیل

کارخانه‌ای بر روی طاقدیس سردارآباد

ناهماهنگی سه وزارتخانه و فاجعه‌ای برای میراث تاریخی ایران

با توجه به تعرضی که به حریم پایگاه میراث جهانی چغازنبیل شده است، اما شکایت متعدد مدیر این پایگاه به جایی نرسیده است. به گزارش هنرآنلاین، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: احداث کارخانه قند در محدوده حریم درجه یک محوطه جهانی چغازنبیل و بر روی طاقدیس سردارآباد قرار گرفته و بر اساس ضوابط و مقررات ممنوع بوده و هیچ‌گونه استعلامی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته نشده است.۰

عاطفه رشنویی در گفتگو با رسانه خبری  وزارت میراث فرهنگی گفت: در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بوده به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد، با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی جلوی انجام کار گرفته شد و در مراجع قضایی طرح دعوا کردیم و اعتراض خود را مبنی بر نگرفتن استعلام و صدور موافقت اصولی برای احداث کارخانه قند در حریم این پایگاه میراث جهانی اعلام کردیم.

 

تعرض , حریم پایگاه میراث جهانی , چغازنبیل , طاقدیس , سردارآباد , وزارتخانه  , فاجعه‌ , میراث تاریخی ایران , ایلام ,  مدیر پایگاه میراث جهانی , میراث جهانی چغازنبیل , کارخانه قند , ضوابط و مقررات  ,  احداث کارخانه قند , هفت تپه

 

او افزود: متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک‌برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد در صورتی که بر اساس ضوابط قانونی احداث هرگونه کارخانه و انجام خاک‌برداری و تسطیح در حریم درجه یک ممنوع است و دوباره اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به مراجع قضایی شکایت کرد.

رشنویی تصریح کرد: بعد از دو بار شکایت کردن متأ‌سفانه قرار منع تعقیب صادر شد و بار دیگر به هیئت تجدید نظر استان نامه نوشتیم و مجددا طرح دعوی کردیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: در قانون مشخص و روشن شده قبل از صدور هرگونه مجوز و موافقت اصولی، دستگاه مجری باید نسبت به اخذ استعلام و مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان محیط زیست اقدام کنند.

او افزود: اداره جهاد کشاورزی باید قبل از واگذاری این اراضی ملی برای احداث کارخانه از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز می‌گرفت، همچنین جای سوال است که چرا وزارت صمت قبل از طی کردن مراحل استعلام، اقدام به صدور موافقت اصولی کرده است؟ امیدواریم هر چه زودتر فرمانداری و استانداری شوش در این زمینه ورود کنند.

رشنویی تأکید کرد: اداره کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل اهمیت موضوع و حفظ حریم میراث جهانی که در سطح ملی و جهانی اهمیت فوق العاده‌ای دارد با جدیت موضوع را از مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین کد خبر: 154776

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .