روایت یک تجربه 28 ، کلینیک و هاسپیس دکتر خطیب ، اثر سجاد جوهری

مجموعه: روایت یک تجربه ، تاریخ انتشار: ۰۱ / ۰۶ / ۱۴۰۱ ، شناسه: ۴۷۵۷ ، بازدید:۱۱۹۸

روایت یک تجربه 28

عنوان : هاسپیس (HOSPICE) ، نخستین مرکز طب تسکینی کشور در مشهد

اثر :  سجاد جوهری

آدرس : ایران , مشهد , دلاوران 63

 

هاسپيس مکاني براي مراقبت از بيماران  در روزها و سال های پایانی زندگی است. مراقبتهاي تسکيني در واقع روشي از درمان ميباشد که تمرکز آن بر روي کاهش درد و رنج با فراهم کردن دارو براي تسکين درد بيمار و غلبه بر نشانه هاي بيماري است. مراقبت هاي هاسپيسي شامل کمک به بيماران و خانواده هاي آنها در طول مدت پاياني زندگي بيمار مي باشد که يک بخش بنيادي و جامع از مراقبتهاي تسکيني است. اين دو مفهوم عميقاً در هم تنيده شده اند و مکرراً در متون مختلف استفاده مي شوند.

 

 

 

نخستین مرکز طب تسکینی کشور در مشهد


در سال ۱۳۹۳ خورشیدی توسط پروفسور خطیب  زمینی حدود ۳۸۰۰هزار مترمربع در دلاوران ۶۳، حدفاصل بولوار «دلاوران» و بولوار «سرافرازان» به‌مبلغ ۲میلیارد تومان از «مسکن‌و شهرسازی» خریداری شد  تا نخستین «هاسپس» کشور با زیربنای ۶هزار و ۸۰۰مترمربع احداث شود.

یک مهندس معمار با هزینۀ پروفسور خطیب به چندین کشور پیشرفته، از جمله سوئد، سفر کرده تا از مراکز دیگر کشورها نقشه‌برداری کند و درنهایت هاسپسی مطابق با فرهنگ ایرانی در مشهد ساخته شود. ای ساخنمان در مهر ماه ۱۳۹۶ افتتاح گردید.

  در این مرکز ۱۰اتاق برای پذیرش  ۱۰بیمار در نظر گرفته شده است؛ شاید در نگاه اول این تعداد اتاق اندک به‌نظر بیاید، اما در توضیحش باید گفت که این تعداد اتاق مطابق با استانداردهای جهانی تعریف شده است و تنها یک «هاسپس» در دنیا وجود دارد که تعداد اتاق‌هایش به عدد ۲۰ می‌رسد. در این مرکز هربیمار یک پزشک مخصوص به خود دارد، علاوه بر این مدیر پزشکی، پرستارها، مددیاران سلامت در خانه، مددکاران اجتماعی، گفتاردرمانگران و داوطلبان آموزش‌دیده هم هستند که همه می‌خواهند به بیمار کمک کنند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .