چاپ کتاب هنر طراحی ایرانی اسلامی , اثر محمد خزایی

مجموعه: آموزش ، تاریخ انتشار: ۲۹ / ۰۲ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۸۹۲ ، بازدید:۱۰۰۰

کتاب هنر طراحی ایرانی اسلامی به مرحله چاپ رسید

محمد خزایی و گردآوری چهار هزار نقش بازسازی شده نقوش

 

کتاب "هنر طراحی ایرانی اسلامی" محمد خزایی پس از پانزده سال تحقیق و پژوهش تالیف شد. سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد خزایی هنرمند گرافیست و نویسنده، با این توضیح که کتاب "هنر طراحی ایرانی اسلامی" در پروسه چاپ قرار گرفته و تا فصل تابستان منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این اثر در سال 1390 آماده چاپ بود ولی به دلیل حجم زیاد و مشکل کاغذ نشر آن به تاخیر افتاد تا این‌که انتشارات سمت پذیرفت کتاب را به صورت تمام رنگی منتشر کند. اما از آن جایی که نیمی از تصاویر را سیاه و سفید گرفته بودم و نیمی رنگی، دوباره به موزه‌ها و جاهای مختلف دنیا سفر کردم تا تصویر رنگی تهیه کنم که این کار هم دو سال طول کشید.

او که پانزده سال برای تدوین و نگارش این کتاب وقت گذاشته است، افزود: انتشار کتاب "کیمیای نقش" در سال 1367 که شامل 400 طراحی و متن مختصری درباره نگارگری ایرانی بود بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ به همین دلیل کار کردن روی این موضوع را ادامه دادم و شروع کردم به گردآوری آثار طراحی ایرانی که 90 درصد آن در خارج از کشور و موزه‌های شخصی نگهداری می‌شوند که نتیجه آن مجموعه‌ای شامل 1500 طراحی شد.

خزایی این کتاب حدود 1060 صفحه‌ای را اثری جامع درباره هنر طراحی ایرانی در دوره اسلامی دانست و ادامه داد: به 80 درصد این آثار در ایران پرداخته نشده است و کتاب "هنر طراحی ایرانی اسلامی" متن کاملی درباره تاریخ نگارگری با تاکید بر هنر طراحی ایرانی است. حتی از طراحی روی سنگ که بسیار دقیق در دوره ساسانیان در تخت جمشید اجرا شده در این مجموعه هست تا آخر دوره قاجار.

او همچنین مشغول گردآوری مجموعه‌ای است که حدود چهار هزار نقش بازسازی شده از بناها و هنر ایران از نقوش گیاهی، کتیبه هندسه‌ای، انسانی و حیوانی را در برمی‌گیرد و این پژوهش در 5-6 جلد کتاب تدوین خواهد شد.

 

کتاب , هنر طراحی ایرانی اسلامی , محمد خزایی , چهار هزار نقش بازسازی شده , نقوش , طراحی ایرانی اسلامی , هنر طراحی , هنرمند , گرافیست , نویسنده , انتشارات سمت

 

خزایی که آرشیو قابل توجهی از هنر ایران به ویژه دوره اسلامی گردآوری کرده به فکر تدوین کتابی با عنوان "تاریخ هنر تزیینی ایرانی" است و این کار را منوط به وقت و فرصت لازم دانست و افزود: همچنین مجموعه دیگری دارم که کار پژوهش آن پایان یافته و به "عَلَم‌" اختصاص دارد از دوره صفویه تا آخر قاجار و به بررسی حدود 400 عَلَم پرداختم.

آخرین کتاب منتشر شده خزایی "منار جام‌" با زیر عنوان کتیبه‌ها و نقوش تزیینی و مفاهیم نمادین، نام دارد که به مناسبت همایش ملی "آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران"، از سوی موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد.

محمد خزایی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، فارغ‌التحصیل مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس گرافیک از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و دکترای گرافیک (هنر اسلامی) از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان است. خزایی همراه با ادامه تحصیل به خلق آثار هنری پرداخت که منجر به حضورش در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخلی و خارجی شد. "کیمیایی نقش" (مجموعه آثار طراحی ایرانی از مغول تا آخر صفوی، "هزار نقش"،  "هنر اسلامی ایران در اوایل دوره اسلامی" به زبان انگلیسی در لندن، "هنر اسلامی" مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی و "مبانی هنرهای تجسمی" (ترجمه) با همکاری سیدمحمد آوینی از جمله آثار نشر یافته اوست.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .