تجلیل از پروفسور عبدالمجید ارفعی در شهر آجر

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۶ / ۰۸ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۲۰۴۹ ، بازدید:۳۰۸۱

در پیش همایش "آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران؛ دزفول" از پروفسور عبدالمجید ارفعی یکی از اندک کتیبه‌خوانان خطوط ایلامی در جهان، تجلیل می‌شود.

 

تجلیل از پروفسور عبدالمجید ارفعی در شهر آجر

 

به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این پیش همایش که قرار است در شهر تاریخی دزفول که آن‌‌ را شهر آجر نیز می‌نامند، از پروفسور "عبدالمجید ارفعی" بزرگ اندیشمند ایرانی، ایلامی‌شناس، پژوهشگر و متخصص زبان‌های اکدی و ایلامی، به خاطر یک عمر تلاش مستمر در راه معرفی و بازنمایی تاریخ فرهنگ و هنر این کشور تجلیل می‌شود.

مراسم تجلیل از پروفسور ارفعی در پیش همایش "آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران؛ دزفول" روز چهارشنبه سوم آذر در دانشگاه آزاد اسلامی شهر دزفول برگزار می‌شود.

عبدالمجید ارفعی در نهم شهریور ۱۳۱۸ در کوه گِنو بندرعباس چشم به جهان گشود. پس از اخذ دانشنامه لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، در مهرماه سال ۱۳۴۴ به آمریکا سفر کرد. ارفعی در تیر ماه سال ۱۳۵۳ خورشیدی از رساله دکترای خود با عنوان: Geographical Background of Persepolis Tablets The "زمینه‌های جغرافیایی گل نبشته‌های تخت جمشید" به راهنمایی ریچارد هَلِک (Richard Hallock) استاد زبان ایلامی مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو (1974) دفاع کرد و با مدرک دکترا به تهران بازگشت.

تالار کتیبه‌ها در موزه ملی ایران بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ توسط او و با همکاری شاهرخ رزمجو و گیتا نیکخواه بهرامی راه‌اندازی شد. تعدادی از لوح‌های گلی تخت جمشید با تلاش دکتر ارفعی ترجمه شده ‌است.

تدریس زبان پهلوی، تاریخ بین‌النهرین و زبان اکدی(بابلی و آشوری)، همکاری با زنده‌یاد دکتر صفا در گردآوری مطالب جلد سوم تاریخ ادبیات ایران، همکاری با زنده یاد دکتر بهرام فره‌وشی در تدوین فرهنگ پهلوی، پژوهشگر و مسؤول بخش زبان‌های باستانی غیر ایرانی در فرهنگستان ادب و هنر ایران، مشاور علمی در مجله باستانشناسی و تاریخ، خوانش و ترجمة دو زبانة 164 گِل نبشتة باروی تخت جمشید در موزة ملّی، دبیر هیئت علمی "نخستین مجمع بین‌المللی پیوندهای فرهنگی کهن در ایران و غرب آسیا، شناسایی و ساماندهی3200 آجر نبشته‌های موجود در قلعه باستان‌شناسی شوش‌ از جمله فعالیت‌های دیگر این اندیشمند به شمار می‌روند.

"کتاب فرمان کوروش بزرگ، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی"، "گل‌نوشته‌های باروی تخت جمشید" و "فرهنگ" از جمله آثار وی به شمار می‌روند. ترجمه یکی از مقالات علمی وی نیز به زبان فرانسه منتشر شده است.

همایش "آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران" 25 بهمن در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .