یک فرصت برای طراحان جوان , فراخوان طراحى نماى بیرونی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۷ / ۱۱ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۵۶۰ ، بازدید:۸۲۷

یک فرصت برای طراحان جوان / توضیحات دبیر فراخوان طراحى نماى بیرونی پردیس مهرسان درباره این رویداد

 

دبیر فراخوان طراحى نماى بیرونی پردیس مهرسان، این رویداد هنری را یک فرصت برای طراحان و معماران جوان و خلاق دانست. به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین: فرنوش نکویى درباره فراخوان طراحی نمای پردیس فرهنگی هنری مهرسان اظهار کرد: پردیس فرهنگی هنری مهرسان به عنوان اولین پردیس فرهنگی هنری در بخش خصوصی کار خود را به صورت رسمی از اوایل مهرماه امسال آغاز کرده است. در چشم‌انداز این مجموعه، قرار است در چند فاز تمام رشته‌هاى هنرى مدنظر قرار گیرد. در فاز اول، با ایجاد یک نگارخانه مناسب به هنرهای تجسمی پرداخته‌ایم و  طبقه همکف و منفی یک به این رشته‌های هنری اختصاص دارد؛ طبقات بعدی هم در فازهای بعدی به سینما، سالن اجتماعات، پلاتوى تئاتر، فضاى آموزشى و قسمت‌های اداری، فودکورت و استودیوى موسیقى اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: طبیعی است که انعکاس این اتفاقات و تغییراتی که قرار است در طراحی داخلی و فعالیت‌های پردیس فرهنگی هنری مهرسان رخ دهد باید در نمای بیرونی آن هم  دیده شود. بنابراین تصمیم گرفته شد تا یک پوسته خارجی برای نمای بیرونی آن طراحی شود؛ به این ترتیب بخشی از هویت فرهنگی پردیس مهرسان به مراجعه‌کنندگان و رهگذران بیرونی نشان داده می‌شود.

مدیر اجرایی پردیس مهرسان با اشاره به نگارخانه این مجموعه هنری افزود: به جرأت می‌توانم بگویم که نگارخانه پردیس فرهنگی هنری مهرسان یکی از بهترین نگارخانه‌های پایتخت است. از ویژگی‌های این نگارخانه می‌توان به نورپردازی با نور طبیعی، دسترسی آسان به خیابان اصلی و چیدمان داخلی جذاب آن اشاره کرد که می‌تواند میزبان آثار هنری هنرمندان مطرح باشد. همچنین انعطاف‌پذیری و سیاربودن دیواره‌های نگارخانه باعث می‌شود تا امکان استفاده از فضاهای متنوع فراهم شود.

نکویی بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های پردیس مهرسان که اتفاقاً در فراخوان طراحی نمای خارجی هم بر آن تأکید شده، موقعیت جغرافیایی آن است. این مجموعه در خیابان کارگر شمالی، بین خیابان فرصت و نصرت قرار دارد. نزدیکی به دانشگاه تهران، موزه هنرهای معاصر و گذر کتابفروشی‌های خیابان انقلاب، یک موقعیت فرهنگی خاص را برای این مجموعه شکل داده که در طراحی پوسته بیرونی آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر فراخوان طراحى نماى بیرونی پردیس مهرسان عنوان کرد: همان‌طور که در فراخوان هم آمده است، محیط پیرامونی این مجموعه که خصلتی فرهنگی و هنری دارد باید در طراحی نمای بیرونی مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، نورپردازی و استفاده از ظرفیت حیات شبانه شهری هم برای ما مهم است؛ بنابراین طرح برگزیده باید در شب‌ها نیز نمود خاصی داشته باشد. یکی از پیشنهاداتی که ما در فراخوان ارائه کرده‌ایم استفاده از نورپردازی سه بعدی است. البته با توجه به محدودیت فضایی و از آنجایی که نورپردازی سه بعدی به میدان دید وسیع‌تری نیاز دارد، خلاقیت طراحان تعیین‌کننده خواهد بود. مهم این است که با توجه به همین محدودیت مکانی بتوانند به خوبی از امکان نورپردازی سه بعدی بهره ببرند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از معیارهای فراخوان، قابلیت اتصال نمای جدید است. نظر مالک مجموعه مهرسان و هیأت داوران فراخوان معماری این است که نمای بیرونی موجود، تخریب نشود. باید پوسته‌ای طراحی شود که کمترین تخریب را برای نمای فعلی به همراه داشته باشد. حالا این‌که این پوسته با چه سازه و جزئیاتی به نمای موجود متصل می‌شود، نکته مهمی است که طراحان باید در نظر بگیرند و برای هیأت داوران هم مهم است.

نکویی نشان دادن ماهیت فرهنگی و رسالت هنری پردیس مهرسان، زمان معقول و هزینه منطقی اجرای آن را نیز از معیارهای مهم این فراخوان معرفی کرد و افزود: مهلت ارسال آثار تا روز  24 بهمن ماه است. پس از بررسی، ارزیابی و انتخاب آثار برگزیده، نتایج نهایى نیز دهم اسفند امسال  اعلام می‌شود.

مدیر اجرایی پردیس مهرسان گفت: آقایان حسین رفیعیان، امیر عبدالحسینی و علیرضا قهاری هیأت انتخاب آثار هستند. همچنین داوری آثار منتخب نیز بر عهده استادان ابراهیم حقیقی، حسین رفیعیان، امیر عبدالحسینی، علیرضا قهاری و مجتبی موسوی است. ما در زمان‌بندی فراخوان مشکلی نداریم؛ چون فعلاً آن طرح و ایده اولیه را می‌خواهیم. طبیعی است که اگر طرح منتخب به مرحله اجرا برسد، می‌توانیم زمان بیشتری را درنظر بگیریم، اما به هرحال پیش‌بینی روند اجرا باید به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم در کمترین زمان پروژه رابه نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: به علاقه‌مندانی که قصد طراحی و ارسال طرح‌های خود را دارند، پیشنهاد می‌کنم قبل از طراحی حتماً برای بازدید به پردیس مهرسان بیایند تا با شرایط محیطی، فعالیت‌ها و حال هوای مجموعه آشنا شوند. اگر سئوالی هم داشته باشند دوستان ما در دبیرخانه برای پاسخگویی به صورت حضوری یا تلفنی آمادگی دارند.

نکویی عنوان کرد: در این خصوص هم روز شنبه ٢١ دى‌ماه یک کارگاه آموزشی سه ساعته با حضور مهندس علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران و عضو هیأت انتخاب فراخوان نمای پردیس مهرسان برگزار شد. محور این نشست، درباره بایدها و نبایدهای طراحی نما بود و به صورت ویژه هم درباره طراحی نمای پردیس مهرسان صحبت شد.

مدیر اجرایی پردیس مهرسان در پایان گفت: من فکر می کنم فراخوان طراحی نمای پردیس فرهنگی هنری مهرسان فرصت خوبی است تا هنرمندان، کارشناسان و دانشجویان معماری بتوانند در قالب آن ایده‌های خودشان را ارائه دهند. با توجه به موقعیت محوری پردیس مهرسان و برنامه‌های گسترده آن در آینده، این رویداد می‌تواند یک بستر مناسب برای مهندسان و هنرمندان معمار جوان باشد که شاید پیش از این فرصت و زمینه‌ای جدی برای ارائه طرح‌های خود نداشته‌اند.

گفتنی است موسسه فرهنگی هنری مهرسان در نظر دارد با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن مفاخر معماری ایران و گروه معماری رافع مسابقه طراحی پوسته بیرونی نمای این پردیس را برگزار کند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را با مراجعه حضوری به دبیرخانه (ابتدای خیابان کارگر شمالی، بالاتر از خیابان فرصت) و تحویل فایل بر روی لوح فشرده به همراه مشخصات صاحب اثر از جمله شماره تماس و ایمیل یا از طریق ارسال فایل و موارد درخواستی از طریق ایمیل Mehrsuncomplex@yahoo.com ارائه کنند.

سید مجتبی موسوی , علیرضا قهاری , گالری مهرسان , پردیس مهرسان , فرنوش نكويى , یک فرصت برای طراحان جوان , دبیر فراخوان , طراحى نماى بیرونی , پردیس مهرسان , رویداد , موسسه فرهنگی هنری مهرسان , هنرمندان , کارشناسان , دانشجویان معماری

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .