طراحی بر مبنای ارگونومی انسانی/ نگاهی بر آثار برگزیده معماران ایرانی در جایزه ۲۰۱۷ IDA

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۹ / ۰۳ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۷۸۷ ، بازدید:۲۴۴۴

تمرکز بر ارگونومی انسانی و الهام از طبیعت از جمله ویژگی‌های دو طرح برگزیده در جایزه ۲۰۱۷ IDA هستند که توسط معماران ایرانی ارائه شده است.

 

طراحی بر مبنای ارگونومی انسانی/ نگاهی بر آثار برگزیده معماران ایرانی در جایزه ۲۰۱۷ IDA

 

مسابقه (International Design Awards IDA) یکی از مسابقات معتبر بین‌المللی طراحی است که از سال ۲۰۰۷ ایجاد شده است. این مسابقه برای شناخت، تقدیر و تشویق ایده‌ها و طرح‌های تأثیرگذار و رونمایی از استعدادهای نوظهور در معماری، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، گرافیک و طراحی مد شکل گرفته است. و در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی برگزار می‌شود.

هیئت داوران متشکل از طراحان، معماران، منتقدان هنری، سردبیران، مدیران فرهنگی و توسعه دهندگان طراحی صنعتی هستند.

در یازدهمین دوره از جایزه IDA به نقل از برگزارکنندگان این مسابقه، داوران افتخاری IDA، سه هزار و صد پروژه ثبت نام شده توسط معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، مد و گرافیک را از بیش از ۹۵ کشور مختلف بررسی کردند. پس از تصمیم نهایی هیئت داوران، به طراحان حرفه‌ای و نوظهور به علت دستاوردهایشان در طراحی، خلاقیت، قابل استفاده بودن و نوآوری، پاداش تعلق گرفت؛ همچنین طرح برندگان در کتاب جایزه طراحی بین‌المللی انتشار می‌یابد و جایزه IDA به برندگانی که عنوان طراح سال را دریافت کرده‌اند، در مراسم رسمی دوسالانه‌ی جایزه طراحی بین‌المللی در لس آنجلس اهدا خواهد شد.

"هتل بیولوژیکی" اثر طراحی شده توسط حسین مرادی و احمد ایزدی از ایران است که در بخش دانشجویی این مسابقه توانسته، عنوان پدیده نوظهور و برتر معماری سال ۲۰۱۷ را کسب و عنوان طلای این مسابقه را در دو بخش مجزا به خود اختصاص دهد.

همچنین طرح "نیمکت موج صخره‌ای" حسین مرادی که در ماه اخیر برنده جایزه ASIA DESIGN 2018 شده بود، ۴ عنوان طلا در بخش‌های مجزای طراحی محصول این مسابقه را نیز دریافت کرده است.

حسین مرادی در بیان "نیمکت موج صخره‌ای" گفت: طبق تحقیقات، استراحت بدن در شرایط نامطلوب به مرور زمان سبب ایجاد درد و بی‌حسی در کمر و پاها می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از نیمکت‌هایی که فشار وزن را به مفاصل، بافت‌های نرم و همچنین دیسک‌ها منتقل می‌کند توصیه نمی‌شود. حال به کمک آرایش ژنتیکی، توالی از ضوابط ارگونومی انسان‌ها (نسبت به وزن – قد) در فیگورهای مختلف استراحت تشکیل دادیم؛ که همچون اکوسیستمی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و مفهوم جذابیت و مجسمه‌سازی عمومی را هم دربردارد. طراحی این نیمکت ارگونومی با کمک معماری دیجیتال یا الگوریتمیک، صورت گرفته است.

نیمکت "موج صخره" از ۲۵۸ قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامترهای آناتومیک اندام انسان طراحی شده است و با درکنارهم قرار دادن این قطعات، می‌توان به نشیمن‌های استاندارد مختلف دست پیدا کرد. نیمکت به‌گونه‌ای طراحی شده است که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می‌شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته بر اساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر ویژگی‌های این نیمکت است.

 

طراحی بر مبنای ارگونومی انسانی/ نگاهی بر آثار برگزیده معماران ایرانی در جایزه ۲۰۱۷ IDA

 

در نیمکت موج صخره ۱۰ فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. از ویژگی‌های بارز این طرح، تفکیک هشت فضا از یکدیگر است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است. در واقع نیمکت با آرایش ۱۰ ریز ارگونومی و ۹ توالی ژنیتیکی در قالب یک همزیستی کامل و بهینه، طراحی شده است.

"هتل بیولوژیکی" که توسط حسین مرادی و احمد یزدانی طراحی شده، نیز توانست عنوان طرح برگزیده و پدیده نوظهور معماری سال ۲۰۱۷ (Emerging Architecture Designer of the Year) در بخش دانشجویی جایزه بین‌المللی International Design Awards 2017 (IDA) انتخاب شود. این اثر همچنین رتبه طلا در بخش معماری؛ بخش دانشجویی جایزه بین‌المللی International Design Awards 2017 (IDA) و  رتبه طلا در بخش معماری، ساختمان جدید مسکونی؛ بخش دانشجویی جایزه بین‌المللی International Design Awards 2017 (IDA) را نیز کسب کرد.

طرح "هتل بیولوژیکی" به دنبال طراحی هتلی هوشمند با اهداف بهینه سازی عملکرد پلان و سازه با رعایت اصول زیستی  و زیبایی شناختی است. طراحان این پروژه برای ایجاد سازه‌ای سبک و با استقامت بالا پس از تحقیقات زیستی در مورد جمجمه انسان و شبیه سازی ساختار اسفنجی آن از این مدل الگو برداری کرده‌اند. در واقع آن‌ها پس از بررسی حرکت استخوانکاه‌های جانوران، پلان‌های طبقاتی را بر اساس حرکت استخوانکاه موش صحرایی طراحی و بهینه سازی کردند و هدف این پروژه را بهره‌گیری از این علم هندسی، یافتن چگونگی قرار گیری هسته‌ها نسبت به هم و ریخت شناسی گونه‌های بافت اسفنجی استخوان دانستند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .